Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Öljyn viskositeettia voi yleensä vaihtaa. Käsikirjassa on taulukko, jossa kerrotaan eri lämpötiloihin soveltuvan viskositeetin valinnasta. Toki yleisimpien välillä ei ole tässä käytännön eroja. Joskus 60-luvulla tilanne oli erilainen.
5w40 ei ole litkumpaa kuin 5w30. Mutta jos laatuluokat ei täyty, turbomoottorille se ei ole hyvä asia. Pösö ilmeisesti on siis käynyt merkkihuollossa, eikä siihen ole vääriä öljyjä laitettu?
Toki, mutta edelleenkään tässä jutussa ei ole kaikki kohdallaan.
Huollossa siis huomattiin, että öljypinta on alhaalla, vaikka auton öljymäärän merkkivalo ei asiasta herjannut. Ensimmäinen kysymys tulee tuosta eli oliko se oikeasti alhaalla ja eikö öljytason mittausjärjestelmä toimi. Vai oliko öljymäärän todennut joku vähemmän ammattitaitoinen kaveri.
Toinen asia on se, että ilman tietoa mahdollisen vian syystä aletaan kysellä hintaa männänrenkaiden vaihdolle ja koko moottorin vaihdolle. Merkkihuolto voi jutustella lämpimikseen, että tulevat vastaan moottorin hinnasssa. Jos tuo menee goodwill-takuuna edes osittain, merkkihuoltokin kaipaa tarkan diagnoosin viasta. Nyt sitä ei ole. Voihan huolto laskea moottorin vaihdolle hinnan, kertoa sen 1,2:lla ja antaa alennusta 17%.
Itse en minkään Mekonomenin öljynvaihtohuoltoliikkeen antaisi konetta ottaa auki. Huvikseni en myöskään merkkiliikkeessä moottoria vaihdattaisi. Riski siihen, että tuosta jää epämääräisiä omia aikojaan palavia merkkivaloja kojelautaan, on turhan suuri. Siinä vikojen etsintä ja maksajan löytäminen 6-vuotiaalle autolle on oman tarinan aihe.
”On niin monenlaisia pellehyppääjiä ja muita ilveilijöitä, kansanedustajaksikin oli ehdolla ammatiltaan pituushyppääjä!”
Mitkä ovat hyväksyttäjä ja ei-hyväksyttyjä ammatteja? Julkkisia usein vähätellään, mutta yleensä ne ovat joko Suomen tasolla tai sitten kansainvälisesti menestyneitä ihmisiä, joten näiden kunnianhimo ja suorituskyky ei voi olla huono. Vai millä perustellaan esim. ely-keskuksen tarkastajan, peruskoulun opettajan tai kukkakauppiaan (ammatti: yrittäjä) soveltuvuutta kansanedustajan tehtävään tuon paremmin?
”Itämeri puhdistuu kustannustehokkaimmin, kun käydään suurimpien vesistöjen päästölähteiden kimppuun, kuten Pietari sekä lannoitetehtaat Puolassa ja Venäjällä.”
Saattaa tulla pieni tauko Venäjän päästöjen hillitsemiseen.
Pesevä lisäaine ei elvytä kulunutta moottoria. Muita ei kannata käyttää, kun ei ole tiedossa öljyn kulutuksen syytä.
”Suhruinen ja jotain ihme materiaalia. Ei tahdo puhtaan öljyn pintaa kyllä selkiyttää millään.”
Joskus tikku hankaa rakenteisiin, kun tikun vetää ulos. Kokeile kääntää 180 astetta.
Tuore öljy näkyy huonosti, mutta valoa vasten peilaten alkaa erottua.
Autohan voi olla kuluttanut öljyä koko ajan, mutta kun määrää seuraa vain varoitusvalon avulla, jää kuluminen huomaamatta. Mutta miten tuo tuli ilmi, kun varoitusvalo ei herjannut, etkä tikkua ole käyttänyt?
Tikulla mittaamisessa pitää antaa öljyn laskeutua rauhassa. Jos varsinkin kylmän moottorin öljytasoa tikusta tarkistaa heti moottorin sammuttamisen jälkeen, näyttää öljy olevan todella vähissä. Lämpimät öljyt valuu aika nopeasti öljypohjaan, mutta pari minuuttia siinäkin kannattaa odotella. Ja auto tietysti suht suorassa.
Huollosta saa kyllä vaihtelevia kommentteja, joten pientä varovaisuutta kannattaa tulkinnoissa noudattaa. Sylki tuo asentajankin suuhun mitä sattuu. Katsastuksessa on minulle huomautettu joskus ties mistä orastavasta ongelmasta mutta kun en ehjää ole alkanut korjata, vikaa ei ole koskaan tullut.
Isompaa remonttia ei pidä tehdä, ellei vika ole tiedossa. Kun ei tiedä, johtuuko vika männänrenkaista, ei niitä pidä vaihtaa. Vikahan voi olla muuallakin. Volkkareissa on joskus yritetty ennen koneen avaamista käyttää pesevää öljyä. Männänrenkaat eivät ole olleet välttämättä kuluneet, vaan karstoittuneet jumiin.
Tolopainen voi testata neuvoansa. Todennäköisesti johtojen katkaisu sytyttää joko öljynpainevalon tai sitten jonkun muun häiriövalon.
Kun puolueet miettivät työllisyysasioita, tässä voisi olla yksi kehityskohde:
Ei auta vihreiden kymppiluokka oppivelvollisuudeksi, jos porukkaa ns. ei nappaa työelämä.
Ei kannata säikähtää Pösön öljyn kulutusta. Vain jos se on lisääntynyt nopeasti, on se oire jostain. Ehkä venttiileistä, turbosta tai männänrenkaista. Muuten yksi täydennys vaihtovälillä ei ole vakavaa. 1,2-litran koneessa on vain 3,5 l öljytilavuus, joten ehkä tikun asteikkokin on pienempi kuin normaali litra?
Vieraskortilla pääsee monessa paikassa mukaan. Sitä vaan tulee joskus mietittyä, mistä osaaminen on peräisin, jos ei ole mahdollisuutta metsästää.