Käyttäjän Apli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,411 - 2,420 (kaikkiaan 2,441)
  • Apli

    Keskisuomessa oli muutama vuosi sitten kova energiapuukiima kun Jyväskylän Energia osti kaiken mahdollisen, nyt homma rauhoittunut… Silloin moni Mhy ajatteli että tässäpä on kultakaivos, ja homma lähti monella sanotaanko lapasesta, tiedän monta ikävää tapausta omissa naapureissa, hakattu toisten puolelta ja rajusti, jopa useita kymmeniä metrejä, osalla korjuujälki semmoista että jopa kaiken nähnyttä hirvittää, hakattu vaan motteja yms yms.. Yhden puukaupan olen tehnyt itse tehnyt Mhy:n kautta, ensimmäisen ja viimesen, olen edelleen yhdistysten jäsen mutta en tarvinnut heidän palveluksiaan puukaupoissa.

    Apli

    Reijo kovasti meuhkasi että yhtiöt on eu tukikelvottomia ja että eivät tule sen takia enää investoimaan suomeen heh heh… Mitä on sen jälkeen tapahtunut?

    Upm kaukaan biodiesel laitos
    Upm Kymin ja pietarsaaren sellutehtaiden laajennus.
    Stora Varkauden investoinnit
    Metsäliitto Äänekosken uusi sellutehdas

    Apli

    Kyllä kovasti Lahtonen houkutteli mukaan savottaryhmäänsä eli suuri savotta 2 lupasi ja puhuin kuin paraskin myyntimies, onneksi en lähtenyt nyt voi huokaista helpotuksesta… Toivon silti että ykkösryhmä saa joskus rahansa! Lahtonen sai uuden mersunsa ja eläkepotin, tuskimpa tarvii enää vanhoja metsäkoneita myydä ja tämän kustansi savottaporukka 2. Missä muuten viipyy hänen uusi virityksensä?

    Apli

    Oma mielipide tähän energiapuu vöyhötykseen jota suomessa harrastetaan on kyllä aika kielteinen… Ennen annoin nostaa kannot kuusikon päätehakkuista, sitä en ole tehnyt enää vuosiin, risut kerätään mutta ei niitäkään aina jos hinta ei miellytä.. UPM esim ostaa kyllä vielä täälläpäin kantoja ja risuja se ei ole ongelma vaan se että olen huomannu että taimien/puun kasvu on ainakin omilla mailla huomattavasti heikompi näillä aloilla joilta risut ja kannot kerätty ja tietty se suurempi vesakoituminen on harmina… Muutamia tarjouksia olen energiapuusta rankana saanut en ole myynyt, raivaussahalla maahan tai polttopuuksi sitten kun puusto kasvanut kunnolla niin ensiharvennus… Kyllä voimalaitoksille riittää kuorta ja purua ja sitten metsähallitus myy kyllä sitä energiapuutakin kun sillä on ne tulostavoitteen asetettu sen verran korkealle että kohta pakko myydä kaikkea mitä on! Tai ostakoon venäjältä jos halvalla saa, ostetaanhan sieltä esim koivukuituakin ja paljon!

    Apli

    Itse olen tykästynyt tuhkaan ja sitä on levitetty omille maille paljon, rakeistettua tuhkaa helikopterilla, tekee turvemaille hyvää ja puuston kasvun huomaa nopeasti ja tulen sitä käyttämään myös jatkossa, omatoimisesti en ole levittänyt kun salpietaria..

    Apli

    Tilattu v-klinga kokeiluun, en ole koskaan sahannut kyseisellä terällä sitten tilasin pari ns: normiterää.. Sahana ollut sthilin FS 460 ja huskun valjaat, kuuluun sthil uskovaisten klaaniin(: Alue on noin 5ha jotenka muutama päivä siinä menee amatöörillä, mutta mukavaa hommaa, sitten muutama vuosi ja harvennushakkuu.. Jotenka kevättä odotellessa nyt on vielä liikaa lunta keskisuomessa.

    Apli

    Hyvinhän puukauppa on käynyt aina koskaan ei ole ollut sellaista tilannetta että leimikko olisi jäänyt ns käsiin… Tämä ainakin Keskisuomessa, tietty se varmaan vaikuttanut että täällä suht lähellä tehtaita jotka sitä puuta syö ja se että olen pyrkinyt tekemään leimikot ostajille mieluisina, aina ennakkoraivaus, tiet niin hyvinä kuin mahdollista, sitten myynyt harvoin mutta kerralla sitten enemmän, tarjouksia mahdollisimman monelta ostajalta, semmoisia harvennuksia joista jo lähtee puuta… Mutta toivotaan hartaasti että Kemiin tuli biojalostamo ja Kuopioon sellutehdas se olisi koko suomen kannalta hyvä asia.

    Apli

    Minusta tämä ”kikkailu” näillä tukkien latvaläpimitoilla johtaa vain omalla kohdalla siihen että päätehakkuut ja 2 harvennukset kilpailutan entistä tarkemmin ja tarjouksien vertailuun menee pikkusen enemmän aikaa… Sitten vähän keskustellaan tarjouksista ostajien kesken ja valitaan paras, aikaa menee mutta ei haittaa! Puusta on nyt ylitarjontaa ja se sataa ostajien laariin, johtuu osin metsähallituksesta…. Mutta kuitupuun kasvattajaksi en ala tulee miten monta sellutehdasta lisää tai ei tule, tukkia, laadukasta yritetään kasvattaa mahdollisemman paljon!

    Apli

    Elenia on hyvin kiinnostunut meneekö carunan siirtohintojen nosto läpi suomessa sillä he seuraavat heti perässä samoin muut.. Mihin tämä johtaa, kaikki alkaa säästään sähkössä, voi lisätä kaukolämmön suosiota mikä hyvä juttu.. Varmasti myös polttopuun suosio kasvaa hyvä sekin.. Tietty hyvä että maakaapeloidaan joka lisää sähköverkon varmuutta ja tuo lisää työtä suomeen jotenka kaksipiipuinen juttu, jos fortumi olisi vielä omistanut verkot olisi sama homma..

    Apli

    Tykkään metsätöistä varsinkin keväisin ja syksyisin, siinä saa liikuntaa ja ulkoilua, hyvää vastapainoa palkkatyölle… Raivuu on mielipuuhaa istutus taas ei ollenkaan.. Mikään ei ole paremman näköinen kuin hoidettu metsä sitä on ilo katsella, rääseköitä näkee ihan liikaa… Ja onhan taloudellinenkin seikka tosiasia, mitä enemmän itse teet sitä enemmän jää viivan alle..

Esillä 10 vastausta, 2,411 - 2,420 (kaikkiaan 2,441)