Käyttäjän Apli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,421 - 2,430 (kaikkiaan 2,441)
  • Apli

    Metsänvartija tossa totesi että korjuukustannukset on kovat suomessa se on totta… Yhtä asiaa olen metsänomistajana aina eniten ihmetellyt on se että esim viime syksynä näin 3 eri yhtiön hakkuuketjut korjaamassa puuta 5km säteellä toisistaan, oli 2 ison ja yhden sahan koneketjut eli moto ja ajokone.. En ole koskaan tätä ymmärtänyt, miksei suomessa ole yleistynyt sellaiset firmat jotka korjaa puuta monelle eri käyttäjälle? Sanokaa viisaammat miksi näin ei ole, sehän säästäisi rahaa aivan tolkuttomasti ja sillä voisi olla vaikutusta jopa puun hintaan..

    Apli

    Kymmenen vuotta sitten erosin metsäliitosta ja se oli elämäni yksi parhaista päätöksistä…

    Apli

    Tulee nousemaan noin 2e motti 150km säteellä äänekosken tehtaasta muualla nousussa puhutaan korkeintaan kymmenistä senteistä motti.. Yhtiöt haluaa puuta läheltä tehtaita ja siitä ollaan valmiita pikkusen enemmän maksamaan, muualta ostetuista puista ei olla valmiita maksamaan yhtään nykyistä enempää.. Mutta hyvä että kysyntä lisääntyy ja toivon hartaasti että kuopion tuleva uusi sellutehdas saa rakentamispäätöksen tänä vuonna se olisi minun märkä päiväuni, oma usko siihen on 50/50..

    Apli

    Parin Mhy:n jäsen olen ja maksut olen kiltisti maksanut ainakin vielä, mitä olen saanut tai tarvinnut heiltä? Vuosittaiset metsäkäynnit ollu lähinnä ainoat mitä on tullu käytettyä… Puukaupat hoidan ja kilpailutan itse, taimet ostan metsäyhtiöltä luulen saavani parempia taimia edullisemmin, mhy:n korjuupalvelua käyttänyt kaksi kertaa ensimmäisen ja viimeisen, syy paljon kolhittuja puita, leimikko hakattiin aivan liian harvaksi, rajoista mentiin yli, näitä sitten selviteltiin ja pitkään oli hyvä opetus minulle…Pikku ajatus ollu erota näistä yhdistyksistä mutta katsellaan ja kuulostellaan.. Aktiiviselle metsänomistajalle en näe hyötyä yhdistyksestä, mitään ymmärtämättömälle ja semmoiselle jota metsä ei kiinnosta niin yhdistys varmasti hyödyllinen..

    Apli

    Hankala juttu kun puut jo viety pois, soittaisin ensin yhtiöön jonne puut myyty ja vaatisin selitystä ja sitten ottaisin yhteyttä metsäkeskukseen, käräjät sitten viimeinen vaihtoehto! Joskus näitä heittoja sattunut itsellekkin suuntaan ja toiseen tosin ei noin isoja.. Mikä firma oli kyseessä? Haluatko paljastaa?

    Apli

    Kyllä nuoret ensiharvennetut koivikot on ollu tänä talvena kaikkein kovimmilla ainakin keskisuomessa, paljon keskeltä katkenneita puita, taipuneita kaarelle, johtui kun räntää/lunta satoi joulukuussa.. Jossain oli juttua että punkit kuolee kovassa pakkasessa ja sehän hyvä juttu se, nyt on huippuhyvät korjuukelit kun satas vielä vähän lunta niin avot(:

    Apli

    Juu eilen soitti koneyrittäjä ja sanoi että harvennushakkuu alkaa maanantaina melko sanotaanko vetelällä palstalla jonne ei asiaa muutoin kuin nyt, hieno juttu, pakkaset tuli just sopivasti saadaan vanha kauppa loppuun ja harvennukset hoidettua pois… Ensiviikolla sais jos sataa luntakin nyt maa jäätyy nopeasti, samoin järvet.

    Apli

    Hyvä että vapo myi sahat, kun hommaa ei osata parempi luopua, ja myydä sellaiselle joka osaa.. Timppa oikeassa Hankasalmi on hyvä esimerkki tästä, nyt voi versowoodin kanssa käydä kauppaa tukkileimikoista heillähän on tunnetusti hyvä katkonta… Minä uskon sahaukseen, se keskittyy nyt suomessa osaaviin käsiin ja vielä tulee aika että suomeen rakennetaan sellutehtaiden lisäksi suursahakin ja pari uutta kartonkikonetta. Pakolaiskriisi edes auttaa tätä niille tarvitaan asuntoja, sekä iranin vapautuminen öljyn myyntikiellosta, suomalaisilla on ollut aina hyvät suhteet sinne ja kun jossain vaiheessa alkaa öljyn hinta nousta niin avot.. Vapo keskittyy pellettiin ja turpeeseen, vapo on aikanaan itse pilannut turpeen maineen, ollaan oltu kuin valtio valtiossa ei ole välitetty vesiensuojelusta mitään, nyt on paskat housussa ja pakko hoitaa hommat kuntoon ja hyvä niin!

    Apli

    Kyllä minäkin olen lannoitusta harjoittanut salpietaria männikköön ja nykyään varsinkin rakeistettua tuhkaa olen käyttänyt ja todennut hyväksi, varsinkin tähän rakeistettuun ja lisäaineistettuun tuhkaan olen positiivisesti yllättynyt sen vaikutuksesta puuston kasvuun sitä on moni naapuri käynyt ihmettelemässä ja todennut sen hyväksi.. Muuten raivuuta ja taimikonhoitoa niin kyllä suomessa puuta riittää toivotaan että keväällä saadaan kuopion sellutehtaan rakentamispäätös.

    Apli

    Tuskimpa saadaan sidottua kuidun hintaa sellun hintaan ja ehkä hyvä niin sillä sellun hinta myös vaihtelee suht paljon.. Mitä tulee metsäliitoon niin jäsen en ole, toki hyvän tilin olen tehnyt metsä boardin osakkeilla joskus(: Myös UPM:ää käy aikanaan ”kiittäminen” että metsäliitto pelastui läheltä konkurssia, UPM kun osti metsäliiton pois fray bentosin sellutehtaasta ja metsäliitto sai kipeästi kaipaamaa rahaa velkojen maksuun.. Iloinen olen metsäliiton nykyisestä menestyksestä, Jordan on hyvä johtaja ja Äänekosken rakentaminen on hieno juttu kaikille metsänomistajille. Vielä kun saadaan Kuopioon sellutehdas niin johan on kuidulle kysyntää, toki painetta latvaläpimitan nostoon se tuo lisää..

Esillä 10 vastausta, 2,421 - 2,430 (kaikkiaan 2,441)