Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Jees: ”Kuten varmaan joku ainakin on huomannut automieltymykseni ei aivan vastaa sitä stanttukamaa mitä lähes joka jumal…a kyläläinen veivaa. Autossa pitää olla JOTAIN! Ei aivan turhakerojua mutta erilaista luonnetta.”
Juuri näin. Kun mittarin lukemat, jotka on aikanaan alkaneet suunnilleen nollasta ja lähestyy kohta nelosella alkavia lukuja ja auto silti toimii luotettavasti, tulee sellaisesta luonteesta fiilis, jota 60 tkm välein autoaan vaihtava ei koskaan saa kokea.
Tolpainen: ”Hyndailla on erittäin hyvä plug in hybridi vihertävälle kansalaiselle. Auton hinta hiukan yli 30k €. Keskikulutus 1.1l/100km. Akku on 8kwh, joka riittää muutaman kymmenen kilometrin ajoon. Tuolla atuolla joutuisi allekirjoittaneen ajossa tankkaamaan pari keraa vuodessa.”
Minä taas en tee tuollaisella yhtään mitään. Jokunen vuosi sitten, kun Mitsu paljasti ensimmäiset kuvat nykyisen Outlanderin protosta, kiinnostuin välittömästi puhdaslinjaisesta autosta. Kun töpselimallin kulutus piti olla muistaakseni 2,7 l/100 km, olisi tuosta ollut varaa maksaa hiukan tavanomaista autoa enemmän ja hyväksyä katumaasturimallisen korin haitat. Kun auto kuitenkin markkinoille tultuaan suomalaisessa maantieajokokessa kulutti 7,3 l/100 km ja hintaa autolla oli 50 k€, sain muistutuksen tietyistä lainalaisuuksista, mitkä ei automailmassa ole mihinkään kadonneet. Nykyinen, yli 10-vuotias autoni ilman minkäänlaista hybriditekniikkaa menee pitemmällä matkalla vähemmällä kuin tuo ja siitä valtiokin saa päästöperusteiset veronsa oikeudenmukaisesti.
Kerrotko lisää jees kokemuksiasi sangjongista, kun minä olen nähnyt vain mainoksen lehdessä.
Metsästykseen liittyy muitakin omituisuuksia, kuten tehokkaiden menetelmien käyttökielto. Ilmeisesti ajatellaan, että kyse on jonkinlaisesta urheilusta metsästäjä vs saaliseläin. Kuitenkin pitäisi ajatella kyseessä olevan kantojen säätely, jolloin kaatolupiin perustuvassa järjestelmässä tehokkuus on vain hyvä asia. Planterin linkittämässä jutussa mainittiin mm. valon käyttö peuran kyttäämisessä, mutta MMM ei tällaista voi hyväksyä. Jokin tähtäin mainittiin myös kielletyksi, en muista mikä kun pikaisesti lehden sain lukaistua. Ei siis ole tältäkään osin edes yritystä hoitaa asioita kuntoon eli Planterin jossain yhteydessä esittämä kysymys mm-ministerille on enemmän kuin aiheellinen.
Tuokin on yksi keino kieltää itseltään asian olemassaolo. Viittaan siis wanhajätkän kommenttiin.
Olkoon kunnon kannalta turhaa, autolla alta 2 kilsan matkan ajaminen vasta turhaa onkin. Olin lasten kanssa luistelemassa, kun vihdoin täälläkin saatiin kenttä kuntoon. Matka kotoa 1,5 km ja silti muut naapurustosta toivat lapsensa kentälle autolla. Tällä tavoin seuraavakin sukupolvi kasvatetaan siihen, että matka kuin matka kuljetaan autolla. Samaan aikaan valtioneuvostossa laaditaan suunnitelmia siitä, miten auton käytön osuutta lyhyiden matkojen kulkutapavalinnasta saataisin pudotettua.
Ihan oikeasti, onko tämä näin vaikea asia ymmärtää?
Muusta liikunnasta sen verran, että kyllähän työkaverinikin muuta liikuntaa harrastaa ainakin jossain määrin. Mutta se, että käy kerran viikossa salilla, on aivan eri asia kuin että ujuttaa päivärytmiinsä puoli tuntia liikkumista. Jessen matka kävellen ottaa vartin suuntaansa ja silläkin on merkitystä, vaikkei sen turvin maratonia juostakaan. Tuo on juuri sen tason liikuntaa, minkä puutteesta terveysriskit kasvaa ja mitä ei metsätöistä aiheutuvalla rasituksella kannata selitellä. Tai jos 2 x vartin kävely päivässä on liikaa, pyörällä matka kutistuu 2 x 5 minuuttiin ja energian määrä kolmasosaan kävelyyn verrattuna.
Kylmyys on toki yksi tapa perustella itselleen, miksi tapoja ei voi, kannata tai tarvitse muuttaa. Veikkaan kuitenkin, ettei auton moottori tuolla matkalla juurikaan ehdi lämmetä. Toki tämän voi kompensoida käyttämällä moottori lämpimäksi kotipihalla. Alkaa vain olla kohtalaisen vaikeasti ymmärrettävää puuhaa yo. taustoja vastaan, kun auton käyttötunnit siinä tuplaantuu. Toki näin lyhyt matka on auton käytön suhteen merkitykseltään vähäinen, mutta kyse on enemmänkin ajattelutavasta ja se tässä minua harmittaakin.
Jos Kokemäenjoen päällä tulee ilman peltikuorta vilu, kannattaa muistaa talven kestävän vain pari kuukautta vuodesta. Tänä vuonna se alkoi pari päivää sitten. Viimeistään maaliskuun alussa kauhistellaan roudattomuutta ja sitä, miten talven puut saadaan pois metsästä eli pitäisi siinä kadullakin tarjeta kulkea.
Minä olen väärä henkilö sitä arvioimaan. Se, että iäkkäämmät käyttää muutakin kuin lihasvoimaa liikkumiseen on aivan ok. Mutta se, että nelikymppiset työkaverit kulkee päivittäin 7 kilsan työmatkaa autolla samaan aikaan, kun suomalaisten suurin terveysriski on liikkumattomuus ja jonka seurauksena niin fyysinen kuin psyykkinenkin suorituskyky heikkenee samalla kun yhteiskunnan terveydenhuolomenot jatkaa kasvuaa, se minua surettaa. Kaupan päälle tulee täysin turhaan kulutettua fossiilisia polttoaineita ja luotua taajamiin ruuhkia.
Moni ottaa nämä asiat vitsinä, kun pitäisi miettiä omia elintapoja. Onko se vitsi tai tosikkomaisuutta, sitä kannatta ihan jokaisen pysähtyä ajattelemaan. Ja ennenkuin ajattelee, miksi muutosta ei voi, kannata tai tarvitse tehdä, totean etten minä auton käytöstä aio luopua. Työn takia mittariin kertyy aivan tolkuton määrä kilometrejä vuosittain. Haluan kuitenkin vaikuttaa osaltani siihen, mihin minulla on mahdollisuus. Minä en halua työkavereideni tavoin perustella itselleni, miksi mitään en voi asian hyväksi tehdä.
Edelliseen liittyen, ensin eräässä viestissä Visakallo ja myt sitten AJ puhui tehokkaalla autolla ehtimisestä. Tulipa tuokin mieleeni, kun olen viime aikoina ajanut polkupyörällä samaa kaupunkireittiä, jota usein ajan myös autolla eli vertailukelpoista dataa matkaan kuluvasta ajasta on. Hiukan yli viiden kilsan matka kestää pyörällä tasan saman verran kuin autolla eli kun unohtaa nuo em. autot, jää enemmän rahaa S-marketin kaljavalikoimaan tuhlattavaksi. Ellei sitten ole tuhlannut jo sen verran, että tuollaiseen matkaan tarvitaan neljä rengasta ja pehmustettu sohva. Sinänsä aika huvittavaa, että esim. metsätöiden osalta jutuissa tapaa olla suorituskyvyn osalta vain taivas rajana (en viittaa Visakalloon tai Anneliin), mutta kaljakauppamatkan osalta se sitten loppuu alkuunsa. Pitäisiköhän tuosta päätellä jotain.
AJ:n linkittämä Saab onkin kiinnostava tapaus. Ei siksi, että olisi pienintäkään halua sekaantua automerkkiin, joka on käytännössä kuollut ja etenkään sen automalliin, jota ei ole koskaan Suomessa uutena myyty. Mistä lienee tänne tuotu ja millaisella historialla, vai onko maahantuoja tunnustellut markkinoita yhdellä esittelykappaleelle. Rekisterikilpikään tuskin on sattumaa (vrt. EKA-96) Myyjä selvästi odottaa, että joku maksukykyinen ja pahasti Saabiin tärähtänyt asiakas kiinnostuu tuosta. Aina ihmisten halu maksaa asioista ei ole loogista, mutta että ulkomaiden markkinoilla yksi katumaasturi muiden joukossa maksaa täällä 7-vuotiaana käytettynä 55000 €, minusta se on aivan sairasta. Jessen Touaregin tulevaisuus on huomattavasti maltillisempi, vaikka siinä jotain samoja piirteitä onkin.
Jos kyse olisi seurojen ukkoutumisesta yms. ongelmista, pitäisi näiden pyytää apua. Mutta ei ole tällaista pyyntöä kuulunut eli tulkitsen tilanteen metsästäjien (riistahallinnon yms. tahojen) haluksi ylläpitää hirvieläinkanta kestämättömän suurella tasolla.