Käyttäjän Ammatti Raivooja kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,351 - 2,360 (kaikkiaan 2,378)
  • Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Ainakin kuusen siemenet itävät turpeessa sen 90%. Kyllä ne männytkin itävät 90%. Luonnossa en ole asiaa tutkinu, varmaan jonkinlaista vaihtelua tulee istutuskohdasta riippuen.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Nii ja jos viherhörhöille pitää olla luomuruokaa niin taas tarvitaan lisää peltoa. Sadothan ovat pienempiä kun normaalisti viljelyillä aloilla.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Ehkä se oli se implikointi.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Toukokuu kesäkuun alku vois olla otollista aikaa jos sattus joku sadejakso. Ei ne idä kuitenkaan ennenkuin on tarpeeksi lämmintä. Itse kylvän toukokuun puolesta välistä kesäkuun alkuun, tosin taimitarhallani.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Vois kuvitella, että vuosisatojen aikana kateelliset naapurit on kokeillu tuota kantamalla noita toukkia toisten tupiin.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Perusjuttujen jälkeen voi alkaa koikeilla pieniä nykäysyjä siinä vaiheessa kun puu on juuri poikki terän päällä. Esim. puun saa kaatumaan suoraan eteenpäin kun sahaat normaalisti ja sitten nykäset/hyppyytät puuta ittees päin. Lisäksi samanlaisia kaatolovia pystyy tekemään kuin moottorisahalla. Tietysti pitää olla raivaussahojen ykköspyssy, että pystyy kaikkia tekniikoita käytämään, se pitää saada vikkelästi poikki, että pystyy ohjaamaan puuta terän päällä.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Mä en voi olla miettimättä, että oli ne aika tunareita ku jäivät kiinni. Jos kaidalta polulta meinaa hairahtaa ni kantsis funtsia hommat sillein, että ei jää kiinni.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Jaa no täältä en oo kantarelleja, lampaankääpiä ja vaaleorakasta löytäny muualta kuin vanhoista metsistä. Nuoresta sekataimikosta karvarouskuja ja nuorehkoista kuusikoista haaparouskuja. Mustikat on todella kiven alla. Ja niistä oon kyselly muiltakin niin a) ei tietoa b) ei kerro vaikka maksettais. Pari kertaa olen löytänyt hillittömät apajat ”aarniometsästä” mutta harmi vaan, että molemmilla kerroilla olen ollut ennakkoraivaamassa. Täällä on aika rehevää, että puolukat on harvinaisia ja mäntytatteja olen kerättäväksi asti nähnyt vain hiekkatiellä.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    No mikäs idea siinä sit on ollu? Kuuluuko ne johonkin suurempaan kokonaisuteen vai mikäs?

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Mun idea ois sellanen, että pitäs kannustaa muuttamaan vajaatuottoiset pusikot talousmetsiksi ja kannustamaan vapaaehtoiseen suojeluun siellä missä on jotain vähänkin monimuotoista luontoa. Et jotenkin se suojelu ja talousmetsä olisi linkitetty rahallisesti . Se et on 30 vuotta metsä ilman hoitotoimenpiteitä niin se ei välttämättä ole luonnollisessa asennossa. Nii enkä mä mitää lepikkoa suojelis vaan just sellasia kivoja +100vuotta vanhoja metsiä. Kyllä alkaa nykyään olla vaikeeta ainakin täällä löytää sellasta metsää missä kasvais marjoja tai sieniä.

Esillä 10 vastausta, 2,351 - 2,360 (kaikkiaan 2,378)