Käyttäjän A.Jalkanen kirjoittamat vastaukset
- 

Yksi mahdollisuus on erottaa mottikisat ja lukijatapaaminen, ellei sopua muuten synny. Toivotaan että kisa hoituu ja tapaaminen myös. Majoituksesta ja Sahalasta täytyy tiedustella aikatauluja, ja varata ne, muuten voi toinen jäädä saamatta. Onko kisaajilla kalentereissa tyhjää vielä molemmat kesäkuun alun viikonloput? Tulevan lainuudistuksen yhtenä kohtana tulisi ilmeisesti olemaan se että yhdistyksen, johon kuuluu, voi itse päättää. Valinnanvapautta vähän rajoittaa, jos toimialueet ovat kovin isoja, mutta periaatteessa on mahdollista että ”omaneuvojan” voi itse valita. Täällä kaupungissa voi valita minkä terveyskeskuksen kanssa asioi. Silti lääkäriin on välillä pitkä odotus. Tämä sähkölinja on ristiriitainen asia. Toisaalta linjan varrella asuvat hyötyvät siitä että linjoja uusitaan ja siirretään teiden varsille, jolloin korjaus on nopeampaa ja sähkönsaanti on varmempaa. Toisaalta sähköyhtiöt tekevät taloudellista vahinkoa ”motittaessaan” teiden varsilla lyhyen metsäkuljetusmatkan piirissä olevia palstoja linjojen taakse ilman eri korvausta. Korvauksen saa vain linjan alle jäävästä maasta ja puustosta. Metsaan.fi tai puumarkkinat.fi palvelussa metsänomistaja voi tulevaisuudessa avata metsävaratietojaan tai yksittäisiä hankkeita kilpailulle. Toivotaan että näistä tulee mahdollisimman helppokäyttöisiä ja laajalti tunnettuja. Oiskoo tuo loogisinta kellistää kaksi koivua: tyviosasta halkoja ja latvasta klapeja? Keskustelun taso paranee kun mukana on omakohtaista kokemusta. Totta tuokin että ojituksia on tehty paljon turhan karuille soille. Niitä ei tänä päivänä enää pidetä kunnostusojituskelpoisina, vaan ojien annetaan itsekseen tukkeutua jolloin suo alkaa ennallistua. Mikä välirikko Metsäliiton kanssa – paikallinen vai valtakunnallinen? Puukauppapalvelulle ja metsäomaisuuden arviointipalveluille sekä sukupolvenvaihdospalveluille luulisi riittävän kysyntää, jos ne tehdään ammattitaitoisesti. Kyllä, sattuma määrää mihin kohtaan myrsky tai muu sääilmiö iskee, mutta metsänhoito määrää puuston alttiuden mille tahansa tuhoille. Syöksyvirtaus (kuten minulla Asta-myrskyssä), pyyhkäisee kaiken pois paitsi taimet, mutta niitä tulee onneksi harvoin. Minäkin olen sitä mieltä että avohakkuiden avaamat maisemat ovat monesti vain eduksi. Harvalla kai se metsä on kumminkaan niin tasalaatuista että ihan ilman aukkoja selviäisi, vaikkapa sitten pienaukkoja. Onnea valtuustoihin valituille, viisautta päätöksentekoon ja jaksamista arkeen luottamushenkilöille sekä mhy kentän työtekijöille!