Keskustelut Metsänomistus Todelliset matkakulut verotuksessa?

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 70)
  • Todelliset matkakulut verotuksessa?

    Onko foorumilaisilla onnistumisia todellisten matkakulujen verovähennyksissä? Luulen että omat todelliset matkakuluni on uuden auton myötä aika paljon yli 0.25€/km mutta toisaalta epäilen että verottaja voi älähtää jos kulut yllättäen pompsahtaa ed. vuoteen nähden joten kiinnostaisi tehdä kirjanpito huolella.

    Jos kaikista autoilun kuluista pitää tarkkaa kirjaa ja ajopäiväkirjakin löytyy, voiko matkakulut ilmoittaa ihan vaan tähän tyyliin poisto huomioiden:

    Metsätalouden matkakulut = ((auton ostohinta* 25%) + (polttoaine+lainakulut+huollot+vakuutukset)) * ((3.000km (metsätalouden ajot) / 20.000km (koko vuoden ajot))

  • Kokenut kaiken tietää

    Metsänomistajallehan tuo verottajan antama oman auton käytön arvo on luokkaa se 0,27 Eur/ kilometri, ja esim. Maatalousyrittäjän vastaava luokkaa 0,5 eur/ kilometri. Tämä johtuu siitä, että metsänomistaja on yrittäjänä eri luokassa, ja hänen auton arvon alenemaa ei oteta tuota kilometrikustannusta laskettaessa huomioon. Miksi, kun lasketaan todelliset kulut, sen saa vähentää, mutta taulukkoarvoon sitä ei huomioida lainkaan? Molemmat siis omia autoja, ei kuulu kalustoon.

    Puu Hastelija

    Alkaa pikkuhiljaa ihmetyttämään tuo verottajan toiminta.

    3. vuosi putkeen,  kun tulee selvityspyyntöä kirjallisesti,  joskus ovat kyllä aiemmin soittaneet ja kysyneet jotain pikkujuttua, – johon toki vastattu kirjallisesti.

    Nyt oli ensimmäinen kerta,  kun ilmeisesesti bonuksena keksivät kysyä myös ajopäiväkirjaa ja ajoneuvojen kuluja ja kilometrimääriä. Varsinainen aihe oli varmastikin puun ostajan tekemä virhe vuosi-ilmoitustiedoissa, mikä laukaisi verottajan mielenkiinnon.

    Ajoneuvojen menoja oli hieman yli 12000e. Mielestäni kannattaa ennemmin mennä todellisilla kuluilla, kuin verottajan tarjouksilla.

    Tolopainen Tolopainen

    Onko moottori ja vaihdelaatikko jouduttu metsätalouden käytössä olevaan kiesiin uusimaan taas. Verottajaa tietenkin kiinnostaa, miksi joku ajaa niin paskoilla vehkeillä.

    Puu Hastelija

    Poiston osuus ≈ 7000e,

    Käyttökulut ≈ 5000e, joista

    – vakuutukset ja ajoneuvovero ≈ 1600e

    – muut käyttökulut ≈ 3400e,  sis polttoaine, huolto ja  ylivoimaisesti suurin yksittäinen kuluerä 3pmsf merkinnällä varustetut renkaat vanteineen, jotka merkinnästä huolimatta ovat huomattavasti nyt alla olevia liukkaammat. Jotka taasen ovat niin pehmeää kumiseosta, että renkaiden rullattua nyt muutaman 10 tkm kiviä on mennyt jo 3x kuviosta läpi.

    Täytyy jättää tulevan talven jälkeen nuo uudet talvikitkat kesä käyttöön ja hommata uudet näiden nykyisten tilalle.

    Mistä all-terrain tyylisistä renkaista palstalaisilla on ollut hyviä kokemuksia etenkin talvipidon suhteen?  Suurin paino saisi kuitenkin olla tie ajossa, mutta sen verran kuviossa saisi olla karkeutta, että auraamattoman väylänkin saisi rouhittua läpi.

    Tolopainen Tolopainen

    Taidat pitää verottajaa hyvin yksinkertaisena.

    Puu Hastelija

    Toisia palstalaisia kyllä  – verottajaa en.

    Kokenut kaiken tietää

    Mutta miksi poiston saa vähentää todellisten kulujen mukaan laskettaessa, kun verottajan käyttämään taulukkoarvoon sitä metsänomistajan kohdalla ei ole otettu laskentaan? Jenkkirenkaista tahtoo monesti kivet mennä läpi oman kokemuksen perusteella.

    ate

    Puu Hastelijan kysymykseen vastaan, että ei oikein mistään, enkä ole kuullut kenenkään varauksetta niitä kehuneenkaan. Toki sillä on merkitystä missä päin Suomea liikkuu ja onko joka säähän pakko lähteä.

    Joskus  kauan sitten ajoin kaksi talvea BFG:n All Terraineilla. Lumisella tienpinnalla ne menettelivät siihen asti, kunnes renkaan kumi alkoi kovettua ja sitä myöten alkoi pitokin heiketä. Autossa oli jatkuva neliveto, joten se vaikutti asiaan (pl.jarrutus).

    Sittemmin olen hankkinut aina autoon erilliset talvirenkaat ja hyvin on pärjätty, vaikka tiet ovat välillä olleet ummessakin. Nämä erilaiset all terrainien talvirengas luokitukset ovat mielestäni aika viitteellisiä suomalaiseen talveen ja sitä kuvaa hyvin vanha letkautus: m+s = mielettömiä sladeja.

    Puu Hastelija

    Tarkennetaan hieman tuota rengas asiaa, kumiseos saisi toimia mielellään -15 °c asti. Auton mukana tulleiden renkaiden pakkasraja meni suunnilleen noissa lämmöissä,  mutta näiden uusien jääpito on olematon jo n. -5 °C lämmöissä.

    Goofy
Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 70)