Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Timppa: ”Vuosikymmenten aikana kehittynyt tyyli olla valmiina reagoimaan koko ajan, kaiketi auttoi tällä kertaa välttämään onnettomuuden.”
Hyötysuhde on melko heikko, jos hirvikolareiden välttämiseen tarvitaan vuosikymmenten mittainen harjoittelu.
Ammatti Raivooja: ”Luston leveys kun alkaa olla sentin luokkaa niin ainakin puusepälle se on käyttökelvotonta vaikka olisikin oksatonta.”
Varmasti näin. Suomessa riittää tuota hitaammin kasvanutta puuta, joten koska suurin osa sahatavarasta ei päädy puusepille, ei nopeakasvuisen puun tuottajan mielestäni tarvitse olla pahoillaan.
”Jatkossa alueelliset riistaneuvostot päättävät hirvikannan hoidon tarkemmista tavoitteista yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Näin alueelliset erityispiirteet tulevat huomioitua aiempaa paremmin ja eri tahojen vaikutusmahdollisuudet paranevat.”
Lain mukaan sidosryhmillä on oikeus tulla kuulluksi, mutta valtaa ei heillä edelleenkään ole. Vaikutusmahdollisuudet ehkä hoitosuunnitelman myötä paranee, mutta paljonko se vaikuttaa päätöksiin, siihen ei haluta ottaa kantaa.
”Hirvivahingot ovat vähentyneet viime vuosina. Viime vuonna niitä oli jälleen vähemmän kuin sitä edellisenä. Vuonna 2013 maksettiin noin 870 000 euroa korvausta hirvien aiheuttamista metsätalousvahingoista.”
Tuosta voi päätellä, että hirvivahingoilla tarkoitetaan vuosittain korvattavaa vahinkojen määrää. Sillä ei tarkoiteta määrää, joka Suomessa on hirvien vahingoittamaa, esim. hirvien vahingoittaman puuston määrä. Autot korjataan tai uusitaan ja viljelyt uusitaan vuosittain, joten ne vahingot eivät kumuloidu.
Liikenneturvan tekstissä on virhe. Se käsittelee hirvikolareita, ei hirvieläinkolareita.
Timppa kertoi hidastavansa hirvimerkin vaikutusalueella. Kerrotko vielä, paljonko hidastat ja kuinka lujaa ajat tavanomaisella talvirajoitetulla päätiellä, jossa on 80 km/h nopeusrajoitus?
Liikenneturvallisuudesta tiedämme sen, että nopeuden muutos on merkittävä liikenneturvallisuuteen vaikuttava asia. Teho perustuu kuitenkin siihen, että alemmalla nopeudella onnettomuuden seuraukset ovat lievemmät. Onnettomuuksien määrään ei kohtuullinen nopeuden muutos juurikaan vaikuta. Tilastoihin asia kuitenkin vaikuttaa siten, että kuolemaan johtanut onnettomuus saattaisi alemmalla nopeudella muuttua loukkaantumiseen johtavaksi jne.
Nygrenin väitöskirjan perusteella tiedämme, että hirvikannan arviointi on epätarkkaa, joten Timppana olisin etsinyt syytä kolarien määrän nousuun myös hirvikannan koosta.
Rattijuoppojen vaikutus ei liity millään tavalla hirvikantaan. Tämän hetken painopiste liikenneturvallisuustyössä on alkoholi, iäkkäät kuljettajat sekä ajonopeudet. Hirveä ei edes mainita. Kun katsotaan kuolemaan johtaneita tapauksia, hirvi on kieltämättä pieni tekijä muihin verrattuna. Silti hirvestä aiheutuu niin paljon vahinkoa, ettei kantaa ole syytä säilyttää nykyisellä tasolla.
Itärajan takaa tulevia hirviä on turha syyttää tilanteesta. Kyse on siitä, että täällä on päätetty hirvien tavoitekannaksi 2-4 yksilöä/1000ha. Tuon päätöksen tekijät ovat vastuussa niistä vahingoista, jotka syntyvät kestävän hirvikannan lisäksi. Vaellushirviä ei pidä syyttää, koska hirvikanta on asetetussa tavoitteessa ja monin paikoin hirvikantaa halutaan jopa vahvistaa.
Turisti, jos on metsää usean mhy:n alueella, ei tarvitse olla jokaisen yhdistyksen jäsen, vaan voi itse valita, minkä yhdistyksen jäsen on. Aikamoinen parannus nykyiseen systeemiin verrattuna, vai mitä?
Päivän lööppinä oli jokin lottoon liittyvä byrokratiapykälä. Ehkä noita sääntöjä, joita työelämässä ja maastoliikennelaissa on, ei tarvitse muualle levittää siksi, kun muuallakin byrokratiaa ja sääntöjä riittää.
Lieneekö uusi SE tässä?
http://yle.fi/uutiset/11-
vuotiaan_marikin_tarkka
_laukaus_kaatoi_ison_hirven
/7650950?ref=leiki-uupTäytyy sitten kertoa oululaisille, että turhaa työtä tekevät kokeillessaan menetelmää. Samalla täytyy kertoa sveitsiläisille, että heidän saamansa positiiviset kokemukset ovat vääriä. Ne, jotka eivät menetelmästä eivät ole ennen tätä lehtiartikkelia koskaan kuulleetkaan, tietävät asiat paremmin.
Selonteosta poimittua: ”Selonteon valmistelua ohjasi hallituksen liikenne- ja viestintäpoliittinen ministerityöryhmä liikenneministeri Merja Kyllösen johdolla.”
Sama kaveri siis, joka puolusti kallista ja epäoikeudenmukaista, kansanvälisen teknologiateollisuuden lobbaamaa gps-valvontaa jopa siinä määrin, että haukkui järjestelmän heikkouksien arvostelijat unohtaen, että hallitusohjelmaan oli kirjattu ainoastaan tarve selvittää gps-pohjaisen verotuksen käyttöä. Tarkoitus ei ollut ajaa verotusta kilometriveroon perustuvaksi.
Näin meillä toimii vasemmistovetoinen, urbanisoitunut politiikka, jossa näkemykset perustuvat taksilla ajeluun ja muihin veronmaksajien kustantamiin matkoihin. Ei ole Merjaa näkynyt polkupyörän selässä.