Käyttäjän Ammatti Raivooja kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,341 - 2,350 (kaikkiaan 2,374)
  • Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Elikkäs mun idea oli, että hankintapuulle e-puu tuki ilman rajoituksia ja koneella tehtävälle e-puulle tuki koneketjuille. Kalliilla koneilla nyt ryskätä hoitamattomissa metsissä nykymeiningillä niin käsittämätöntä. Siis maksaa nyt mo:lle enemmän puusta hoitamattomista metsistä ja koneet tekee tappiota.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Mä en siihen männynkasvatukseen ole jaksanut perehtyä kun en istuta sitä mihinkään ku on niin rehevää jokapuolella. Kuitenkin pitäs olla ne tiheydet aika suuria et riittää tuholaisille ja oksat ei tuu kovin paksuiksi. Luonnollinen ja kylvö on musta parhaita vaihtoehtoja. Ehkä vois harkita istuttamista jonnekkin, jossa on siemenpuita. Mitä oon muille kylväny ni on onnistunut hyvin.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Mä oonkin aina halunnu elää kommunistisessa luonnonvarataloudessa.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Nii no nyt tän kemeran aikakautena tuntu ihmeelliseltä kun ensiharvennus kuituja laitettiin poltoon. Onhan se järkevämpää kuitupuut keittää selluksi kuin polttaa.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Kyllähän niitä voi kokeilla kasvattaa. Itse en ole onnistunut kasvattamaan niitä 2-vuotisiksi. Ne kasvaa kesän hyvin ja syksyllä muuttuvat violeteiksi ja talvella ruskeiksi ja sit ne ei enää lähde kasvamaan. Kekkilän kasvuturvetta tilailen. Niissä mitä kaupassa myydään ei vissiinkään ole sitä metsälannoitetta eli vaativat enemmän lannoitetta. Ja siitä turvepaalista häviää typpi jos sitä säilötään yli vuoden. Kerran ihmettilin mikä ihme on kun ei kasva ni yhen paalin olin joutunu kaupasta hakemaan enkä vielä silloin ymmärtänyt et siinä ei ollu tarpeeksi lannoitetta. Kuusi ja koivu on pomminvarmaa kasvattaa itse. Koivulle pitää käyttä sitä sieni/home ainetta, samaa tai samanlaista mitä laitetaan perunoihin ruttoa vastaan. Koivut yksvuotisina, syksyllä metsään. En oo käyttäny hiekkaa turpeen seassa. Kerran kokeilin koivun siementen päälle mut oli nii paljo rikkaruohoja mukana, että toista kertaa en laita. Joo yleensä sellane sääntö et siemenet yhtä syvälle kuin siementen pituus. Teen sillein, että kun oon täyttäny kennon niin painan toisella, siihen kylvö ja sit ripottelen lisää turvetta päälle.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    E-puutuki pitäisi saada hankintapuulle ja millaisesta metsästä tahansa. Sama hinta kuin kuitupuulle niin tulisi pinoihin isoja haapoja ja leppiä ja olisi helpompi tehdä pieniä sekakuvioita kun kaikki voisi mättää samaan kasaan. Harva jaksaa kuitenkaan tehdä järkeviä kasoja useampia puulajeja. Kyllä metsien kunnostukset pitäisi tehdä halvoilla työkaluilla ja jättää isot koneet sinne kermankuorintaan. Metsienhoidosta pitäisi palkita metsänomistajaa ja rangaista niitä, jotka ei hoida tai hoidata metsiä.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Ainakin kuusen siemenet itävät turpeessa sen 90%. Kyllä ne männytkin itävät 90%. Luonnossa en ole asiaa tutkinu, varmaan jonkinlaista vaihtelua tulee istutuskohdasta riippuen.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Nii ja jos viherhörhöille pitää olla luomuruokaa niin taas tarvitaan lisää peltoa. Sadothan ovat pienempiä kun normaalisti viljelyillä aloilla.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Ehkä se oli se implikointi.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Toukokuu kesäkuun alku vois olla otollista aikaa jos sattus joku sadejakso. Ei ne idä kuitenkaan ennenkuin on tarpeeksi lämmintä. Itse kylvän toukokuun puolesta välistä kesäkuun alkuun, tosin taimitarhallani.

Esillä 10 vastausta, 2,341 - 2,350 (kaikkiaan 2,374)