Keskustelut Tekniikka Sähkö

• Tämä aihe sisältää 9,821 vastausta, 120 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Nostokoukku toimesta.
Esillä 10 vastausta, 9,801 - 9,810 (kaikkiaan 9,821)
  • Sähkö

Merkitty: 

Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

• Nostokoukku

Kumpiko on vähemmän saastuttavaa: ajaa vanha, hyvin toimiva, katsastuksen hyvillä päästöarvoilla läpäissyt auto loppuun vai ostaa uusi. Vanha auto saattaa toimia vielä kymmenenkin vuotta. Ei kaikki vanhat autot ole nokipilviä pölläytteleviä romuja. Kyllä nekin täytyy katsastaa. Taloudellisesti järkevintä, ja luontoa vähiten kuormittavaa, on hankkia hyväkuntoinen käytetty mahdollisimman halpa ja toimiva auto. En ottaisi Ferraria vaikka ilmaiseksi saisin. En osta sähköautoa. Molemmat jäisivät minulta pihankoristeeksi, koska niillä ei voi liikkua käyttämilläni teillä ja maastoissa. Jos jotain kiinnostaa autot ja niiden kiertely, suon hänelle ilomielin Ferrarin. Minulle se olisi pelkkä turhake.

Apli

Yle.fi juttua aurinko voimasta niiden sähkön tuotanto tuplaantuu nyt joka vuosi….

MJO

En ottaisi Ferraria vaikka ilmaiseksi saisin. En osta sähköautoa. Molemmat jäisivät minulta pihankoristeeksi, koska niillä ei voi liikkua käyttämilläni teillä ja maastoissa.

Niinpä. Tuskin Ferrarin omistajakaan ottaisi vanhaa avolava-autoa pihallensa.

Millä perusteella on ilmastolle parempi ajaa vanhalla autolla?

Nostokoukku

Siinä käytetään vähän samaa laskentakaavaa kuin lannoituksen kannattavuuden kanssa. Ilman lannoitusta metsä ei kasva ollenkaan, uusi auto liikkuu pyhällä hengellä eikä kuluta mitään. Auto-uskossa olevien täytyy vaihtaa uusi auto kolmen vuoden välein. Mitenkähän luonnonvarojen kävisi, jos kaikkien autojen maksimi käyttöiäksi säädettäisiin kolme vuotta? Luonnonvarojen käytöstä minä lähinnä olin huolissani. Vanhakin auto täytyy olla päästöiltään katsastuksessa kunnossa. Kävin selaamassa uteliaisuuttani autojen myynti-ilmoituksia. Hyvin pidetty entisöity Opel Kadett 1971 maksoi saman verran kuin 2013 Merzedes A, 5900 €. Kummanko hinta oli pudonnut enemmän? Kaverillani on hienossa kunnossa oleva Volvo Amazon 1962 kesäautona. Katsasti sen lomansa alkajaisiksi maanantaina, palokaasutkin kuulemma mitattiin. Hiluxi odottelee tallissa hirvenmetsästysaikoja. En usko, että hän luopuu Volvostaan kuudella tonnilla. Pitäköön itse kukin sellaista autoa kuin tarvitsee. Minä pidän vanhaa lavanelivetoa, koska se sopii parhaiten käyttötarkoituksiini ja luontoni mahtuu aivan hyvin sen hyttiin. Ajelkoon joku Ferrarilla, jos se hyväilee hänen itsetuntoaan ja suo hänelle iloa.

Husq165R

Onnettomat opiskelleet ajaa sähköautolla ja lataa tuuli- ja aurinkosähköllä. Eivätkä saa ajettua paska-autoillaan risuja hakkuuaukolta. Poloiset.

Onnelliset pyörittää aggregaatilla pakastimia: toinen täynnä lahnoja, toinen hirven lihaa. Samalla autolla saadaan latvat aukolta ja potut pellosta. Siunatut, opiskelut kaukaa kiertäneet.

Rukopiikki

Hiilidioksidia tarvitaan yhteyttämiseen. Liekkö tuota vielä ilmassa tarpeeksi. Nuo akkuvehkeet vaatii kaikkia mineraaleja joiden takia sademetsiä hakataan kun kaivoksia ja teitä tehdään. Siellä sitä luontokatoa tapahtuu. Parein mitä vähemmän tarvii mitään uutta ostaa niin luontoa säästyy siellä viitakoissakin. Siellä kun ei metsitetä mitä hakataan niinkuin suomessa.

Nostokoukku

Miksi Husku pitää opiskelleita onnettomina? Miksi Husku pitää autoani paska-autona? Se on katsastettu hyvillä arvoilla. Minulle käytöstäni ja asuinpaikastani johtuen sähköauto olisi täysi paska-auto, vaikka se ladataankin tuurisähköllä. Olen työskennellyt aina alalla, jonka palkat ovat olleet niin pienet, että joudun lämmittämään taloni puilla. Ei ole varaa heittäytyä epävakaan tuurisähkön käyttäjäksi. Niiden keräämiseen ja kuljettamiseen tarvitsen nykyistä autoani, sähköautolla työ ei onnistuisi, vaikka ladataankin tuurisähköllä. Ammattini ja työni olen valinnut asuinpaikkani mukaan. En voisi kuvitella asuvani kaupungissa paremmin palkatuissakaan töissä, vaikka siellä ehkä pystyisin ostamaan ja liikkumaankin sähköautolle. Miksi Husku pitää sähköautoille liikkujia poloisina? Minä en ainakaan pidä. Itse kukin päättäköön mihinkä rahansa laittaa. En omista agrekaattia. Pakastimeni pysyvät kylminä verkkovirralla, saattaa siinä joskus olla seassa tuurisähköäkin. Hirvenlihaa on pakastimissa, kun se on mielestäni parempaa ja ekologisempaa kuin kana ja sika. Kaloja en pakasta, koska niiden säilyvyys on huono. Tuoretta tulee syötyä. Pottujakin olen pellolta joskus ajanut, heinäpaaleja paljonkin, eniten kuitenkin polttopuita. Sähköautolla kaikki nuo kuljetukset eivät olisi onnistuneet, vaikka ladataankin tuurisähköllä. En ole koskaan kiertänyt opiskelua, kolme ammattitutkintoa on tullut suoritettua, kaksi niistä AMK. Siunausta on ollut siinä, että olen saanut opiskeluni tuloksena ammatin ja työn, jonka turvin olen saanut asua täällä syrjäseudulla. Ei ole tarvinnut lähteä kaupunkiin leveämmän leivän perässä tienaamaan sähköautoa.

Rukopiikki

Olut pysyy parhaiten viileänä muhakasassa jäissä. Tai kylmässä kellarissa. Kalaa ei kannata pakastaa. Jos pitää säilöä niin peltipurkkiin. Talvella kinoksessa säilyy parhaiten. Sitä hyvä olla purkissa kalaa muutaman vuoden vara samoin kuin purkitettua lihaa jos alkaa vaikka atomit lennellä tai vaikka mitä.

Kesän paras kala on punalihainen suolattu säynävä. Ahven hyvä kala myös, jalokalat tahtoo olla niin rasvasia että niihin äkkiä kylläypi. Muikusta en tykkää ja kuha on minusta varsin surkia kala mitä oon etelämpänä maistellu. Hauki on harvakseltaa myös mukava kala vaikka ei millekään maistukaa ja juuri siksi.

Nostokoukku

Ostetun kuhan makua parantaa sen hinta, n. 40 € kilo. Itse pyydetty kuha on pehmeää, mautonta lötköä. Itse pyydetty ahven on huomattavasti parempi ruokakala.

MJO

Nuo akkuvehkeet vaatii kaikkia mineraaleja joiden takia sademetsiä hakataan kun kaivoksia ja teitä tehdään.

Foliohattu pois päästä! Metsäkato ei varmasti johdu mistään kaivoksista. Ei edes tuulivoimasta.

Esillä 10 vastausta, 9,801 - 9,810 (kaikkiaan 9,821)