Käyttäjän A.Jalkanen kirjoittamat vastaukset
-
Antinpoika kuvaa houkuttelevan metsän – muillekin kuin metsäkanalinnuille. Tässä on esimerkki monitavoitteisesta metsänhoidosta.
Jännä nähdä kaatuuko sote ja maakuntauudistus. Jotenkin tuntuu, että vähemmälläkin uudistamisella olisi pärjätty: palvelutuotanto ja sen valvonta erkanee helposti liian kauas kuluttajasta, kun nuo viedään pois kunnalta. Terveydenhoitoon olisi kelvannut malliksi riittävän suuret kuntayhtymät (HUS, Siun sote, Eksote…) täydennettynä anteliaasti kela-korvatuilla yksityisillä palveluilla (valinnanvapausehto täyttyy, ihan sama lopputulos kuin palvelusetelillä). Jäljelle jää kysymys siitä, kuka maksaa erikoissairaanhoidon, valtio vai kuntayhtymä. Erikoissairaanhoidon toteuttaja olisi joka tapauksessa keskussairaaloiden ja yksityissairaaloiden verkosto (kela-korvaus tai palveluseteli). Valtio voisi myös uudistaa maakuntatason väliportaan hallintoa ihan sotesta riippumatta. Esimerkiksi metsäkeskus sopisi hyvin ely+avi -koalition osaksi.
Vakuuttaminen riippuu omasta riskinsietokyvystä ja siitä mikä on pystyssä olevan puutavaran arvo. Vakuutuksen kannattavuudelle on vaikea antaa kaavaa: vaikka keskimääräiset riskit tiedetään, vuodet eivät ole veljeksiä ja vahinko ei välttämättä satu juuri omalle kohdalle. Suurimmat korvaukset on maksettu tuulituhoista. Itse en ole Astan jälkeenkään vakuuttanut, kun pystyvarasto on pieni.
Nopeasti hajoavien puujakeiden poolia voi ja kannattaa käyttää hyödyksi. Tukeistakin vain noin puolet jää pitkäaikaiseen varastoon ja toinen puoli käytetään tuotteisiin tai energiaksi. Sitten on vielä kysymys, mitä kuitupuusta kannattaisi tehdä, tehdäänkö vaikka öljyä korvaavia tuotteita? Ilmastopaneeli muistuttaa kuitenkin, että globaalisti substituutio ei toimi: vaikka Suomessa lisätään puun käyttöä, niin globaalisti kaikki maasta pumpattu öljy käytetään kumminkin. Ilmastopolitiikka on nyt puun ja kuoren välissä taiteilua. Hiilinielu on pidettävä lähivuosina tietyllä vähimmäistasolla, mutta samalla on koetettava muuttaa maamme taloutta kokonaisuudessaan vähähiilisempään suuntaan.
Uskoisin että täällä voi keskustella autoistakin, jos ei kiusata ketään. Mulla meni jo ohi autokuume. Taidan odotella millaisen pikkumaasturin Skoda putkauttaa liukuhihnoiltaan ensi vuonna. Lupailevat ainakin, että se kulkee bensalla, kaasulla ja sähköllä.
Ympäristötukikohteiden pitää täyttää tietyt ehdot, harvalla niitä koko tila täyttää. Mutta itse asia on omituinen: maksetaan hakkuiden lykkäämisestä. Selkeämpää olisi jos suojeltaisiin pysyvästi, mutta kuitenkin niin, että sopimuksen voisi halutessaan purkaa jos maksaa korvaukset takaisin.
Minä tein yhden tilan kohdalla niin, että tein avohakkuita, Asta-myrsky jatkoi niitä, sitten tarjosin kansallispuiston osaksi… no, alueella ei ollut enää tarpeeksi niitä luontoarvoja! Olisihan niitä aikanaan kehittynyt kun olisi heretty hoitamasta metsää.
Hyvä keskustelu, vaikkakin aika lyhyt, ei ehditty syvällisempään analyysiin.
Aika moni tuntuu olevan jk:n suhteen varovainen, ellei peräti torjuva. Pidetään kuitenkin siellä metsissä kulkiessa mielessä, että tasaikäismetsätaloudessakin on hoidetuissa varttuneissa puustoissa mahdollista tehdä kiertoaikaa jatkava yläharvennus.
Eikös se hirvi syö taimet samalla lailla isosta kuin pienestä aukosta, jos hirviä on. En ole lainkaan pienaukkojen ystävä: isoja ne pitää olla, jos niitä tehdään. Jos minulla on joskus jk-metsä, niin epäilen että siellä ei pienaukkoja tulla näkemään.
Kyllä näin. Audi on ehkä noista mielenkiintoisempi ulkonäön puolesta. Kummassakaan ei ole korkeaa maavaraa eikä nelivetoa, mutta talviautoilu tulee meikäläisellä olemaan tästä eteenpäin vähäistä. Kaasuauton väitetään olevan melko huoleton, eikä ainakaan tarvii olla aina latailemassa, kuten hybridiä tai täyssähköautoa.