Keskustelut Tekniikka Stihl fs 460 vai 490?

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 158)
  • Stihl fs 460 vai 490?

    Kumpi malli olisi parempi alaa opiskelevalle ja mahdollisesti ammattikäyttöön soveltuva? Onko 460 200 mm terävarustus riittävä?
    Onko 490 esim turhan järeä taimikon perkaukseen tai 460 alakanttiin ennakkoraivaukseen?

  • arto arto

    Jelpitään hiukan. Muistaakseni kytkimessä 3 jousta. Niistä yksi poikki. Siinä vika.

    trimmeri

    Kiitoksia, kytkimessä oltava jousi poikki, niin saakelin herkästi pyörii. Oli jo palasteltuna muuten paitsi poikki en laittanut, kun piti raivatakin. Eli uudestaan remonttiin. Kaasuttimen tarkistin muuten vain, koska käy tyhjäkäyntiä, vaikka heittäis t-ruuvin helkuttiin. Ihan erilainen säädettävä kuin jonssin moottorisaha ja wanha huskyn raivuri.

    edit: 2 jousta, eivätkä poikki. Korroosiota liukupinoilla niin paljon, ettei toinen ”kenkä” ole päässyt lepotilaan. Dremeli siis käteen.

    Jätkä

    arto:”Jelpitään hiukan. Muistaakseni kytkimessä 3 jousta. Niistä yksi poikki. Siinä vika.”

    -Olet tainnut ymmärtää kytkimen toiminnan ihan väärin.  Jos jousi on poikki, ja kone käy, niin terä pyörii ihan varmasti ja kun terän painaa puuhun pysähdyksiin – sammuu moottori.

    Ja tämä on faktaa!

    Joskus ajat sitten Jonseredin 451 – ketjusahan kytkimeen kerääntyi kenkien ja keskiön väliin puun pölyä. Tapahtui sama kuin trimmerin laikkikaluraivurissa. Valmistaja muutti keskiön rakennetta niin, että pöly ei tehnyt sinne enää ”pesää.”

    Hiluxmetsuri

    Jousten ei tarvitse olla poikki; riittää että jousi tai pari venyy sen verran, että kitkapinta alkaa juuri ja juuri ottamaan kiinni. Jousethan ei montaa euroa maksa eikä vaihtokaan kestä kauaa, joten sen takia ei tarvitse muuten toimivaa sahaa hylätä.

    trimmeri

    Kyllä se jousen poikkinaisuus epäilytti itteäkin, koska kumminkin jäi käymään ja välillä terä ei pyörinyt.  Nyt siis oli lopulta niin, että toisen kengän saranointi jumissa+ korroosiota liukupinnoilla. Kun purkasin, niin toinen kenkä ylhäällä.  Juu, leikkisaha on. Toivottavasti isommat ovat vähemmän leikkejä. Katkasussa vähän näpräämistä, kun tarkkaan, ilman vaurioita tekee. Tulipahan pikku-tilhi tutuksi.

    Jätkä

    Ikinä – Koskaan – Milloinkaan , ei ole tarvinnut kytkinjousta vaihtaa siksi, että se olisi venynyt, taikka painunut kasaan niin, että kytkimen toiminta olisi häiriintynyt.

    Muita ongelmia on ollut – esim. keskiö / kengät ovat kuluneet niin, että kengät vääntyvät väärään asentoon. Kytkinrummusta tulee suppilon muotoinen. Kytkinrumpu venähtää soikeaksi. Joskus on keskiöstä sakara murtunut. Muutaman kerran on kytkimen kengät vääntyneet sen verran ulospäin, että purukoteloon on leikkautunut kytkimen kokoinen pyöreä aukko.

    Metsuri motokuski

    Itse olen laittanut kuparitahnaa niihin kytkimen kenkien tappeihin niin ei ole sen koomin jumittanut.

    trimmeri

    Ei ollu kuparitahnaa. Laitoin ensiksi kuivavoiteluainetta ja sitten vähän vaseliinia. Kytkin pelittää nyt hienosti ja pääsi säätämäänkin paremmin kun sai laittaa tarpeeksi tyhjäkäyntiä. Noita suuttimia kun olin pyöritellly, niin laitoin perussäädön 1 kierros molempiin. Vähän jos avasi L niin ei kiihtyny ja toiseensuuntaankaan ei parantunu. Nätisti nelistää täysillä ja jaksaa isompaakin tahia. Ei kyllä uutenakaan sisäänajon jälkeen terhakkaampi ollu. Mielestäni suuttimet oli tehdassäädöllä enempi auki, ainakin H

    Aiheen aloittajalle suositelen 490, isompi terä on kivempi ja epäilyttää, että miten 460 jaksaa isompaa terää. Tämmäset pikku-tilhit ja vastaavat saa unohtaa täysin.

    Hiluxmetsuri

    Minulle on käynyt kerran -261:n kanssa niin, että jouset olivat venyneet. Vaihdoin kaikki uusiin ja laite tuli kuntoon. Uuden ja venyneen jousen välillä ei suurta eroa ole mutta koska kitkapintojen ilmaväli on pieni, ei kummoista eroa tarvita.

    Tyhjäkäynnin säädölläkin on toki merkitystä.

    arto arto

    Olet tainnut ymmärtää kytkimen toiminnan ihan väärin.  Jos jousi on poikki, ja kone käy, niin terä pyörii ihan varmasti ja kun terän painaa puuhun pysähdyksiin – sammuu moottori……….Ei pidä paikkaa. huskissa 3 jousella kytkin jos 1 poikki terä pyörii tyhjäkäynnillä mutta risuun pysähtyy, Mutta moottori ei sammu.  JA TÄMÄ ON FAKTA

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 158)