Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
6 m3 osallistuu keskusteluun ilman, että suostuu keskustelemaan, joten antaa rengasasian olla. Se tuli selväksi.
Tolpainen: ”Näihin TM:n testeihin kannattaa suhtautua hiukan skeptisesti. Se ei ole mikään tiedelehti, vaan kaupallinen julkaisu, jossa tulokset ovat yleensä toimittajan näkemyksiä. Saattaapi myös mainosrahat muokata tuloksia.”
Mistä kuluttaja voi saada luotettavampaa tietoa kuin tuollaisesta testistä, joka ainakin pyritään tekemään perusteellisesti ja mikä julkaistaan useassa eri maassa? Kauppiailta ja muilta kylänmiehiltä?
Vesiliirtokokeessa kyse ei ollut eri rengasmerkkien välisistä eroista, vaan rengastyypistä. Taatusti suurin osa tämänkään palstan lukijoista ei tiennyt, kuinka surkea kitkarengas on vesiliirron suhteen. Miten asiaan suhtautuu eli kiistääkö tulokset vai käyttääkö sen hyödyksi, siitä kannattaa itsensä kanssa hetki keskustella.
Jees: ”Tuo jätkän mainostama pari miljoonaa kilometriä on itse asiassa aika vähän nykyautolijalle.”
Jos mittavalla määrällä ajokilometrejä koittaa osoittaa ajotaitoaan, minulle se kertoo täydellisestä pihalla olemisesta. Kehityshän menee niin, että tuoreen kortin saanut oppii nopeasti tietyn tason, jonka jälkeen kehitys hidastuu. Sen jälkeen on kaverista kiinni, mitä tapahtuu. Jollain kehitys pysähtyy ja virheitä toistellaan seuraavat 2 miljoonaa kilometria, kenties jopa opitaan uusia virheellisiä tapoja. Joku toinen taas on aktiivisempi ja kykenee oppimaan uutta tehokkaasti ja muut siltä väliltä.
Ei pelkästään museovirasto halua museoida asioita, moni muu on samaa mieltä. esimerkkinä maaseudun alueet, jotka on merkattu maisemallisesti arvokkaiksi ja jonne siksi voi olla vaikeata saada rakennuslupaa. Sitä nuo ei tajua, että kyse on ihmiskulttuurista, mikä syntyy ihmisen elämästä. Eri aikoina eletään eri tavoin, mutta jotkut lyhytnäköisyydessään ottavat oikeudekseen pysäyttää ajankulun nykyhetkeen.
Jätkä: ”Kyllä se on kuskista kiinni, eikä mistään TM:n rengastestistä.”
Tarkoitatko n. 2 miljoonan kilometrin ajokokemuksella, että pidon osalta on samantekevää, millaisilla renkailla ajelee, kun välttämällä esim. vetiset kohdat ongelman voi ohittaa?
6 m3: ”Kesäajossa ainoastaan kovilla helteillä huomasi rengasmateriaalin käytöksen muuttumisen. Kaatosateillakaan ei mitään ongelmaa. ”
Kuitenkin kun kokeillaan renkaan ominaisuuksia ääritilanteessa eli jarrutuksessa tai väistössä, kitkat ovat surkeat kesärenkaisiin verrattuna siitä huolimatta, että normaalissa ajossa eroa ei huomaisikaan.
6 m3: ”Gla. Toistan, mene Vianorille tai Euromasterille. Älä kysele ohjeita SoMe:ssa.”
Sielläkö ne tietää, mitä 6m3 ajattelee asiasta vai miksi minun sieltä pitäisi kysyä?
6 m3 , minä olen ohjeeni kertonut, poikkeaako sinun näkemys tuosta jollain tavalla?
6 m3, mikä on sinun ohjeesi renkaiden sijoittelusta?
Ja Visakallo, selasin 20 sivua tätä keskustelua taaksepäin. Kovin oli maltillisia Jessen jutut verrattuna moneen muuhun kommentoijaan, joiden kirjoituksissa toistui Jeessi sitä ja Jeessi tätä. Se, ettei pidä aasialaisista autoista, on mielestäni hiukan eri asia kuin nimittää toista ympäristörikolliseksi tms. henkilökohtaisuuksiin meneminen.
Mutta se siitä, palataan asiaan. Puoli tuntia piti saada kylällä kulumaan, jolloin käväisin autoliikkeessä. Sain myyjän puheista käsityksen, että romutuspalkkion kanssa autokauppaan tuleva ei ole samassa asemassa pelkän rahan kanssa asioivan kanssa. 1500 euroahan on pelissä, josta valtio maksaa 2/3 ja autokauppa 1/3. Kevään verojuttuja en edes yritä ennustaa, mutta eikös autoveron pitänyt vuoden vaihteessa keventyä alle 140 gramman päästöillä ja kiristyä isommilla päästöillä vai muistanko väärin. Voi tietysti jossain 120 gramman luokassa olla olematon tuon vaikutus ja siitäkin autokauppa vetää puolet välistä.
Tuli vaan tästä kaikesta mieleeni, että ehkei olekaan viisasta odottaa syksyä, vaan myydä juuri katsastettu auto ja jättää sen romutus seuraavan omistajan riesaksi.
Erään testin mukaan olosuhteissa, jossa uusi kesärengas (7 mm) lähtee vesiliirtoon nopeudessa 80 km/h, kulunut kesärengas 4 mm pinnalla irtoaa nopeudessa 75 km/h. Kitkarenkaalla (8 mm ja 4 mm) vastaavat luvut ovat 69 ja 66 km/h.
2 millin kesärenkaalla vesiliirto alkaa nopeudessa 70 km/h.
Onko joku, joka ei tätä tiennyt ja vaikuttaako tämä ajotapaan eli ajatteko vetisellä tiellä uudella kitkarenkaalla kuten 2 millisellä kesärenkaalla? Eli ette aja ollenkaan, koska eihän kukaan kesärenkaita vesiliirtoriskin takia noin kuluneeksi päästä. Vai otatteko itse riskejä, josta haukutte Jesseä.
Visakallo, olen vain täydellisen kyllästynyt siihen, että lähes kommenttiin kuin kommenttiin liitetään Jessen haukkuminen. Olen minäkin eri mieltä hänen kanssaan ehkä suurimmasta osasta asioita, mutten silti väitä Jessen väittäneen täpärän tilanteen johtuneen ilmalämpöpumpusta tai määrittele kaveria ympäristörikolliseksi siksi, ettei lämmitä autoaan webastolla tai lohkolämmittimellä 1,5 km:n matkaa varten.
Kitkat kesät talvet ja vaihto 4 millissä. Melkoista ajelua.
Erään nimeltä mainitsemattoman lehden rengastestissä todettiin talvirenkaiden kelvottomat vesiliirto-ominaisuudet. Uutena ne vastaa kuluneita kesärenkaita ja kuluneena niistä ei ole mihinkään. Karkea pinta hämää maallikoita luulemaan jotain muuta.
Samasta aiheesta kirjoittelin viestiketjuun ”Metriset kannot” tjsp. Siinä ajatuksena oli raivata kaksi kertaa saman kasvukauden aikana, jolloin voima kenties ehtyy ja vesominen vähenee merkittävästi.
Itse en ole haapoja kaulannut, mutta Matti Kärkkäinen kirjoitti jossain aiheesta. Hänen mukaansa yleinen virhe on kaulauksessa leikata liian syvältä. Tällöin puu käyttäytyy kuten se olisi kaadettu eli alkaa tehdä vesoja.
Kävitkö Arto katsomassa lopputulosta?
Rehellisyys on minulle kenties tärkein arvo. Etenkin, kun puhutaan rehellisyydestä itseä kohtaan.
Mitä TM on mielestäsi kirjoitanut renkaiden sijoittelusta? Vai etkö erota mielikuvitustasi todellisuudesta.