Keskustelut Tekniikka Sthil fs 460 ja

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 48)
  • Sthil fs 460 ja

    Vävypoika tuli käymään raivattiin tänään taimikkoja ja sain kokeilla tätä paljon kehuttua sthil fs 460 mallia, on kesällä ostettu ja sahattu jotain 15ha. Ensituntuma kolhomainen kömpelö, kahvat linja automaiset. Bensaa palaa, 50 min ja tankki tyhjä, mulle riitti yksi tankki.. vävypoika sahas minun uudella 545fx:llä, tankin kesto sisäänajovaiheessa noin 1h15min. Sthilissä 0.75l tankki ja hussessa 0.9l. Mutta en oikein jaksa ymmärtää, miten tuo uusi sthili on muka niin suosittu saha? Siis oikeesti, ergonomia huono, kömpelö… huokaus…..

  • Metsänmies

    Nykyajan ammattisahat tarvitsevat todella vähän huoltoa. Turha kantaa suurta määrää varaosia mukana. Jokaisella ammattilaisella on aina varasaha mukana, ainakin yksi työryhmällä. Ainoat varaosat, jotka löytyvät repustani , ovat tulppa ja ilmanpuhdistin. Jos isompaa remonttia syntyy työpäivänä, jatkan varasahalla ja korjaan viat kotona.

    Jätkä

    Näkee selkeästi, ettäosa palstan Metsureistakin on ihan höpö-höpö miehiä. Kun saha ostetaan, niin se pitää olla sitä laatua, että se kestää edes kaksi laippaa sahata. Jos ei ole varaa ostaa sahakaupan yhteydessä kulutusosia, niin kannattaa jatkaa kassalinjalla ja siellä peruspäivärahalla.

    Jos varasahan ropale on kilometrin päässä, niin sen hakemisessa menee aikaa niin paljon, että hakureissun aikana ehtii tekemään melkoisen huollon. Vaikka onhan täällä niinkin kädettömiä, että eivät teroita terää lainkaan metsässä, vaan vaihtavat ketjun monta kertaa päiväsä.

    Voiko enää kädettömämpää touhua olla.

    En kyllä enää ihmettee, vaikka jotkut hehkuttavatkin saavutuksillaan, kun ovat työpäivän aikana saaneet jopa kaksi kiintoa kuitupuuta ja kahdeksan tankillista on mennyt bensaa.

    Melko onnetonta touhua.

    Metsänmies. Miksi raahaat mukanasi varaosana ilmanputsaria? Kuinka usein olet rikkonut putsarin?

    oksapuu

    Niin, onhan niitä raivaussahoja missä on laippa ja teräketju. Vähemmän kumminkin ammattikäytössä…

    Hakkuuthan nykyisin tehdään motolla…

    Pavekka

    Kyllä nykysahat vaatii huoltoa ihan samalla tavalla kuin ennenkin ellei enemmän. Tosin kuka niitä metsässä alkaa laittamaan. Metsässä metsähommat, pajalla pajahommat. Tulpan vaihto on yleensä alle viiden minuutin homma. Sen voi tarvittaessa vaihtaa vaikka metsässä. Mitä niitä ennalta ehkäisen vaihtelee. Niiden viat ei ole niin yleisiä mitä ajatellaan.

    Jätkä

    oksapuu:”Niin, onhan niitä raivaussahoja missä on laippa ja teräketju. Vähemmän kumminkin ammattikäytössä…

    Hakkuuthan nykyisin tehdään motolla…”

    Edellä on mainittu Sinitaivaan 488, Echon 4500 ja Tilhin 261 – sahat. Niissäkin on muistaakseni terälevyt ja teräketjut. Oikaiskaa jos olen väärässä.

    Ensiharvennukset olisi kyllä aivan järkevää tehdä M-sahalla jo harvennusjäljen takia, mutta siinä olisi mahdollista myös tehdä taloudellista tulosta, jos ei ravaisi jatkuvasti kilometrin päästä varasahoja raahaamassa. Sillä toimntatavalla ei työstä juuri tulosta synny, mutta polku varikolle pysyy kyllä ravalla.

    Metsänmies

    Jätkä:”Metsänmies. Miksi raahaat mukanasi varaosana ilmanputsaria? Kuinka usein olet rikkonut putsarin?” No ei tuon ilmanputsarin pitäminen repuntaskussa tunnu varsinaisesti raahaamiselta, taitaa painaa alle 50 grammaa. Mutta itse asiaan, putsari on mukana lähinnä vesi- ja räntäsateiden varalta. Kovalla sateella tahtoo ilmanpuhdistin mennä märäksi ja se tulee joskus vaihdettua kuivaan. Myös varaterä löytyy repusta. Jos karauttaa terän kunnolla kiveen, on etenkin huonolla kelillä helpointa vaihtaa valmiiksi terävä terä tilalle. Teroittelen tuon karille ajetun terän sitten kotona, lämpimissä oloissa.

    Jätkä

    Kiveen / maihin sahaaminen voi jopa tuhota ketjun niin, ettei se koskaan kuntoudu ennalleen. Siksi minulla on ollut aina varaketju mukana. se on myös yleensä kevyempi kanniskella kuin varasaha. Aivan sama juttu on varalaipan kohdalla. Minulla on aina ollut niin hyvät sahat, että ne kestävät useamman laipan ja paljon ketjuja. Kun pitäytyy Ruotsalaissahoissa, varalla ollut uusi ketju/ laippa paketti sopii seuraavaankin versioon.

    Lisäksi vetorissa – Useita Oregonin valmistamia vetorissoja on rävähtänyt hajalle, niin tapahtuu, kun koneessa on kunnolla kierroksia. Rissoista on vielä kaksi eri versiota yleensä, samoin laipoista, mutta kahta eri pituista laippaa en kyllä kanna mukana. Ja kyllä, yleensä on putsari, on jopa imupää ja rautalankakoukku, sytytystulppa ja koloavain, jos saha sellaista tarvitsee.

    Tuosta mukana kulkevasta tavarasta ollaan montaa mieltä, mutta minusta kaikkein hölmöintä on kantaa lisäpolttoainetta mukanaan koko ajan. En kuskaile edes mittanauhaa, en viilaa, en edes yleensä yhdistelmäavainta työtä tehdessä, ellen ole aivan varma, että tarvitsen niitä. repussa on yleensä kaikki, työkalut omassa pussissaan, hakkuulla on päällä varustevyö, jossa koukku -ja sakset, Vänkäri on, jos on tukkikokoista puustoa, mutta se kulkee puulta puulle, tarpeen mukaan, ei ole koko aikaa kädenulottuvilla.

    Saattaa teistä – harrastelija-näpertelijöistä tyntua ihmeelliseltä – jopa tuhlaukselta,kun ostetaan laippoja muutama, ketjuja esim kymmenen, rissaa ja tulppaa pakkauksittain, mutta kun luottaa itseensä ja siihen, että työ jatkuu vuosia eteenpäin, niin sitenkin pystyy elämään.

    oksapuu

    Mitäpä jos avaisit pätkäsahoista ihan oman ketjun???

    Jätkä

    Pätkäsahan kone on ihan samanlainen kuin pitkäputkisenkin. Ainoa ero on, että sillä oksaisestakin puusta oksat lähtee, että ravahtaa.

    pihkatappi pihkatappi

    Se miksi ilmanpuhdistin on repussa johtuu minulla siitä kun raivaussaha jää useinmiten metsään. Ilmanpuhdistin kannattaa vaihtaa vähintään kerran viikossa, eikä sen takia sahaa viedä metsästä pois.

    Kun viimeksi meni raivurista runkolaakerit, vara raivuri oli vajaan 200 metrin päässä, kun tuli outo kaasarivika, vara raivuri oli myös noin 200 metrin päässä. Kuka muuten vaihtaa runkolaakerit tai kaasuttimen tai kytkimen metsässä? Kulmavaihde jäi listasta, se on tietysti nohevalle metsurille repussa kevyt lisävaruste. Järki käteen, ammattilainen ei rassaa metsässä raivaussahaa kovin pitkään ja huoltokin voi kestää muutaman päivän, jolloin varasaha tarvitaan ja sama kait se on olla auton perässä. Varasahan vaihto on minulla vienyt noin 10 minuttia päivästä, varasahattomalla olisi päivä päättynyt.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 48)