Käyttäjän A.Jalkanen kirjoittamat vastaukset
-
Baltian suurnopeusjunaa odotellessa Euroopassa voi matkustaa niin että lentää etelämmäksi ja matkustaa maiden välit junalla. Ihmisten tarve nähdä muita maita ei ole vähenemässä ja on henkisesti terveellistä.
Suomen nykyisessä tilanteessa ei ole mielekästä rajoittaa ainakaan matkailua meille muualta. Lentämiseen on tulossa uusiutuvia polttoaineita, tosin ei nämäkään ole päästöttömiä. Osta kotimaista ja matkusta kotimaassa – hyvä neuvo tänäkin päivänä.
Nythän Orpo teki veronalennuksen talouskasvun toivossa, saa nähdä tepsiikö. Kasvua tuo vienti tai kotimainen kulutus. Työttömien armeija kuluttaa kaiken mitä tienaa, mutta kuluttaa lisäksi paljon julkista tukea kuten asumis- ja työmarkkinatuki. Sen verran verotusta voisi korjata, että palkasta jäisi aina vähintään puolet käteen, oli sitten tulojakauman ala- tai yläpäässä.
Euroopan matkailun pystyy tekemään vaikka junalla tai lyhyellä lennolla. Olen muuten päästöjen suhteen keskitasoa: autoilu on vähäistä, asun maalämpötalossa enkä lennä vuosittain ulkomaille. Mistäs talouskasvua muuten tulee, jos jokainen suomalainen alkaa kovasti pihistellä rahankäytössään?
Ensimmäiset ulkomaanmatkat voi tehdä paketteina, että pääsee juonesta kiinni. Kun lapset olivat pieniä se oli helppo vaihtoehto, erityisesti hotellit joissa sai nauttia buffetpäivällisen! Ilmeisesti pakettien järjestäjät saavat hotellit ja lennot hyvillä hinnoilla, ja niissä on nykyään (erityisesti koronan jälkeen) melko hyvät muutos- ja peruutusehdot. Paketissa on myös jonkinlainen turva, jos jokin menee pieleen. Esimerkiksi siskon matkalla eivät päässeet Thaimaassa tulvan vuoksi aiottuun hotelliin, niin Aurinkomatkat järjesti korvaavan majoituksen.
Itse järjestämällä saa sitten mieleiset lentoajat ja majoitukset. Ei ole mahdottoman työlästä, jos varaa esimerkiksi vain yhden lennon ja yhden hotellin. Booking.comissa on hyvät kuvaukset ja arvostelut ja majoitus on helppo vaihtaa tai peruuttaa. Väitetään että suoraan hotellista varaavat saavat parhaat huoneet, mutta hotellien kanssa kommunikointi on joskus kankeaa. Todennäköisesti tämä johtuu siitä että hotelleissa on varauksia käsittelemässä ihminen ja Booking.comissa se on automatisoitua. Lentolippujen ostaminen on kyllä taiteenlaji itsessään. Hinnat muuttuvat koko ajan, ja lipputyypeissä on suuria eroja siinä voiko muutoksia tehdä ja paljonko ne maksavat. Pisin reissuni eli Singapore, Australia ja Uusi Seelanti oli yhdistelmämatka: muuten itse järjestetty paitsi Uudessa Seelannissa liityimme suomalaiseen Albatros Travelin ryhmään. Se jätti ainakin puolet säätämisestä pois. Voisin harkita uudelleenkin ryhmämatkaa tai risteilyä valmiilla ohjelmalla.
Japani harkinnassa. Kaikki siellä käyneet ainakin kehuvat. Euroopassakin on monta maata vielä käymättä…
https://www.vesi.fi/karttapalvelu/
Pintavesien laatu. Huomatkaa jokivesien heikko laatu Vaasan ja Kokkolan välillä: ennen isoja taajamia, ei teollisuutta. Niissä näkyy siis maa- ja metsätalouden vaikutus. Humusta ei ilmeisesti tässä ole laatukriteerinä mukana.
Satelliitti näyttää keväällä tilanteen Kyrönjoella Pohjanmaalla, kuva 5.
”Kaikki on vihdoinkin hyvin”, kuin Unelmahäät-ohjelman loppujuonnossa.
Veden laadun arvio riippuu siitä millä laatua mitataan. Muistaakseni jossain sanottiin, että vesi.fi-kartan laskelma eli Vemala-malli ei sisällä vielä humusta (?), mutta se voitaisiin lisätä sinne MetsäVesi-hankkeen malleilla.
Kaikki metsätalouden toimenpiteet lisäävät vesien kuormaa hiukan ja tämä kumuloituva kuormitus voi olla paikallisesti merkittävää vesistöjen käytön kannalta. Valtakunnallisesti ajatellen metsätalous on yksi kuormittaja muiden joukossa. Tummumisen pääsyyllinen on ilmeisesti luonnonhuuhtouma eikä ojitus, mutta paikalliset vaihtelut suuret. Kustannustehokkaat vähennykset pitää toteuttaa. Turvemaiden käsittely maa- ja metsätaloudessa on tässäkin avainasemassa, kuten on ilmastopäästöissäkin.
Kannattaisi lentää Savonlinnaan oopperajuhlille: lennot ovat subventoidut ja sisältävät kuulemma hyvät palvelut.
En ole väittänyt että hcv ja suojakaistat vähentäisivät puun tarjontaa, vaan otin kantaa korvauskysymyksiin!