Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,001 - 2,010 (kaikkiaan 12,027)
  • Gla Gla

Ei valkohäntäpeuraongelma ole kaupallisen metsästyksen peruja. Kaupallisiakin alueita on, mutta vain harvassa paikassa. Ne eivät syötä peuroja laajemmassa mittakaavassa muiden riesaksi. Olethan itsekin todennut, miten kaatomäärät on kasvaneet. Valitettavasti vain kannan kasvuun nähden myöhässä. Ei siis aleta nyt keksiä uusia totuuksia aiheesta.

Gla Gla

40 vuotta metsästetty ja nyt kun lapset on poissa kotoa ja itse päästy eläkkeelle, alkaa kotona keskustelut siitä, onko aikaa lähteä hirvijahtiin.

Gla Gla

Tolopaisen provoiluun en lähde mukaan ollenkaan, mutta Nostokoukun alueella ilmeisesti metsästyksessä päättävässä asemassa olevat metsästyksen edustajat ovat metsänomistajia.

Gla Gla

Ei paistit ilmaisia ole, vaikkei itse metsästäkään. Juurihan Visakallo sanoi, kuka niiden kasvatuksen maksaa.

Gla Gla

Ylipäätään ylimääräisiä raivauskertoja silloin, kun raivattava tavara on vähänkin järeämpää, kannattaa viimeiseen saakka välttää. Itse olen yrittänyt jättää tiheäksi sillä ajatuksella, että luontainen kuusi nitistää vesakkoa.  Kun sitten palaa työmaalle toteamaan vesakon kasvaneen  hyvin umpeen kasvaneiden kuusten seassa, ymmärtää taktiikan heikkoudet. Lehtipuuvesakon raivaus on paljon nopeampaa kuin kuusenturrien.

Gla Gla

En myöskään keksi, minkä muun toiminnan piirteitä voisi verrata metsästykseen. Parasta siis hyväksyä tämäkin asia sellaisena kuin se on.

Gla Gla

”Yhteisesti” sovittu on metsästäjien sanelua. Se, että metsätalouden harjoittajien ääni kuuluu päätöksenteossa painoarvolla 1/6, ei tätä tosiasiaa muuksi muuta.

Jaloilla äänestäminen on nolo juttu tilanteessa, jossa on saavutettu se, mitä on itse 5/6 enemmistön turvin ajettu. Katoa ehkä tapahtuu, mutta noloa se silti on. Tämä pitää vaan myöntää, eikä kiemurrella syyttämään maanomistajia asetetusta tavoitteesta. Vai voiko metsänomistaja tässä tilanteessa jotain tehdä?

Gla Gla

Vaikea asia hirvenruoan kasvatus taimikoissa. Raivata se pitää kuitenkin, joten mieluummin ennen kuin myöhään.

Mikä sellainen yhteiskuntasopimus olisi, että alettaisiin säästää vesakkoa. Raivausrästeistähän on puhuttu ongelmana. Sen takia hirvikanta kasvaa, jos sen annetaan kasvaa. Metsästäjät ei pääse ampumaan peitteisillä kuvioilla. Onhan meille kerrottu, millaisia hirvireservaatteja nuo ovat.

Gla Gla

Periaatteessa Annelin kanssa samaa mieltä, käytännössä varaisperkuun ja heinäyksen raja on häilyvä. Silloin tulee tehtyä reikäperkauksen tyyppistä raivausta raivausveitsellä.

Gla Gla

Onhan tuo raiva huono homma kantaa mukana. Jos tarkoitus on kiertää palsta ihan vain tarkastusmielessä, helposti jää jumiin. Otan pois tuon tuosta, ja tuon vielä. Ja tuon… Vesurilla ei tätä riskiä ole.

Esillä 10 vastausta, 2,001 - 2,010 (kaikkiaan 12,027)