Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Lasse: ”Miks paremmat renkaat taakse niin kannattaa muistaa että Suomessa on kesä ja kesäsateet. Sateella on turvallisempaa kun takana on renkaat jossa on syvemmät urat ja turvallisempaa kun takarenkaat säilyttää pidon pitempään vesiliiron uhatessa.”
Suurin osa autoista kuluttaa eturenkaista moninkertaista tahtia takarenkaisiin verrattuna. Jos tällaiseen autoon laitat paremmat taakse, on sinulla kohta pahasti eripariset renkaat. Joko ostat 2 kpl uusia ja jatkat eriparirenkailla ajamista, mikä ei varmaankaan ole ideaalitilanne turvallisuuden osalta eli parempi uusia kaikki neljä kerralla. Vaihtoehtoisesti laitat paremmat eteen, jolloin renkaat kuluu tasaisesti.
Rengaskauppiaalle ykkösvaihtoehto on parempi.
Jätkä: ”Katalysaattori ei alkanut kaksikymmentä vuo sittenkään kuumenemaan tyhjäkäynnillä, eikä pakkasta tainnut olla lapissakaan silloin kymmeniä asteita.”
Eikä ole etelässäkään kymmeniä asteita pakkasta, mutta jos muutaman minuutin tyhjäkäynin jälkeen ajaa 1,5 km, taatusti katti tuolla matkalla alkaa toimia ainakin Harjavallassa ja myös Pösössä.
Jätkä: ”Minä en mahda mitään sille, jos joku muu on väärässä.”
Huumori sentään on tallella. Se on hyvä asia.
Pahin räksyttäjä alkaa heti toppuutella, kun metsä vastaa huutoon. Heti perään vanha meno kuitenkin jatkuu.
Samaa mieltä olen kyllä siitä, että käytöstavat olisi syytä palauttaa tälle palstalle.
Tekniikan maailman talvitestien mukaan parhaiden autojen katalysaattorit alkoi toimia jo 20 vuotta sitten n. kilometrin matkalla. Kehitys tuskin on takapakkia tänä aikana ottanut. Toki ilman lämpötilalla on vaikutusta käynnistymisaikaan/matkaan, mutta TM:n testit tehdään Lapissa, jossa yleensä on testin tekoaikana eli pimeimänä talviaikana jonkinlainen pakkaskeli.
Mikään moottorinlämmitystapa ei lämmitä katalysaattoria. Vaatiihan se satojen asteiden lämpötilan.
MJO, minä en ole moittinut moottorin lämmitystä pöljäksi. Turha siis jossitella moisella asialla, kun seikka on kaikkein nähtävillä.
Kiitos teoriasta, öljy tosiaan voitelee moottoria ja jos ei voitele, tapahtuu kamalia.
Tuo suositus lämmityksestä on laskettu jollain oletuksella, mikä varmaan pitää paikkaansa. Paljonko asialla on merkitystä Jessen työmatkalla em. oletuksin, sitä en tiedä, etkä taida tietää sinäkään. Kunhan räksytät.
Suosituksista tuli muuten mieleeni se, että paremmat renkaat suositellaan laittamaan takapyöriin. Teoriassa hyvä, mutta käytännössä tuo on aivan pöljä neuvo. Mutta mikäs mukavampaa kuin vastuuttomana osapuolena muita neuvoa.
Lohkolämmittimelle ei useinkaan ole tilaa vesikanavissa, se kai suurin syy niiden häviämiseen on.
Jos Jees käyttää autoaan 5 minuuttia pihalla (1,5 l/h) ja ajaa 1,5 km:n työmatkan 12 l/100 km keskikulutuksella töihin, palaa bensaa 0,125 + 0,18 l = 0,3 l. Jos lämmitin käyttää 0,3 l/h, lämmitysaika on 0,5 h ja lämmitetyn moottorin kulutus 10 l/100 km, kuluu Jessen työmatkalla bensaa 0,3 l/suunta.
Tolopainen: ” Yksi käynnistys -20c kuluttaa autoa yhtäpaljon kuin 1000km ajo. ”
Tuollaisia pakkasia ei täällä ole tänä talvena ollut yhtään. Ylipäätään tuo klisee kylmäkäynnistyksen kuluttavasta vaikutuksesta kaipaisi niiden esittäjältä hiukan tarkennusta. Onko 1000 km paljon vai vähän? Minun autoni mittarilukemat on lähempänä 400 tkm kuin 300 tkm, mutta olisiko sama kuluminen tullut vastaavalla määrällä kylmäkäynnistyksiä? Ei tietenkään, koska autoani on ko. ajokilometrien lisäksi käynnistelty sen elinkaaren aikana lukematon määrä niin kylmänä kuin lämpimänäkin. Moottorillehan käynnistys on kylmäkäynnistys aina, kun se ei ole käyntilämpöinen eli n. 90-100 astetta. Onko lämpötila 0 astetta vai 20 astetta vähemmän, sen merkitystä en osaa sanoa. Suoraviivaisesti 90-100 asteesta laskien 20 asteen ero on aika pieni.
Mutta kauanko se suunnilleen lämmittää? Puoli tuntia vai tunnin?
Ongelmat tiivistyy tähän MT:sta kopioimaani kohtaan.
Alueellisen riistaneuvoston puheenjohtaja Martin Hägglund: ”Vaatimus laskea hirvitiheys 2,5 hirveen tuhatta hehtaaria kohden koko maakunnassa on kohtuuton. Se puolittaisi pienen kannan puoleen nykyisestä.”
Kun hoitosuunnitelmassa on todettu hirvikannasta aiheutuvien ongelmien olevan pahoja yli 4:n kannoilla, 5 on kuitenkin Hägglundin mielestä pieni.
Kuinka kauan webastoa tms. lämmitintä on tapana käyttää ennen ajoon lähtöä?
Onko Webastossa katalysaattori tai muu puhdistusjärjestelmä? Ja eikös se kuluta polttoainetta enemmän kuin auto tyhjäkäynnillä eli jos tämä mielikuva pitää paikkaansa, kovin saasteeton tapa lämmittää autoa se ei ole Jessen menetelmään verrattuna. Mukavampi ehkä, mutta hintalappu silläkin on.
Jopas siiitä täydellisyyttä hiponeesta premiumista alkaa vikoja löytyä. Josituskin, minkä piti olla huippuluokkaa, ei näillä pakkasilla jousta. Jos 1/3 hintainen Golf on yhtä surkea, taidan ottaa Toyotan. Siinä ei ole koskaan tuollaista vaivaa ollut.