Käyttäjän A.Jalkanen kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 25,741 - 25,750 (kaikkiaan 28,785)
  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jovain: kyllä jossain määrin voi pitää paikkansa. Suurin muutos hakkuukäytännöissä tosin tapahtui jo 1950- ja 1960-luvuilla, kun harsinnoista siirryttiin tasaikäiskasvatukseen. Verotuksen siirtymäajalla avohakkuupinta-alat olivat liki 200 000 hehtaaria ja ovat sen jälkeen olleet hieman pienemmät.

    Taimikko ei ole kummankaan yleisen myyrälajimme suosikkielinympäristö, vaan metsämyyrä viihtyy varttuneessa metsässä ja peltomyyrä avoimemmilla ruohoisilla alueilla. Kun myyräkanta on korkealla, kummatkin joutuvat etsimään elinpiiriä myös taimikoista. Tämä ilmiö eli myyräkannan rajut vaihtelut voidaan ehkä estää rauhoittamalla myyränsyöjät, koska petouhkan alla ”myyrät rajoittavat liikkumistaan ja jopa runsaiden ravintolaikkujen käyttöä” (suora lainaus).

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Mhy:n kokouksessa kehuivat että on sata kotimaista metsuria töissä. Ei harmaata taloutta.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Minä yritän ottaa selvää mikä olisi oikea auton poistoprosentti. Tänään vierustoveri Mhy:n kokouksessa kertoi käyttävänsä 20 prosenttia x 5 vuotta.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ainakin minä tulkitsen tuon verohallinnon ohjeen niin, että 25 %:n poisto koskee vain sitä harvinaista tilannetta, jossa auto kuuluu metsätalouden kalustoon.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    https://extranet.tekes.fi/ibi_apps/WFServlet?IBIF_ex=o_myonto_htm1&IBIAPP_app=openraho

    Tuolta voi hakea myönnettyä rahoitusta toimialoittain. Kyllä tuota aluskasvillisuutta varmasti on, ja lisää tulee, kun tulee lisää kysyntää puupohjaisille tuotteille.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hannu Jauhiaisen Metsäverokirja 2018 s. 36-37. Metsätalouden matkakulut voidaan vähentää myös todellisten kulujen mukaan. Huom. että km-kulu lasketaan arvonlisäverollisista hinnoista. Kulujen arvonlisäveroja ei voi vähentää alv-verotuksessa jos ajoneuvolla on vähänkin yksityisajoa. … Jos ajoneuvo kuuluu metsätalouden kalustoon, silloin kilometrikohtaista laskentaa ei tarvitse käyttää, vaan kaikki auton kulut voi laittaa metsätalouden menoihin ja niihin sisältyvät arvonlisäverot ao. kirjanpitoon. Yksityismenojen osuus on vähennettävä tässäkin. Lienee helpointa kuitenkin laskea km-menot tuossakin tapauksessa. Auton kanssa pitää siis olla tarkkana, helposti menee ns. ’metsään’.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Gla, tuossa on kyse siitä että pitkät aikasarjat ovat kyllä korvaamattomia ympäristömuutosten huomaamisessa, mutta niiden pohjalta on erittäin vaikeaa selvittää syy-seuraussuhteita, eli mistä muutos perimmältään johtui.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Pitäisin petoeläimen karkotusta ja erityisesti haavoittuneen villisian tai petoeläimen jäljestystä sen verran vaativana ja vaarallisena tehtävänä, että korvaus lienee asiallista. Joku voi myös joutua ottamaan palkatonta vapaata töistä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tuohon todellisten matkakulujen vähennyssysteemiin jos lähtee, ajopäiväkirja ja kulujen tarkka kirjaus teettää paljon työtä. Hommassa pääsee kyllä tuntipalkoille, jos ajelee vähänkään arvokkaammalla kiesillä pitempiä matkoja säännöllisesti metsäpalstalle.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Goofyllä hyvä verovinkki oman auton kustannusten selvittämisestä. Noihin ei kai kuulu suurin yksittäinen kuluerä – pääomakulut eli auton arvon aleneminen?

Esillä 10 vastausta, 25,741 - 25,750 (kaikkiaan 28,785)