Keskustelut Metsänomistus Yksityistien vs. kiinteistölle johtavan tien hoitomaksu?

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 74)
  • Yksityistien vs. kiinteistölle johtavan tien hoitomaksu?

    Tuli tuollainen vastaan: Muutama osakas (3/10) on saanut tiekunnan vuosittaista hoitomaksua vastaan myös oman pihatiensä aukaisun. Pihateiden pituudet 50-300m ja tätä käytäntöä jatkettu ilmeisesti useampi vuosi. Yksiköinnissä tätä ei ole huomioitu, vaan on tehty tyyliin”isän kanssa näin sovittiin”.”ja jossain pöytäkirjassa on maininta”. Osakkaista 7 ei ole tätä etuutta saanut nauttia, koska ei ole tästä käytännöstä edes kuullutkaan. Eli ymmärrän asian niin että on toimittu vastoin hyvää käytäntöä. Tai ehkä jotain muuta.

    Uusi auramies kyseenalaisti menettelyn ja ilmoitti että ei suostu tähän, vaan jokainen maksaa omaansa ja tiekunta omansa.

    Mikä on raadin kanta? Siis tähän miten aiemmin on toimittu?

  • Metsuri motokuski

    Kyseessä on tiehoitokunnan ulkopuolinen auraus. Jos näitä on maksettu tiehoitokunnan varoista niin perusteet takautuvalle laskutukselle on olemassa.  Eipä tiehoitokunnan puheenjohtajakaan ole oikein asianosaaja kun hyväksyy kyseisen menettelyn. Saamisia voi periä ainakin viideltä vuodelta.

    Puuki

    Voi periä mutta kannattaako yrittää oikoa (siis jälkikäteen perittäväksi )on eri asia , jos/kun on epäselvä sopimus ollut ennen.  Jossain paperissa ehkä lukee maininta asiasta jonka ”isä joskus maininnut olevan”.   Jos kukaan ei aja asiaa ja tarkista, niin silleen se jää.  Hyvä jos asian tarkistaa joku ulkopuolinen tilintarkastaja.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Puuki, tiedän tuon peruskuvion, olen itsekin laskenut tieyksiköintejä. Ne tehdään kuitenkin yhteiselle tielle ja väitit edellä että osakkaiden pihatietkin tulevat laskennassa huomioiduiksi. Niiden hoitokulut eivät ole kuitenkaan mukana laskelmassa eikä niitä makseta yhteisistä varoista. Niiden pihateiden vaikutuspiirissä olevat rakennukset, pellot, metsäpinta-alat jne. huomioidaan kyllä kun lasketaan liikenteen rasitusta. Sen sijaan ei esimerkiksi pihatien pituutta vaan katsotaan kuinka pitkältä matkalta kukin osakas käyttää yhteistä tietä.

    tamperelainen tamperelainen

    Tiekunta voi yksiköinnissä huomioida kiinteistöpistot elikkä ne kuuluvat myös tieyksikköpohjaan.Kaikille tehdäään talviauraus tarvitsi tai ei.Perusyksiköintä voi sitten tiekunnan kokouksessa muuttaa,kun joku aloittanut vaikka jonkun tietä rasittavan bisneksen tilallaan tai vaihtoehtoisesti luopunut tiestöä rasittavasta tien käytöstä.

    Tiekunnan laskuissa ei ole ALV sensijaan jos tiekunta ei hoida aurausta/kunnossapitoa kiinteistöpistolla ; on laskuissa ALV,joka mahdollisesti  vähennyskelpoinen ALV-velvollisilla.

    Kaikki riippuu siitä mitkä tiealueet kuuluu tiekunnalle

     

    Metsuri motokuski

    Tottakai tiehoitokunta voi ottaa myös pihatiet ja määrätä niille yksiköt ja tiehoitokunnan auraukset. Ymmärsin aloittajan tapauksessa olleen pihatie joka ei ole mukana tiehoitokunnan yksiköissä mutta ne kuitenkin aurataan tiehoitokunnan piikkiin. Aika mielenkiintoista.

    Puuki

    Niinpä juuri kuten tamperelainen ja Mm edellä kirjoittaa.   Ei ole ”kiveen hakattu” että olisi vain ja ainoastaan jokin yksi tapa jakaa yksiköt.   Sopimusasioita ne on yleensä.  ”Pihatie” saattaa olla vaikka jatkeena yhteiselle tielle.  Jos sen tien päässä töröttää mökki tai omakotitalo , niin lisämaksua tulee niistä yksiköinnissä käyttöpaikan (ja sen arvioidun liikenteen) mukaan ja tien pituuden mukaan.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kiitos, tämä selvä. Vielä palaan pikkasen tähän aiheeseen, kun on tullut oltua tiekunnissa jäsenenä ja erilaisissa toimitsijatehtävissä alkaen 1970-luvulta. Joillakin meistä on tyytymättömyys ikään kuin perusasetuksena. Vaikka ihminen itse hoitaisi tiekunnan tien ja saisi pääosan kerätyistä rahoista, tai oli tasapuolinen kohtelu tai ei, sillä ei ole merkitystä.

    Sitten tämä tapaus pihatiet. Ennen kuin otetaan pihatie yhteisen tien osaksi, pitää huomioida kaksi asiaa. Mikä on pihatien kunto, vastaako se yhteistä tietä vai tuleeko lisäkuluja perusparannuksesta. Lisäksi: paljonko pihatien hoidosta tulee vuodessa lisäkuluja, joista suurin erä on se talviauraus.

    Ainakin jos pihatiet ovat pitkiä, suosittelisin tekemään tieyksiköinnin koelaskennan, josta selviää kuinka paljon ko. osakas maksaisi lisää tiemaksua vuodessa ja kattaako se lisäkulut tiekunnalle.

    Timppa

    Nämä haaraiset tiet ovat oma taiteenlajinsa.  Yhteismetsä käyttää erään tiekunnan kokoojatietä ja joutui  maksamaan mielestäni ja parin asiantuntijankin mielestä liikaa.  Haarojen kustannukset suhteessa niistä saataviin yksiköihin olivat olivat suuret.   Lähdettiin prosessiin.  Lieneekö sillä vaikutusta, että eräs maanmittari on sen hirviporukan jäsen, jonka mailla tuo tiekunnan tie on (Ei kyllä ottanut osa ainakaan julkisesti prosessiin)

    Yhteismetsä olisi aluksi joutunut kustantamaan n 70 % yhteisestä tiestä vaikka tonnikilometrien mukaan osuus olisi ollut enintään 35 % tämän tieosuuden kustannuksista.   Meidän näkemys oli, että kustannamme tuon osuuden ja muut, jotka käyttävät Tiekunnan haaroja maksakoot loput.   Maanmittaustoimituksessa meidän osuus tippuikin noin neljänneksellä vaikka olisi pitänyt puolittua.  Maanmittari taisi vain puolittaa meidän vaatimuksen vaikka käytti hienoa ohjelmaa.  Ei auttanut Maaoikeuskaan.

    Kannattaa tosiaan laskea miten uudet yksiköt vaikuttaisivat.  Oikeudenmukainen tavoite pitäisi olla, ettei vain päätietä käyttävien rasitus suurenisi tai pienenisi.

    Tiertysti tuo haarojen ottaminen Tiekunnan vastuulle tarkoittaa sitä, ettei enää saa vähentää ALV:ia kuten, jos tie on oma.

    Metsuri motokuski

    Joskus nämä tiehoitokuntien päätökset ovat sangen outoja. Meidän kylälle rakennettiin uusi tie haarautumaan tiehoitokunnan tiestä. Tie tehtiin kunnolla. Käytettiin suodatinkankaita ja mursekettiin vahvasti. Tämän uuden tien vaikutuspiirissä asuu kuusi taloa. Nyt tämä uusi tie ei kelpuutettu tiehoitokuntaan. Asukkaat maksavat hoitokunnalle tiemaksua vain lyhyeltä osin ja kaikki saman suuruisen maksun. Tälle uudelle tielle ei tarvii vuosiin tehdä mitään kun se rakennettiin hyvin. Nämä kuusi taloa perusti oman tiehoitokunnan ja käytännössä maksavat vain vuotuisen aurauksen verran maksua. Hyvät rahat jäivät alkuperäiseltä tiehoitokunnalta saamatta ja sehän heijastuu koko tien kuntoon.

    Visakallo Visakallo

    Täälläpäin on parhaillaan käynnissä valtatien iso remontti 12 km matkalla. Yksityisteille on tehty varmasti mielenkiintoisia uusia yksikköjakolaskelmia, kun aikaisemmin kolmatta kymmentä liittymää väheni murto-osaan entisestä. Molemmin puolin valtatietä on jouduttu rakentamaan kilometrikaupalla yksityisteitä kokoavia teitä. Nämä tiet on toki rakennettu sangen tasokkaasti, joten alussa ne eivät  tarvitse kuin aurausta ja myöhemmin lanausta. Joillakin on saattanut muutaman kymmenen metrin pihatie venähtää yli kilometrin pituiseksi, eli tiemaksusta tuleekin uusi tuttavuus.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 74)