Keskustelut Metsänhoito Silta joen yli

Esillä 7 vastausta, 21 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Silta joen yli

    Terve, tuli ostettua hyvä metsäpalsta puuston osalta (80% varttunutta kasvatusmetsää). Ainut ongelma on että tietä pitää vähän teettää ja palstan läpi menee n. 10m leveä, mutta aika matala joki….jonka toisella puolen on yksi kuvio. Millainen siltaratkaisu olisi tähän järkevin? Joki tulvii jonkin verran keväisin, ja joen varsi on selkeästi talvikorjuukohdetta….

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Metsämessuilla bongasin Ponssen Ergo harvesterin, painoksi oli merkitty 20 tonnia.

    Pähkäilijä

    20 tonnin moto lienee ollut ilman ketjuja + teloja. 20 tonniin ei taida mahtua edes pienemmät ”keskikokoisen kaliiperin” ajokoneet kuorma päällä riimuineen. Motossa sentäs on noissa tonneissa vielä painopiste alhaalla ja 10 metrin puomin päässä olevalla tonnin painoisella moottorisahalla avittaa kummasti tasapainoilussa jos toiselta puolen alkaa pettää pohja.

    Nykymotoilla tekee tiukkaa mahtua 4 akseliselle lavetille – 5 akselinen laillisempi.

    huithapeli

    En suosittelisi minkäänlaisten kahlaamoiden tai siltojen rakentamisen aloittamista ennenkuin selvität moisten rakenteiden luvallisuuden ja mahdollisen vesialueen omistajan kannan hankkeisiisi.

    Kunnollisen sillan rakentaminen tuollaisen puron ylitse on todella kallista, sillä esim. rumpujen pitää olla niin suuret ettei sillastasi tule patoa, joka nostaa vedenpinnan yläjuoksulla. Muita siltarakenteita en edes harkitsisi. Jos taas käytät edellä kuvattuja jäädytyskonsteja on sinun huolehdittava, että veteen jäädytetyt rangat tulevat poistettua vedestä jäiden sulaessa.

    Kaikkein järkevintä oli selvittää ajomahdollisuudet joen taakse jäävien puiden osalta lähimmän tieuran varteen. Asiallisesti toimien ja sopien kustannukset jäävät mahdollisista kuljetus- ja varastopaikkamaksuista huolimatta hyvin pieniksi verrattuna siihen, mitä erillisen sillan rakentaminen maksaisi. Varsinkin kun puunajoa on tulevan vuosikymmenen aikana vain pari kertaa.

    AnttiP

    Gla:lle: palstat ovat läntisessä keski-suomessa. Sitten tuli vielä sellainen vaihtoehto mieleen välittömän tarpeeseen, joka on se että joen molemmat puolet pitäisi harventaa, koska entinen omistaja ei ole sitä tehnyt (luuli että metsälain 10pykälän kohde) ja siksi jokivarsikuvio on ihan tukosssa… Eli Kun moto on siivonnut joen toisen puolen niin talvellahan olisi helppo kaataa käsipellillä joen yli puut sille toiselle puolelle jossa moto on. Se olisi aika nopeaa kun tarttisi vain kaataa. Sen jälkeen moto ottaisi latvasta kiinni, vetäisi omalle puolelle karsisi ja pätkisi…. Se ei kuitenkaan ole kuin 15m kaistale molemmin puolin jokea. Ja joki on sen 4-7m…

    Varsinainen joen toisella puolella oleva kuvio on 35-40v männikköä hyvässä kasvussa ja tiheydessä 3ha…sinne ei tartte mennä 10 vuoteen…

    Gla Gla

    Käsipeliä itsekin ajattelin, siksi kysyin pinta-alaa. Mutta käytännössä 3 hehtaarilta 40-vuotiaasta kuviosta tulee sellainen määrä pölkkyjä, että käsipelillä tapahtuvan siirron voi unohtaa. Samoin kikkailun jäädyttämisen kanssa, kun lännessä talvet on mitä sattuu.

    Minusta tuossa on muutama realistinen vaihtoehto. Ensimmäisenä selvittää mahdollisuus tiehen naapurin puolelta. Jos kulku naapurin puolelta onnistuu, kannattaa koittaa yhdistää se mahdollisen naapurin metsäkauppaan ja siten saada paremmin ostajaa kiinnostava kohde aikaan. Toissijaisesti koittaa myydä koko kuvio naapurille tai vaihtoehtoisesti jättää se oman onnensa nojaan. Korkeintaan hakea sieltä vuosittain omat polttopuut, jos tieyhteydet edes joen omalle puolelle on kunnossa.

    6 m3 6 m3

    Tuolta matkalta puut tulee kevyesti vinssaten joen yli.
    Helpottaa suoritusta, kun joki on jäässä.

    Ja kun kyseessä on noin kapea suikale, kevyempi moto menee joesta yli että heilahtaa, puut voi puida rantaan. Kuormatraktori yltää ottaa puut penkalta.

    6tukki

    Jos tuo oja on vain 4-7 metriä leveä, voi mielestäni hoitovaihtoehdon ”jättää hoitamatta” unohtaa.

    Koska kohde ei välttämättä edellytä hoitohakkuuta juuri tulevana talvena, mahdollisuudet odottaa talvea, jolloin jäädytys varmasti onnistuu, paranevat.

    Koska oja on noinkin kapea, aiheuttaa se myös sen, että moton koko paino ei tule missään vaiheessa pistekuormana jäälle (paljonko se nyt on tuo moton kokonaispituus?).

    Jos itselläni olisi tuollainen kohde, en edes miettisi muita kuin lisäjäädytys + rankapeti vaihtoehtoa. Se on nopein ja kustannustaloudellisin vaihtoehto.

    Terv. 6tukki

Esillä 7 vastausta, 21 - 27 (kaikkiaan 27)