Keskustelut Tekniikka Sthil fs 460 ja

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 48)
  • Sthil fs 460 ja

    Vävypoika tuli käymään raivattiin tänään taimikkoja ja sain kokeilla tätä paljon kehuttua sthil fs 460 mallia, on kesällä ostettu ja sahattu jotain 15ha. Ensituntuma kolhomainen kömpelö, kahvat linja automaiset. Bensaa palaa, 50 min ja tankki tyhjä, mulle riitti yksi tankki.. vävypoika sahas minun uudella 545fx:llä, tankin kesto sisäänajovaiheessa noin 1h15min. Sthilissä 0.75l tankki ja hussessa 0.9l. Mutta en oikein jaksa ymmärtää, miten tuo uusi sthili on muka niin suosittu saha? Siis oikeesti, ergonomia huono, kömpelö… huokaus…..

  • Lenkopetäjä

    Shindaiwa 488 ja echo 4500.

    jees h-valta

    Noh, niinhän tuo jätkä on mutta kun minulla ei ole ollut mahdollisuutta Huskuakaan kokeilla. ja kun kaksi kärkimerkkiä kuitenkin en usko että Tilhin ja Huskun ero voi olla kovinkaan merkittävä. Täällä päin en yksinkertaisesti edes tiedä Huskun jälleenmyyjää lähituntumalla.

    Lenkopetäjä

    Kyllä se ennen oli merkittävä se ero.nykyään 261 on kuulemma kova peli.

    Jätkä

    Kuulemma ja kuulemma. Olemme tehneet aika usein eräänlaisia ”talkootöitä”, joissa on ollut mahdollisuus käyttää uudehkoja ja uusia , kuin myös aivan siihen tarkoitukseen tuotuja maahantuojien sahoja.

    Monet Metsäopettajat, joilla on pohjana Metsäopisto ja kohtalaisesti hakkuutyötä omassa ja myös havaintokoealojen teossa, ovat myös olleet talkoissa mukana.

    Kaikki ovat mielellään sahailleet eri versioilla ihan uteliaisuuttaan. monet vähemmän kokeneet ovat suurinpiirtein erittäin tyytyväisiä kaikkiin sahoihin, eikä löydä eroja muualta kuin jostain etu- tai takakahvasta, risulukosta tai takapotkusuojasta.

    Sitten on pari kaveria, jotka löytävät eroja tasapainotuksessa sahan pyörimisestä rungolla ja tietenkin käynnistä ja tehoista.

    Nuo vähemmän kokeneet pitävät mm. isomman rattaan tuomaa ketjunopeutta aivan lumoavana, kun taas jotkut muut ihmettelevät, kuinka iso ero tyvellä onkaan pienemmällä rattaalla  ja isommalla, pienempi on oikeassa sahassa sekä tyvellä, että karsinnassa aivan verraton, mutta nuo ”noviisit ” eivät sitä huomaa, eikä esim karsinnassa kiihtyvyyttä.

    En ole aikeissa hankkia 261 Tilhiä. En tarvitse. Minulla on upeakäyntinen tehokas Husku, joka sopii käteen halvatun hyvin.

    Mutta Pikku-Tilhillä selviytyy varsin kätevästi isojenkin runkojen teurastuksessa. Kuitenkin jos teen klapimittaisia pölkkyjä yli kolmenkymmenen sentin koivusta, otan varmasti huskun. Sillä voi laulattaa pitkänkin rungon palasiksi ilman, että tarvitsee sahaa huiluuttaa, itseä ehkä ennemmin.

    Annoin keväällä Shindaiwa 580:n yhdelle kaverille, joka tarvitsi väkivahvaa sahaa sahauslaitteeseensa. Ei meinannut uskoa, kun sanoin, että se ei maksa mitään, anna palaa vaan!

    Petkeles Petkeles

    Ootteko vaihdelleet 460:seen tulppia miten innokkaasti? Ohjekirja puhuu sadan käyttötunnin välein vaihtamisesta mutta sehän tulee vastaan jo kolmannen sahausviikon jälkee vaikka onkin pienikokoinen se tulppa… Ja pliis ei enää esimerkkejä niistä ontelokranaateista ja metsurioppilaista  🙏

    Metsänmies

    Turhaan niitä tulppia muutaman viikon väliin vaihtaa. Olen saannut läpi kesän samalla tulpalla ilman ongelmaa. Tulppa tulee vaihdettua sitten, kun entinen lakkaa toimimasta.

    Ola_Pallonivel

    Varatulppa helposti saataville ja vaihtaa sitten, kun ongelmia. 450 teki semmosta, että tankkaus tauon jälkeen lähti puolilämpösenä huonosti käyntiin. Eli kuumana käynnisty, ja kylmänä. Uudella tulpalla korjaantu vika.

    Eräs toinen Stihl teki semmosta, että ryyppy päällä käynnisty. Kun ryyppyä otti pois päältä, niin sammui eikä käynnistynyt. Tulpan vaihdolla korjaantui tuokin vika.

    Mystisiä häiriöitä saattaa aiheuttaa rikkinäinen tulppa.

    pihkatappi pihkatappi

    Olen vaihtanut parin kuukauden käytön jälkeen. Eli jos sahaa välillä eri raivureilla, sitten arpoo sen vaihdon arviolta noin 200 – 300 tunnin kohdille.

    Jätkä

    Jos sahakone temppuilee ihan vain pikkuisenkaan heikon tulpan takia, on tappio ansionmenetyksen muodossa moninkertainen tulpan hintaan verrattuna. Jos tulpan lämpöarvo on pielessä käyttötyyliin nähden, – sama juttu.

    Toki te saatte taistella sahojenne kanssa niin paljon kun haluatte. Suurella joukolla on näköjään varasahaa ja varasahan varasahaa auton perä täynnä ja palstalle raahataan aina useampi epäkunnossa oleva saha. Minulla ei ole koskaan ollut varasahaa metsässä, joskus oli työkunnassa 4 – 5 metsuria ja yksi saha varalla.

    Aina pitää olla repussa Tulppa, ketju, laippa, vetorissa, käynnistinnaru, -jousi ja narupyörä. Helppoja vaihtaa tarvittaessa ja kaikki varaosat uusia – tehtaan pakkauksessa.

    Ola_Pallonivel

    Turha kai niitä osia on montaa ostaa varastoon. Varakoneella päivä loppuun ja sitten korjataan. Harvemmin joutuu naruja, rattaita tai pyöriä vaihtamaan. Varakone on kilometrin päässä palstalta.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 48)