Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,591 - 2,600 (kaikkiaan 12,043)
  • Gla Gla

    Fiat 127, 0-100 km/h 19,0 sekuntia.  Ilmoitettu huippunopeus 140 km/h.

    Polkupyörällä tosiaan näkee ja kokee asiat aivan eri tavoin kuin autolla ajellessa. Oikein suositeltava tapa liikkua.

     

    Gla Gla

    Aihe on vaikea keskusteltavaksi, koska määritteet on epätäsmällisiä ja niiden tarkentuessa on helppo siirtää maalitolppia, ettei omat virheet paljastuisi.

    Rekan imussa ajamisesta puhumisen ymmärrän jo ohituspaikan kyttäysvaiheessa tehdyksi virheeksi. Omistamistani autoista hitain on kiihtynyt TM:n mittauksen mukaan 0-100 km/h uutena 14,0 sekunnissa. Itselläni se ei ollut todellakaan uusi. Tuon suorituskyky riitti silti hyvin oikein tehtyyn ohitukseen, vaikka toki nykyaikaiset autot ovat vaivattomampia huomattavasti paremman ja helpommin käytettävissä olevan suorituskyvyn takia.

    Vanhoilla pakettiautoilla, joiden kiihtyvyys on yli 20 s, ohitukset vaatii enemmän ennakointia ja niillä myös tarvitaan enemmän vapaata tilaa eli osa helposti kiihtyvällä henkilöautolla käyttökelpoisista ohituspaikoista jää hyödyntämättä.

    Gla Gla

    Suorittava ottaa usein esille puolikuun kuvan otsassa. Eikö silloin ole ampuma-asento pahasti virheellinen, jos noin käy? Vaihtoehtoisesti kiikarin asennus, tai sitten molemmat.

    Rekyylistä puhuttaessa en jaksa kiinnostua siitä, millainen epäonnistuminen näin selkeistä virheistä seuraa. Metsässäkään en istuta kuusta siksi, että koivikon raivaamattomuus tuottaa huonosti kasvavan puuston.

    Suuri rekyyli heikentää hyvän laukauksen todennäköisyyttä ja siksi tehokkaan aseen valinta ei ole hyvä asia. Vaimenninta kannattaa käyttää jo rekyylin vähenemisenkin takia ja harjoittelussa ottaa yhdeksi osa-alueeksi laadukkaan laukaisun suorittaminen. Vaikka ilmakiväärin laukaisuvastus onkin 1/10 metsästyskivääristä, se on hyvää ja halpaa treeniä. Pienoiskiväärissä vastus on 1/2 ja hinta vähän kovempi, mutta silläkin kannattaa laukausmääriä nostaa, jotta metsästyskiväärillä ammuttujen euron laakien hyötysuhde nousee järkevälle tasolle.

    Mihin käyttöön Suomessa 338 on perusteltu hankinta?

    Gla Gla

    Ei kai kukaan toisen peesiin lähde ohittamaan? Vasta sitten aloitetaan oma ohitus, kun on voitu varmistua sen turvallisuudesta eli tie on esteetön ja paluu omalle kaistalle sujuu ongelmitta.

    Jos lähtee ohitukseen, jossa selkä puristuu penkkiä vasten ja termospullo löytyy takaosasta, on lähdetty turhan tiukassa raossa ohittamaan. Satasenkin alueella rekan ohituksessa tuollainen kiihdytysvaihe kestää vain hetken, jonka jälkeen ollaankin nopeuksissa, jonka tarpeellisuutta en poliisille halua selittää.

    Moottoritiellä voi ohittaa vakionopeussäätimen kanssa, jos ajaa suurinta sallittua. Nykyään tosin ajelen 10-20 alle, koska polttoaineen hinta on edelleen kova. Viime vuonna moni vauhtia pudotti, mutta nyt kesärajoitusten yhteydessä huomasi selvästi, että hintoihin on totuttu. Entinen meno jatkuu ellei jopa entistä hullumpana. Ehkä 1,9 e/l tuntuu halvalta, kun pitkään oltiin reilusti yli 2 euron hinnoissa. Millaista liikenne olisikaan, jos hinnat olisi 1,5 e/l. Samanlainen huuma iskisi autoilijoihin kuin bussiryhmillä Tuurin kyläkaupassa.

     

    Gla Gla

    Tuskin Jettakaan satasen nopeuteen tuon enempää tehoa tarvitsee. Nyt puhuttiin siitä, paljonko tehoa tarvitan lisää, kun nostetaan Jettan nopeus 146 > 170 km/h. Nopeuteen 146 tarvitaan 54 hv ja nopeuteem 158 tarvitaan 70 hv.

     

    Gla Gla

    Jotta auton huippunopeus voisi nousta n. 146 > liki 170 km/h, pitäisi teho näppituntumalla arvioituna kaksinkertaistua. Tuskin vapaasti hengittävä diesel sentään näin käyttäytyy, kun saa viileää ja kosteaa ilmaa keuhkoihinsa. Jettan turboversiossa on tehoa +30% ja huiput nousee 12 km/h eli 8%. Mutta ehkä Jätkän Jetta oli jotain muuta vuosimallia, jossa oli tehoa vakiona enemmän. Tai sitten on tosiaan parasta pysytellä erossa uunojen jutuista.

    Dieseleissä on varmaan aina ollut pitkät välitykset ja 200 km/h teoreettinen huippunopeus arkinen asia. Moni taisi suurimman nopeuden saavuttaa toiseksi suurimmalla vaihteella, ainakin 5-vaihteisella.

    Itse lopetin huippunopeuden kokeilun, kun kasvoin pois teini-iästä. Riskien tunnistaminen ja hallinta kehittyi sille tasolle, jolla se ajokortillisella kuuluukin olla. Koskaan en ole 15-20 km ajanut kaasu pohjassa. Mainitsemani synti tuli tehtyä 3 km mittaisella lentokoneiden varalaskupaikalla sunnuntai-iltana aikana, jolloin peurakanta oli n. 20 000 yksilöä.

    Gla Gla

    Jätkän Jettan tarkemmat speksit kiinnostaa. Vuoden -88 vapaasti hengittävän Jettan 1,6 l dieselissä on tehoa 54 hv ja ilmoitettu huippunopeus 146 km/h. Turboversiossa on tehoa 70 hv ja huiput 158. Tuon aikaisen standardin mukaan kulutus 90 km/h on 4,4-4,5 l/100 km. Kaupungissa ja moottoritiellä 6,3…6,6 l/100 km.

     

    Gla Gla

    Moottoripyöräkirjoitus on vaarallinen, vaikka päämäärä onkin hyvä. Siinä annetaan luontoväelle aseet käteen, moottoripyörällä ajelusta nauttiminen on tärkeämpää kuin luonto. Tämäkö kuvaa yhteiskunnan arvomaailmaa.

    Gla Gla

    Olihan ensimmäisessä kirjoituksessa asiallistakin kommentointia, mutta myös uskomaton määrä suoranaista typeryyttä ja niiden peukuttajia. Ollaan sentään olevinaan koulutettu yhteiskunta, jonka Pisa-tulokset sijoittuu maailman kärkipäähän.

    Peuroihin liittymättömänä yksityiskohtana kiinnitti huomiota tämä: ”Vielä vähemmän minulta löytyy ymmärrystä niille, jotka amouvat rauhoitettuja petolintuja, kuten juuri Pohjanmaalla ammuttu merikotka.”

    Kukaan ei tiedä, onko tuo ammuttu vai kuollut muulla tavoin. Mutta asenne on tietoa voimakkaampi.

    Gla Gla

    Sehän olikin tarkistetun mittarin mukainen nopeus. Minullakin oli aikanaan auto, jolle luvattiin huippunopeudeksi 170, mutta tarkistetun mittarin mukaan se kulki 160. Todellinen nopeus lienee ollut korkeintaan 150.

Esillä 10 vastausta, 2,591 - 2,600 (kaikkiaan 12,043)