Keskustelut Tekniikka Stihl fs 460 vai 490?

Esillä 8 vastausta, 151 - 158 (kaikkiaan 158)
  • Stihl fs 460 vai 490?

    Kumpi malli olisi parempi alaa opiskelevalle ja mahdollisesti ammattikäyttöön soveltuva? Onko 460 200 mm terävarustus riittävä?
    Onko 490 esim turhan järeä taimikon perkaukseen tai 460 alakanttiin ennakkoraivaukseen?

  • Metsuri motokuski

    Vaikka päätyökseni sahasin tilheillä niin kyllä tuo peukalokaasu minustakin parempi olisi.  Välillä sai tilhissä verytellä etusormea kun koko päivän sahasi. Välillä tuli käytettyä muitakin sormia kaasuvivulla.

    KeMeRat

    Etusormikaasulla voi sentään käyttää pelkän etusormen kaverina keskisormea ja jos oikein rasittaa, niin sahaa keskisormella ja nimettömällä. Teeppä samanlaisia vaihdoksia peukalokaasulla.

    Pavekka

    Tuota itsekin joskus mietein jos oikein tosissaan raivaisi. Omissa hommissa peukalokaasu on parempi tai ainakin kevyempi.

    Itämaan ihme

    Eihän siinä huskun peukalokaasussa kummasta vastusta ole.

    Mitä etusormikaasulla varustettu sahoja olen testannut, niin niissä joutuu enemmän puristamaan.

    Jos peukalokaasussa olisi sama vastus, ei siitä tulisi mitään.

    Jätkä

    Jos kunto on niin heikko, että ei pysty Tilhin kaasuliipaisinta puristamaan, niin pitää  hankkia joku helpompi työ, tuskin se kuitenkaan on RS-työssä se raskain vaihe. Minulle on aina eniten tullut kuormaa kävelystä, jossa olen kyllä pelannut laistoa niin paljon kuin pystyn.

    Pavekka

    Ei kai se kuntoon liity jos staattinen sormikuorma puuduttaa. Peukalossa on varmaan vahvemmat lihakset. Sietää kuormaa paremmin. Kai sekin joskus rasittuu kun aikansa laittaa menemään.

    Marjametsä

    Molemmilla on tullut sahattua, peukalokaasu on ittelleni aiheuttanut enemmän ongelmia. Joskus on pitänyt käyttää vähän aikaa kämmenpohjaa. Johtunee kait siitä, että etusormikaasussa käsi on täysin rentona silloin kun ei paina kaasua, ja kaasun painaminen tuntuu  luonnolliselta liikkeeltä, normaali tartuntaote. Peukaloa pitää nostaa ylöspäin, ja ainakin minulla se on ihan eri asennossa kuin normaalisti. Liekkö käden koolla tai muulla merkitystä.

    Itämaan ihme

    Itsellä ilmeni peukalossa kipuilua, kun käytössä oli liian nafti työhanska.

Esillä 8 vastausta, 151 - 158 (kaikkiaan 158)