Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 10,361 - 10,370 (kaikkiaan 12,174)
  • Gla Gla

Energiapuuta korjaavat yritykset tuskin ovat erityisesti pienikokoista puutavaraa sisältävien leimikoiden perään. Jos omistajat hoitaisivat leimikot moton sijaan raivaussahalla kuntoon, energiapuun korjuu painottuisi nykyistä enemmän järeämpää tavaraa sisältäviin kohteisiin ja energiapuun hinta korjuukulujen alentuessa seuraisi nykyistä paremmin kuitupuun hintaa.

Gla Gla

Metsiä pitää hoitaa niin, ettei alle kuitukokoista tarvitse polttaa kuin kotitalon hellassa. Ei puu lopu, vaikka energiakohteet olisikin kuitupuuta. Ne vain pitää hoitaa ajoissa, ettei pusikoita tarvitse motolla laittaa kuntoon.

Minä en pakotteita kenellekään vaadi. Koitan vain sanoa, ettei yhteiskunnan kannalta ole samantekevää, miten metsiä hoidetaan. Tälläkin hetkellä tehottoman korjuun lisäksi rahaa haaskataan laiminlyöntien tuloksien paikkaamiseen tuen avulla. Eikö ole kohtalaisen älyvapaata puuhaa?

Gla Gla

On täysin samantekevää, mitä joku yrittäjä Satakunnan kansassa jättää kertomatta. Fakta kuitenkin on se, että pienläpimittaisen puun korjuu on kallista, eikä tuollaisen toiminnan varaan kannata tulevaisuutta rakentaa.

Gla Gla

Vastaus löytyy kommentistasi. Ei teollisuudella kuulukaan olla mielenkiintoa soitella pikkueriä myyvien perään. Eikä ainakaan silloin, kun kertymät on 28 m3/ha pieniläpimittaista tavaraa, vaikka heikoimmat paikat on jätetty korjaamatta. Itse olen tyytyväinen, jos tuollaisen kohteen saan kaupaksi.

Minulla oli edellistä kommenttiani kirjoittaessa mielessä ihan toisenlainen malli metsätalouden harjoittamisesta. Pikkuerät kannattaa jättää mhy:n niputettavaksi, mutta sehän ei sinulle käy.

Gla Gla

Laki heijastaa yhteiskunnan käsitystä tavoiteltavasta toimintatavasta. Laki ei ole mikään jostain ylhäältä meille annettu säännöstö, jota tulee noudattaa ja kaikki muu puhe olisi peräisin toverituomioistuimesta. Yhtä oikeutettua on esittää mielipiteenään sääntöjen muutosta kuin sääntöjen pitäminen ennallaan.

Suorittavan kommenteista olen hirviasioita lukuunottamatta hyvin pitkälle samaa mieltä. Puuntuottamista ei voi tarkastella tilatasolla, koska teollisuus tarvitsee varmuuden raaka-aineen häiriöttömästä saannista kilpailukykyiseen hintaan. Vapaan kasvatuksen seurauksena pusikoituvissa, vähän arvokasta puuta sisältävissä ja korjuukustannuksiltaan huonoissa leimikoissa tuo tavoite ei toteudu, joten se vaikuttaa myös hyvin metsiänsä hoitaneiden asemaan. Ei ehkä juuri nyt ainakaan kovin voimakkaasti, mutta tämä onkin pitkäjänteistä toimintaa. Ei metsien tila ole kehittynyt vuodessa tai kahdessa nykyiseen tasoon, eikä edes nykytila ole itsestäänselvä asia. Menneiden aikojen saavutusten varaan jättäytyminen on varmin keino pudota kärryiltä.

Suojeluun meillä riittää pinta-alaa huomattavasti nykyistä enemmän, kunhan talousmetsät hoidetaan hyvin. Hyvin hoidetuissa metsissä vähempikin hehtaarimäärä riittää tuotamaan markkinoiden tarvitseman puumäärään. Ja vaikka jatkuvasti ylituotannosta puhutaankin, kannattaa muistaa kestävän kehityksen perusteet. Vain uusiutuva raaka-aine on edellytys maapallon tulevaisuuden turvaamiselle. Mitä muuta uusiutuvaa raaka-ainetta puun lisäksi Suomella on mahdollisuus merkittäviä määriä tuotaa? Ei juuri mitään. Kannattaako tällaista raaka-ainetta tuottaa niin, että se saadaan mahdollisimman kilpailukykyiseen hintaan jalostettavaksi vai kannattaako keskittyä puhumaan yksilönvapaudesta tehdä omaisuudellaan mitä huvittaa?

Vaikka en Ammatti Raivoojan tai metsänvartijan ajatuksia sanasta sanaan hyväksykään, taustalla on mielestäni ripaus tervettä ajattelua toisin kuin toista äärilaitaa edustavilla.

Gla Gla

Sivullinen: ”Halusin vain tuoda esille sen, että minusta toisen yrittäjän (lue: metsänomistajan) pakottaminen tekemään jotain, jota hän ei ehkä halua, mutta sinä tai joku muu haluaa, on minusta, jos ei väärin, niin ainakin omituista.”

Annatko käytännön esimerkin, mihin nykyään pakotetaan, mutta sinusta ei pitäisi pakottaa?

Gla Gla

Onko jollain tietoa näiden myllyjen kohtalosta?

http://yle.fi/uutiset/inkoon_
    viimeinen_tuulivoimala_
    suljetaan/6698125

Tuonkin firman omistus on puhtaasti ulkomailla.

Gla Gla

Korjuupalvelusta olen todennut vain, että niissä minulla hakkuut ovat onnistuneet hyvin. Sinullahan oli jotain ongelmaa, kun suoraan ostajan kanssa asioit?

Mutta jos tässä pysytään tuulivoimalassa, uskotko hallitsevasi n. 30 vuodeksi tehtävän sopimuksen, jossa on bulvaani välissä?

Gla Gla

Minulle on rahat tullut ennen kuin puunkorjuusta lasku. Muutamasta kuukaudesta on kyse, en ole tarkkaan seurannut. Mielestäni kaikki on hoitunut sujuvasti, eikä huomauttamista ole ollut. Leimikotkin on hakattu kokonaan, eikä mitään sopimukseen kuuluvaa ole jätetty tekemättä. Ei edes tänä talvena, vaikka heikko talvi tuottikin ylimääräistä jännitystä hakkuun ajoitukseen.

Gla Gla

Eikö putkikauppaa säädellä ja ohjata millään tavalla?

Esillä 10 vastausta, 10,361 - 10,370 (kaikkiaan 12,174)