Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 9,891 - 9,900 (kaikkiaan 9,906)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • jupesa

    Ei kiinalaiset sähköautotkaan edusta mitä huippua. Osa jo joutunut lopettamaan tuonnin ja esim. MG ei pärjää testeissä paremmille autoille. Teslakaan ei ole menestynyt kovin hyvin testeissä.

    Akustot halpenee ja sähköautot siinä samalla. Ehkä sopiva aika ostaa sähköauto olisi vuoden lopussa. Polttomoottoriautot on markkinoilla vielä pitkään.

    Nostokoukku

    Minkä vuoden lopussa?

    Tolopainen Tolopainen

    Sähköautojen moottoreiden kestävyydessä on olennainen ero, jos roottorissa kiertää neste, ongelmia tulee varmasti. Kiiassa ei sellaista kiertoa ole.

    Nostokoukku

    En lue minkäänlaisia autojulkaisuja, mutta onko joku lukenut kestotestiä sähköauton ja oikean auton välillä? Muita kuin kulutustestejä. Millaisia ovat olleet tulokset? Onko ajettu tasapuolisesti kaikissa olosuhteissa ja kaikenlaisilla teillä moottoritiestä mökkitiehen?

    Tolopainen Tolopainen

    Syytä lukea jos kiinnostaa. Jos kaikki autoilijat vaihtaisivat bensarosvonsa sähköautoihin, valtio menettäisi 3.2mrd€ verotuloja, eli valtio ei missään tapauksessa halua sähköautojen lisääntyvän.

    Onneksi vielä viina ja tupakki kiinnostavat joitakin, niistä verotulot 2.4mrd€.

    Visakallo Visakallo

    Tekoäly tiesi tällaista: Yleisimpiä sähköautojen katsastuksissa hylkäyksiin johtaneita vikoja ovat olleet mm. ylätukivarren nivelen välyksellisyys, takatukivarren laakeroinnin välyksellisyys sekä määräysten vastaiset sivulasien tummennukset. Lisäksi akun suojausten vauriot voivat johtaa hylkäykseen. Vuonna 2023 katsastettiin noin 7 785 sähköautoa, joista hylättiin 17%. Saman ikäluokan bensa-autoista hylättiin 5,1% ja dieselautoista 11,1%.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    ”Jonne”-mersut ja bemarit on reilusti yli 20 vuotta vanhoja, jopa yli 40 vuotta. Siihen nähden dieseleiden hylkäysprosentti on todella pieni.

    Tolopainen Tolopainen

    Ihmetytti tuo tuomio, jonka katsastus mies sai vanhan Pajeron katsastuksesta. Sehän oli ihan normi kunnossa, rungossa muutama reikä, jotka ei vaikuta mihinkään. Paljon turvallisempi se on kuin uudet pikkuautot.

    Numppi

    Sähköautojen korkea hankintahinta, kalliit vakuutukset ja suuri arvonalenema ovat isoimmat syyt miksi niitä vielä valtaosa välttelee.  Tai eivät välttele, vaan valtaosalla niihin ei yksinkertaisesti ole varaa. Osa taas ajaa patteriautolla, vaikkei niihin varaa olisi ja eivät myydäkään voi, koska lähtisi auto ja jäisi velkaa. Osalla taas olisi varaa, mutta ei näe järkeväksi hävittää omaisuuttaan autoon.

    Keskimäärin suomalainen taitaa ajaa alle 15tkm vuodessa. Näillä nykyisillä hinnoilla bensaan menee vuodessa varmaan reilu pari tonnia, max 3.  Uudehkon patteriauton arvo sulaa vuodessa paljon enemmän mitä normiautoilija laittaa bensaa tankkiin. Kauppakassina menee helposti, vaikka 15v vanha pienikulutuksinen auto, jonka käyttöarvo on paljon suurempi kuin rahallinen arvo. Lisäksi näitä pystyy vielä itse huoltamaan ja vakuutukset ovat olemattomat. Voi ajella huoletta mökkiteillä ja metsäteillä, eikä haittaa jos vähän risut raapivat ja pohjassa kolisee.

    Autokanta ei nopeasti tule sähköistymään, jollei ihmisillä ole siihen varaa. Kaikilla ei ole laittaa pölliä pinoon tai metkoja jonoksi asti.

     

    Rukopiikki

    Tonnilla saa niin hyvän auton, että siitä on autoa vähillä ajoilla vielä kymmeniksi vuosiksi. 90 luvun japsi on hyvä ostos.

Esillä 10 vastausta, 9,891 - 9,900 (kaikkiaan 9,906)