Etusivu Keskustelut Tekniikka Stihl fs 460 vai 490?

Tämä aihe sisältää 142 vastausta, 30 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Jätkä 3 viikkoa, 1 päivä sitten.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 142)
  • Stihl fs 460 vai 490?

    Kumpi malli olisi parempi alaa opiskelevalle ja mahdollisesti ammattikäyttöön soveltuva? Onko 460 200 mm terävarustus riittävä?
    Onko 490 esim turhan järeä taimikon perkaukseen tai 460 alakanttiin ennakkoraivaukseen?

  • husku550xp

    Tuskin alan pyörittelemään kun löysin tuon 345mallin. Paljon näppärämpi käyttää eikä tuo ennenaikaista parkkinsonin tautia. Todennäköisesti myyn sen jollekkin edullisesti

    Jätkä

    trimmeri. husku550xp  jos alat minitilhiä  säätämään, niin kiinnostaisi kovasti, että mitkä säädöt siinä on tehtaalta. Ite olin niin hölmö, etten tarkastanut alkuperästä säätöä ensin, ennenkuin aloin pyörittelemään ruuviloisia. Löysin fs 360 tehdasarvot, mutta  se on vielä pienemmällä motilla (ilmeisesti kaasutin sama). fs 360: L  1 1/4 ja H 1 1/2.  Tämän 2 mix moottorin säätäminen on aika mielenkiintoista ja auttais tieto,että missä suhteessa tehtaalla ne on laitettu.

    -Tosikäyttäjän kannalta on yks` hailee, millaiset on tehdassäädöt koneessa.

    Suutin-neulat väännetään kiinni, ei tiukalle, vaan siihen tilaan, että ne topistavat. Siitä avataan puolitoista kierrosta (1tunti 30 minuuttia.) T- ruuvia kierretään sisäänpäin puolisen kierrosta  – ja kone käyntiin.  Jos säätö on lähelle tilannetta, että kone ottaa myös kierroksia, se käytetään lämpöiseksi.

    Sitten aletaan säätää L-suutinta, eli tyhjäkäyntiä ja korvat höröllään. = avataan ja pienennetään suutinta, eli haetaan kaikkein hienoin, tasaisin joutokäynti. Ei välitetä siitä, jos terä pyörii.

    Kun joutokäynti on passattu, säädetään T-ruuvista tyhjäkäynti sopivan isoksi / pieneksi. Sitten vielä L- suuttimesta oikea hienosäätö. 5 minuutin kääntö suuttimesta on jo paljon, jopa pari minuuttia tuntuu.

    Kun joutokäynti on säädetty, aletaan kuuntelemaan, miten kone laukkaa kaasupohjassa. SIIS LÄPPÄ LEVÄLLÄÄN. Jos kone käy nelitahtisesti, on H-suutin liian suurella, jos kone kiihtyy ja kiihtyy, on suutin liian pienellä. Oikea kireys on, just siinä rajalla.

    Kun tulos on hyvä, niin on ihan sama, onko suutin kierroksen vai kaksi auki. Siitä ei tarvitse perustaa ”Hevon helvettiäkään”.

    Jos saha ei tottele noita säätöjä, on siinä jotain pielessä. ( Tilhiin uusi kaasutin, Huskuun bensaletku ja suodatin)

    kuusessa ollaan

    Jätkä: Ilmahuuhtelumoottoreissa (kuten tuo 2-mix) ei päde aikaisemmat perinteiset perussäädöt. Esimerkkinä myös hq 545 raivuri, jonka onnistuneen säädön perustana on oltava tehtaan ilmoittamat lähtöarvot. Niistä H-ruuvia voi joutua kääntämään moottorin kuluneisuudesta riippuen. Tehdasperussäädöt voi vaatia useita säätövaiheita kiekkamittarin kanssa. Siis jos halutaan siten toimiva saha, kuin sen insinöörit on suunnitellut.

    husku550xp

    Näin minullekkin huoltomies väitti että 545fx säädetään erillälailla. Käski pyörittää L suutinta aukipäin

    Jätkä

    Joo. Kääntäkää vain L-suutinta aina vaan isommalle, niin hyvä tulee.

    Minä kyllä olin mallissa 345 Fx.

    trimmeri

    Onkos tuo 345fx vielä x-torq? Vai vanha kunnon motti. Nyt kun helteillä löyty säädöt, niin olkoot mikä on. Voipi olla, että tuo 410 kaasari on kurkultaan liian pieni tai muuten epäsopiva 460 sylinterille.  460 on tehty vain m-tronikilla ja kaasari siis eri. No kyllä tuo pikkutilhi nyt aika hyvin laulaa. Taitaa olla muuten sytytysksikköön integroitu kierrosrajotinkin.

     

    arto

    Nykyisin on x-torg 345 ……..Vanhemmat oli e tech koneilla ja katti putkella.

    trimmeri

    Eikö se ole silloin 345 fr ja fx on sitten 545. Eli 345 fx on aina vanhemmalla moottorilla?

    husku550xp

    Joo se on sillä oikealla moottorilla. Pieksee 545:sen 100-0. Itsellä 355fx hakusessa jos jostain löytyisi

    kuusessa ollaan

    FX tarkoitaa metsämallia tehokkaammalla ja kiertävämmällä moottorilla, FR yleismallia, jossa pidempi runkoputki.

    Kun 545 FX tuli, oli hetken RX-malli vielä 345 moottorilla.

    Itsellä ikuisuuskoneena alkupään tuotannon 345 FXT (lämpökahvaversio). Nää oli niitä tapauksia, joissa kaasareiden kanssa oli suuria murheita, kun vihdoin huolto löysi toimivan yksilön, on samoilla säädöillä tikittänyt siitä asti.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 142)