Keskustelut Metsänhoito Vihreiden metsäpolitiikka

Esillä 10 vastausta, 1,901 - 1,910 (kaikkiaan 4,127)
  • Vihreiden metsäpolitiikka

Merkitty: 

VIHREIDEN POLIITTINEN TAVOITEOHJELMA 2019-2023. Tämä varmasti muuttuu vielä puoluekokouksessa 16.‒17.6.2018. Otteita ohjelmasta.

– Lisätään METSO-ohjelman rahoitusta niin, että vähintään 10 % Etelä-Suomen metsistä on suojeltu.

– Muutetaan valtion omistamat vanhat tai muuten arvokkaat metsät suojelualueiksi ja lopetetaan avohakkuut muuten kuin kestävän metsänhoidon kannalta välttämättömissä tapauksissa.

– Metsätalouskäytössä olevien turvemaiden uudis- ja kunnostusojitukset muutetaan luvanvaraisiksi. Avohakkuista luovutaan turvemailla vesien- ja ilmastonsuojelun edistämiseksi.

PS Metsälehden keskustelupalstan teemoista puuttuu metsäpolitiikka.

• Tolopainen Tolopainen

Täällä valitetaan sitä että yhteiskunta ei pidä meistä huolta ei tule ilmaista taksia eikä ilmaisia lääkkeitä. Eli jonkun muun pitäisi maksaa minun menoni. Voisitteko joskus kuvitella että toimittaisiin kuten markkinataloudessa. Minä en tarvitse kela takseja voin kävellä yliopistotasoiseen sairaalaan Se on asuinpaikan valinta kysymys.

Joku maksaa sairaanhoitomaksua todella paljon verotuksessa. Jos suurituloiset voisivat valita, he voisivat luopua kokonaan julkisesta terveyden hoidosta ja ja maksuista siirtymällä yksityiselle, niin säästö olisi tuhansia euroja vuodessa.

Lenkopetäjä

tehköön jokainen metilleen mitä parhaaksi näkee.meijän vähiä mehtiä ei ikinä aukoksi lyödä.jo virkistysarvo on sitä muutamaa tonnia arvokkaampi

MaalaisSeppo

Vihreiden metsäpolitiikka, lääkkeet ja sotetaksi. Mikähän näistä tulee mieleen. Ehkä sotesopan tultua valmiiksi voin mennä sotetaksilla metsätöihin.

Lenkopetäjä

Kyllä minä menen sitteki vielä valmet 565/2 mallilla

Tolopainen Tolopainen

Tästä nyt tulee mieleen, että  kolhoosissa maksajia potkitaan päähän ja kaikenlaiset höpönassut tekee metsäpolitiikkaa ja heittää kapuloita rattaisiin. Turpeenpoltto pitäisi lopettaa, vaikka ei ole sellaisia kattiloita joissa puuta pystytään polttamaan ilman turvetta. Kyllä näillä vihreillä ideoita riittää, mutta maksajiksi heistä ei taida olla. Kun uuvutaan jo lomilla kin. Ei paljon voi enää työtä tuosta keventää.

Timppa

tehköön jokainen metilleen mitä parhaaksi näkee.meijän vähiä mehtiä ei ikinä aukoksi lyödä.jo virkistysarvo on sitä muutamaa tonnia arvokkaampi”

Mitä tarkoitat virkistysarvolla?  Meillä aukoissa kasvaa marjoja ja nuorissa kuusikoissa herkkutatteja ja nuorissa männiköissä suppilovahveroja.  Millaisia sinun virkistysarvot ovat?

Oletko Lenkopetäjä varma, etteivät metsät jää jälkeesi siihen kuntoon, että seuraavalla sukupolvella ei ole mitään hakattavaa sinun systeemilläsi ja on pakko uudistaa ne kaikki kerralla?  Meillä metsät olivat hakattu pilalle 1933 ja 30 vuoteen niissä oli hyvin vähän hakattavaa.  Vuodesta 1963 tehtyjen uudistushakkuiden ja tarmokkaiden hoitotoimenpiteiden jälkeen puuvaranto on kolminkertaistunut ja metsän kasvu tuplaantunut siihen 1933 tilanteeseen verrattuna.

Meillä metsänkasvatuksessa tavoitteena on se, että seuraavilla sukupolvilla on vielä paremmat metsät kuin meillä nyt.  Miellyttävää todeta, että tämä jaksollinen kasvatus tuottaa samalla nykypolvelle hyvät hakkuutulot.

Puuki

Metsistä osa on hyvä jättää suojeluunkin ja niin onkin jo tehty Suomessa parhaiten Euroopassa.  Jatkuvakasvatus on sallittu ja joka sitä haluaa harrastaa omilla maillaan, niin mikä ettei saisi. Mutta pelkkä mainosinformaatio menetelmän edullisuudesta ja ylivoimaisuudesta ilman sen tarkempia faktoja ei kuuluisi metsätalouden puolelle , koska päätöksiä metsänhoidosta tehdään pitkän aikavälin perspektiivillä eikä  tavallisella metsänomistajalla ole monestikaan mahdollisuuksia tarkistaa mainostoimistojen laatimien esitteiden todenperäisyyttä.

Lenkopetäjä

Kyllä olen aivan varma että ei se siitä huonone ainakaan.ja on sielä ammattimies käyny.vajaa 5ha josta 2ha vanahaa nevaa tuo läntti.ikärakenne vähintään kirjava

Lenkopetäjä

Ja kyllä minä marjat ja sienet poimin ennemmin metästä kuin aukolta

Timppa

Minä poimin marjat sieltä missä ne kasvavat.  Puolukka ja vattu aukoista.  Mustikka tilanteen mukaan aukosta, aukon vierestä tai varttuneesta kasvatusmänniköstä.

Tietysti pienen palstan käsittely on vaikeaa, koska hakkuumäärät ovat pieniä.  Biologia on kaikilla palstoilla kuitenkin sama.  Sitä eivät meidän mielipiteet muuta.  Toisaalta pienellä palstalla voi hoitaa kaikki paikat yksilöllisesti tehokkaasti, jos itsellä on resursseja.

Esillä 10 vastausta, 1,901 - 1,910 (kaikkiaan 4,127)