Käyttäjän A.Jalkanen kirjoittamat vastaukset
-
Mitä tilastoa Rippe tiirailet? Metsälehden puunhintatilastossa näyttäisi olevan se entinen noin 10 euron ero päätehakkuun ja kasvatushakkuun hinnoissa tukilla.
Elinkeinoelämän mielestä Suomi on ehdottomasti EU:ssa saajan roolissa.
Ukrainalle tulisi antaa aito mahdollisuus kehittyä EU-kelpoiseksi maaksi. Eikö ole melko itsekästä evätä ukrainalaisilta samat edut joista itse nautimme?
Kerropa Kehveli esimerkkejä suomalaisesta korruptiosta. Ja siitä miten venäläiset vähentävät korruptiota Venäjällä tai muualla. Et ehkä keksi sellaisia mikä paljastui Ukrainassa: 30 prosenttia ylihintaisesta droonien urakkahinnasta ohjautui korruptoitaville.
Ranska ja Italia toivottavat edelleen venäläiset matkailijat tervetulleiksi. Intia joutui Trumpin silmätikuksi venäläisen öljyn tuonnin vuoksi mutta Turkki ja Kiina toistaiseksi eivät. Kaikille Ukrainan sodan lopettaminen ei ole yhtä tärkeällä sijalla kuin meille. Jos USA ei olisi Euroopan apuna, olisimme vielä paljon pahemmassa pulassa. Ehkä tästä syystä kannattaa kärsiä se Trumpin 15 %:n tulli.
MML:n ajatuksia laskentakoron valinnasta.
https://ak.maanmittauslaitos.fi/2025/tuottoarvokaavat/laskentakoron-valinta
Metsätalouden korvauksista.
Kuinka paksulti on turvetta Jean S:n tupasvillasuolla? Meinaan riittääkö ravinteet rauduskoivulle pitemmällä aikavälillä ellei juuret yllä kivennäismaahan? Suotyyppi on ehkä tupasvillaräme tai tupasvillasararäme jotka vastaavat kankaiden kasvupaikkaa kuivahko tai kuiva kangas (kts. taulukko linkissä). Ei kuulosta ihan optimaaliselta koivun kasvatuskohteelta, mutta energiapuuta nyt ainakin. Typpeä suo saa laskeumasta lisää joka vuosi.
https://ak.maanmittauslaitos.fi/2023/metsatalous/metsatalouden-perusteet-ja-kasitteet
Baltian suurnopeusjunaa odotellessa Euroopassa voi matkustaa niin että lentää etelämmäksi ja matkustaa maiden välit junalla. Ihmisten tarve nähdä muita maita ei ole vähenemässä ja on henkisesti terveellistä.
Suomen nykyisessä tilanteessa ei ole mielekästä rajoittaa ainakaan matkailua meille muualta. Lentämiseen on tulossa uusiutuvia polttoaineita, tosin ei nämäkään ole päästöttömiä. Osta kotimaista ja matkusta kotimaassa – hyvä neuvo tänäkin päivänä.
Nythän Orpo teki veronalennuksen talouskasvun toivossa, saa nähdä tepsiikö. Kasvua tuo vienti tai kotimainen kulutus. Työttömien armeija kuluttaa kaiken mitä tienaa, mutta kuluttaa lisäksi paljon julkista tukea kuten asumis- ja työmarkkinatuki. Sen verran verotusta voisi korjata, että palkasta jäisi aina vähintään puolet käteen, oli sitten tulojakauman ala- tai yläpäässä.
Euroopan matkailun pystyy tekemään vaikka junalla tai lyhyellä lennolla. Olen muuten päästöjen suhteen keskitasoa: autoilu on vähäistä, asun maalämpötalossa enkä lennä vuosittain ulkomaille. Mistäs talouskasvua muuten tulee, jos jokainen suomalainen alkaa kovasti pihistellä rahankäytössään?