Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,081 - 2,090 (kaikkiaan 12,027)
  • Gla Gla

Ehkä noin, silti nuolukivet kiinnostavat hirviä. Jos sellainen löytyy läheltä taimikkoa, hirvet viettävät alueella enemmän aikaa ja se vaikuttaa taimikon tuhoutumisriskiin. Ei sitä faktaa pidä sivuuttaa. Sinäkin tuot vain esiin huolesi alenevasta saalisvarmuudesta, joten ei ole vaikea päätellä painotuksiasi nuolukivien merkityksessä.

Gla Gla

Suorittava: ”Nuolukivet oikein sijoitettuna eivät aiheuta haittaa.”

Oikea sijoitus on 2 km:n päässä taimikosta. Aika harvassa paikassa on tuollainen matka lähimpään taimikkoon, jossa kasvatetaan (tai ainakin pitäisi kasvattaa) koivua tai mäntyä.

”Niistä on suoranaista etua torjumassaa puihin kohdistuvia vahinkoja hirvien saadessa tarvitsemansa hivenravinteet kivestä ,ei puiden rungoista.”

Saattaa olla, kunhan 2 km säteellä ei ole taimikoita, joissa nuolukiven houkuttelemat hirvet eivät aiheuta tuhoa.

Gla Gla

” Jos sitä ei ole erikseen kielletty,  taitaa kuulua tietyin säännöin vuokrasopimukseen ” luonnostaan”.”

Automaattisesti ei kuulu, pitää olla mainittu erikseen. Ruokintapaikkaakaan ei toisen maalle saa ilman erillistä lupaa perustaa.

Gla Gla

Liityikö ongelma Annelin kommentissa siihen, että ajomiehenä toimiminen ei ole ainakaan aktiivisuunnistajalle kummoistakaan treeniä vai siihen, ettei suunnistajia voi kouluttaa ajomieheksi? Pidetään vaan hirviporukoiden portit kiinni, ettei kukaan tuo sinne uutta verta ja saadaan jatkaa valitusta ukkoutumisesta.

Gla Gla

”Gla, kuinka paljon olet viime vuosien aikana harrastanut hirven ajometsästystä, joko normaalilla kävelyvauhdilla tai sitten sitä hitaammalla? Entä kuinka paljon olet viime vuosien aikana harrastanut hirvenmetsästystä yleensä?”

Ei liity mitenkään aiheeseen minun metsästysmäärät. Kiinnostavaa on se, miten hommaa tehdään.

Olen kyllä kuullut legendaa suunnistajasta, joka juoksi hirven perässä jahdeissa. En kyllä usko hommassa olevan mitään järkeä

Gla Gla

Ihminenhän tosiaan määrittelee, mikä on ok ja ei ole. Nykyiset/entiset käytännöt eivät ole niitä, jotka ovat johonkin luonnonlakeihin tai ihmisen käsityskyvyn yläpuolella oleviin asioihin perustuvia Totuuksia. Ihminen on ihan itse muilta kysymättä  määritellyt esim. että itselataavassa ei saa käyttää 10 patruunan lipasta. Ymmärrän määräyksen tavoitteen, mutta edes tämä ei ole pyhä asia. Yhtä hyvin aikanaan olisi voitu määritellä lipasrajoitukseksi 5 nykyisen 3:n sijaan. Nyt 4 patruunaa on paheksuttava asia, mutta 5 patruunan lain myötä 4 olisi ollut ok. Ihan varmasti tuonkin lain laatimisen aikana on pöydällä ollut vaihtoehdot nollan ja rajoittamattoman välillä. Kolmeen (ja kahteen) päädyttiin.

Kannattaa muutosvastarinnan keskelläkin katsoa asiaa vähän kauempaa ja pitää tavoitteet kirkkaana mielessä.

Gla Gla

Itsehän juuri hämmästelit kevytnimimerkkien virran hyytymistä.

Gla Gla

Jos oikein olen ymmärtänyt, miesajossa juoksuttaminen on huonosti hommaa kuvaava termi. Ajohan on normaalia kävelyä rauhallisempaa kuljeskelua metsässä, jossa on tarkoitus häätää hirvet passilinjan eteen. En minä tuollaista rasitteena kokisi.

Peuroista ylivoimaisesti suurin osa pyydetään kyttäämällä. Miksei tätä voisi hirveenkin soveltaa.

En tiedä, kuka on Tuula, mutta keskustelu lain muutoksista on tarpeen. Pitää ymmärtää, että jos muutetaan jotain asiaa (esim. susikannan koko), sillä on vaikutusta muuhunkin kuin susikannan kokoon.

Gla Gla

En ole havainnut kaksihaaraisuutta, jota epäilisin Tricon aiheuttamaksi.

Gla Gla

En ole huomannut

Samaa mieltä Tolopaisen kanssa siitä, että riskiä toimintahäiriöön ei ole, jos laite toimii…

Esillä 10 vastausta, 2,081 - 2,090 (kaikkiaan 12,027)