Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 9,701 - 9,710 (kaikkiaan 10,045)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • MaalaisSeppo

    Valtio ei rahoita Fingridiä. Visan ligiikalla veronmaksajat rahoittavat Keskoa, Metsoa, SOK:ta jne. Valtio kyllä omistaa Fingridiä, mutta Fingrid saa tulonsa asiakkailtaan. Sähköttömät eivät ole verkkoyhtiöiden asiakkaita eivätkä näin rahoita niitä.

    konstapylkkerö2

    Kun Fingrid joutuu investoimaan uusiin siirtolinjoihin, se perii kustannukset asiakkailtaan eli siirtoverkkoyhtiöiltä. Ne taas nostaa siirtohintoja . Yksityiset sähkön käyttäjät kärsii eniten. Hinnat nousee ja samalla verot.

    Metsuri motokuski

    Agrekaatit vain kotona pyörimään niin ei tarvii osallistua fingridin kustannuksiin.

    Visakallo Visakallo

    Fingridiä voisi verrata myös vaikka Finaviaan, joka pitää yllä Suomessa 20 lentokenttää ja -asemaa. Sitäkin rahoittavat osaltaan myös sellaiset veronmaksajat, jotka eivät koskaan lennä. Finnairia ei kehtaa tässä yhteydessä edes mainita.

    Vuoden 2024 lopussa Fingridin korolliset lainat olivat 1,86 miljardia euroa. Pitkäaikaisten lainojen kasvu johtui yhtiön investointiohjelman rahoituksesta sekä erääntyneiden lainojen jälleen rahoituksesta vihreillä joukkovelkakirjoilla.
    Katsauskaudella yhtiön rahavaroja pienensivät edellisvuotta korkeammat bruttoinvestoinnit sekä kertyneiden pullonkaulatuottojen käyttö kantaverkkomaksujen perimättä jättämiseen ja kantaverkkoliiketoiminnan kasvaneiden kulujen kattamiseen.

    Visakallo Visakallo

    Mitä on Fingridin liiketoimintaa viime vuosina seurannut, sen riskit ovat kasvaneet erittäin jyrkästi. Esim. datakeskusten sähkönsiirron suhteen on jo pakko tehdä jotain, jotta yhtiö ei ajautuisi rahoituskriisiin ja jouduttaisiin menemään laajasti veronmaksajien kukkarolle.

    Metsuri motokuski

    Eiköhän se fingrid osaa hinnoitella tuotteensa uusieb sähköverkkojen osalta kun on monopoli asemassa. Sama koskee datakeskuksia. Kyllä ne osaa riittävän hinnan niiltä periä. Luulisin.

    Visakallo Visakallo

    Velkaa on kuitenkin jo kertynyt liki kaksi miljardia euroa, joten kantaverkkomaksuja on jäänyt jo aika paljon perimättä.

    kmo kmo

    Visakallon logiikalla veronmaksajat maksavat vuodessa 4-5 miljardia euroa polttoaineiden tuonnista Suomeen. Onko mitään ideaa millä tuota rahavirtaa saisi pienemmäksi?

    MaalaisSeppo

    Ei Fingridiä voi verrata Finnairiin tai Finaviaan. Jälkimmäisiä Valtio rahoittaa, mutta Fingridiä ei. Finnairia pääomitetaan ja Finaviaa avustetaan lentoliikennetukien kautta.

    Visakallo Visakallo

    Ei ole mitään Visakallon logiikkaa, vaan aivan normaaleja talouden liikkeitä. Maksamme polttoaineveroja aivan samoin kuin sähköverojakin. Koko ajanhan polttoaineiden tuontia pyritään vähentämään ja sillä on taas omat luonnolliset seurauksensa. Jossain vaiheessa meillä ei enää ole olemassa sellaista öljy-yhtiötä kuin Neste. Sitä mukaan kun polttoaineverojen tuotto pienenee, sähköveroja joudutaan vastaavasti nostamaan, ja uusia veroluonteisia maksuja kehittämään. Seuraavaksihan yleistyy meille sähköasiakkaille uusi tehomaksu.

Esillä 10 vastausta, 9,701 - 9,710 (kaikkiaan 10,045)