Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,471 - 8,480 (kaikkiaan 12,074)
  • Gla Gla

    Tsi-moottoreissa on ongelmia, kun jakopäässä on ketju. Golfissa tuosta koneesta on luovuttu 2012 ja sen jälkeen asteittain muistakin konsernin malleissa. Eihän siitä ole kuin viitisen vuotta, mutta tsi on paha ja sillä siisti.

    Oliko muita ongelmia?

    Gla Gla

    Tavaratilan koon voi mitata monella tavalla. Itse puhun menetelmästä, jolla TM niitä mittaa eli tulokset ovat vertailukelpoisia toisin kuin valmistajien mittaukset. Karoqia ei ole vielä testattu, mutta Tiguanissa tilaa on 390 l (tuon verran muistin väärin). Tila kasvaa 500 litraan, kun takapenkin siirtää eteen. Tällöin takapenkille ei enää mahdu ketään, kun polvitilaa ei ole eli kyse on puhtaasti kikkailusta.

    Pystyperäisessä Golfissa on tilaa 340 l ja ainakin edellisen korimallin farkussa 500 l.

    Muutamassa autossa on kallistuva selkänoja ollut, mutta mihinkään en ole tarvetta kallistamiseen keksinyt. Matkustusmukavuus heikkenee olemattomaksi kallistamisen myötä. Omassa autossani takapenkki kaatuu ja tuloksena on tasainen lattia. Tiguanissa penkit jää kallelleen ja tavaratilan pohjan ja penkkien väliin kynnys. Omassani on verho, mikä joustaa jos tavarat nousee hiukan sen yli. Verho on helppo poistaa, jos isompaa tavaraa kuljettaa. Sidontalenkkejä on 8 kpl ja niissä roikkuu jatkuvasti sidontaliinat. Kauppakassit on helppo sitoa niillä kiinni niin, ettei kassit kaadu kesken ajon. VW:n ja Skodan kassikoukkuja kovin kehutaan, mutta millään en niihin saisi vaihtelevaa määrää vaihtelevan kokoisia tavaroita ripustettua. Ja kun liinat on aina paikoillaan, muutakin tavaraa todella tulee sidottua kiinni. Esim. polkupyörä. Oletettavasti nailonista tms. materiaalista tehty sidontaliina kestää äkkitilanteessa kuormitustakin toisin kuin kuminauha.

    Kallistelu on korkeiden autojen ongelma painopisteestä johtuen. Jousitus tai kallistuksen vakaajat voidaan tehdä jäykiksi, jolla kallistelu pysyy kurissa, mutta heikentää mukavuutta ja/tai ajettavuutta. Fysiikalle ei edes autoinsinööri mahda mitään. Siksi 15-20 mm korotettu farkku on mielestäni ihanteellinen valinta, tarjonta vain on vaatimatonta.

     

    Gla Gla

    AJ: ”Gla, mikset ostaisi Skoda Karoqia, nelivetona tietenkin? Hyvä auto pitkäksi aikaa.”

    Tavaratilaa n. 350 litraa 500 sijaan eli saman verran kuin pystyperäisessä Golfissa tai Jessen Pösössä. Ei riitä perheen tarpeisiin. Jos riittäisi, katselisin pystyperäistä Golfia tai vaikka Suzukin S-Cross katumaasturia.

    Nelivetoisena hankintahinnassa 10 k€ ylimääräistä muiden turhien kulujen päälle. Etuvetoisena bensamallinakin tuosta pitäisi maksaa muutama tonni vastaavasti varusteltua Golf tai Octavia farkkua enemmän. Mikä on se ominaisuus, joka tuossa on ko. rahan arvoista?

    Petep: ”Tsi-koneista en ihan äkkiä ottaisi tontille. Mutta kyllähän niillä joku tykkää ajaella.”

    Mikset pidä tsi-koneista, liittyykö niihin jokin erityinen ongelma?

    ”Ja nuo korotetut mallit  alkaa olla entisaikojen normaalikorkuisia eikä mitään maastoversioita.”

    Vakiona maavaraksi ilmoitetaan 140 mm ja saman olen mitannut omastani. Korotettuna noissa pitäisi olla n. 155-160 mm. Visakallon CX3:ssa on maavaraa 150 mm ja monissa muissa katumaastureissa 160-170 mm, esim. Pösö 3008:ssa 160 mm. Alltrack- ja Scout-versioissa on korotusta lisätty 225/45-18 rengastuksella, jossa halkaisija on 28 mm vakiona olevaa 205/55-16 suurempi eli tuo 14 mm lisää maavaraa. Tavalliseen malliin voisi laittaa vakion tilalle 205/60-16, jolloin maavara lisääntyisi sentillä eli olisi ihan tavanomaisessa katumaasturien suuruusluokassa. Ne yhdessä riittäisi parantamaan etenemiskykyä huonoilla teillä juuri sen verran, kuin auton muutkin ominaisuudet antaa myöten. Auto kokonaisuutena olisi silti 15-20 cm katumaastureita matalampi ja sehän olisi etenkin taloudellisuuden kannalta pelkästään hyvä asia.

    Gla Gla

    Petep, onko farmari-Golf 1,6 tdi-koneella ja etuvetoisena manuaalivaihteisena epäluotettava malli? Entä 1,5 tsi-koneella? Bensamalliin ei saa korotettua jousitusta, kun on jokin bluemotion-varsio. Skodalla on tarjolla 110 kW malli ja siihen korotuksen saisi.

    Jos nuo ovat huonoja vaihtoehtoja, mitkä ovat mielestä parhaimmat vaihtoehdot?

     

    Gla Gla

    Ai koiraharrastus ei ole hupiajelua?

    Melko raskas on kulurakenne, jos tarvitaan tarktori, maasturi ja henkilöauto.

    Gla Gla

    Poliitikkojen sanotaan olevan usein reaalimaailmasta eristäytyneitä, mutta susien julistaminen tarpeettomaksi on tässä suhteessa jo ihan omaa  luokkaansa.

    Kaikkia petoja tarvitaan luonnossa. Minulle tuo on ollut selvää siitä saakka, kun peruskoulun ala-asteella jossain 3-4 luokan paikkeilla aloitettiin lukea biologiaa, eikä käsitystä ole siitä mihinkään tarvinnut muuttaa.

    Gla Gla

    Ja suksiboksiin varmaan mahtuisi raivurikin, jos korkeakattoisen auton päällä boksin käyttäminen olisi mielekästä. Jostain syystä edes lumia noiden katolta moni ei ylety harjaamaan, saati sitten kattotelineen kanssa pelaamaan.

    Gla Gla

    Harrastelija: ”Oikeastaan metsäautona paras on jotain 10 t€ maksava maastokelpoinen kolhujakin kestävä 4-veto käyttöauto.”

    Riippuu tietysti siitä, miten hyvyyttä arvioidaan. Aikamoinen määrä metsänhoitoa pitää olla, jotta tuollainen valinta olisi perusteltu. Ja muutenkin tarvetta taloudessa kakkosautolle.

    Mikä on käyttöauto? Harrasteauton ymmärrän ja moni ns. metsätalouden harjoittaja maasturin ostaessaan varmaan ostaa samalla tietämättään harrasteauton (kuviteltu edellytys metsänhoitoharrastukselle), mutta ainakin itse olen oman autoni aikanaan uutena ostanut käyttöautoksi.

    ”Jos metsät ovat n. 50 km:n säteellä, niin ajo-ominaisuudet öljysorallakin riittävät. Ne oikeat ajo-ominaisuudet / käyttöominaisuudet mitataan siellä huonokuntoisilla sorateillä.”

    Ajettavuus moottoritiellä on ihan yhtä oikea ominaisuus kuin ajettavuus huonokuntoisillakin teillä. Painotus riippuu sitten käyttäjän tarpeista.

    ”Ei tulisi mieleenkään ladata raivaussaha / m.saha ja hirvikoira johonkin 2-vetoiseen kotteroon, jossa maavara on 12 cm.”

    12 cm on varmaan henkilöautoissakin harvinainen. Koiraa ei minulla ole, mutta oman autoni 14 cm tai etuvetoisuus ei ole mikään este raivurin tai moottorisahan kuljettamiseen. En ymmärrä, miten nuo edes teoriassa voisi liityä asiaan ja kun henkilöautojen farkkumalleissa on yleensä vastaavan kokoista (katu)maasturia suurempi tavaratila, koirakin viihtyy paremmin.

    Jos työkalut suttaa auton, tavaratilan pohjalla matto + pari sanomalehteä riittää ainakin moottorisahan alla pitämään paikat siistinä. Raivurissa kun ei teräöljyä käytetä, riski on vielä pienempi. Laita vaikka muovipussi terän päälle, niin ei talvella sulavan lumen ja jään mukana tule sitäkään vähää likaa autoon. Tai ompele raivurille säilytyspussi, ei ole iso vaiva tai investointi kun toisessa vaakakupissa on tuhansien eurojen metsäauton hankinta. Muutamassa muovilaatikossa tms. kulkee pienemmät tavarat ja on helppo nostaa autosta ja autoon. Tässäkään suhteessa maasturi ei ole yhtään huolettomampi. Muille voi selittää mitä haluaa, mutta olettekohan nyt autokuumeenne keskellä ihan varmasti rehellisiä itsellenne. Näin siis jos kyse on metsäTALOUDESTA ja käytännöllisyydestä eikä jostain, mikä ei kestä päivänvaloa.

    Gla Gla

    Ei tarvita koeajoa siihen, että tietää Ibizan ja C3:n olevan liian pieniä, kun vaatimuksena on farkku-Golfin veroiset tilat. Sama juttu 3008:n suhteen. 5008 on ehkä riittävän tilava, mutta se on tyypillinen korkea katumaasturi, jonka kulutus on aivan liian suuri minun maantiepainotteisessa ajossani. Sekin tieto varmistuu lukemalla auton testi, ei koeajolla.

    Minä en arvioi autojen alustoja merkin alkuperämaan perusteella. Tosin tuskin yhdessäkään uudessa autossa ajettavuus ei olisi riitävän hyvä, joten siltä saralta ei valinta ongelmaksi muodostu. Samoin kuten tylsyyskään ei ole ongelma. Kun ajaa samalla autolla liki 400 tkm, ehtii siinä ajassa moni uutena viehättävä persoonallinen piirre menettää merkitystään ja arkinen toimivuus, luotettavuus ja kohtuulliset käyttökulut korostua. Sen takia harmittaakin, että nykyisestä autosta pitää kohta luopua. Ehkä ns. vähemmän tylsään autoon kyllästyy kolmen vuoden jälkeen ja kynnys vaihtaa auto uuteen on alhainen. Se ei kuitenkaan ole eduksi kustannusten osalta.

     

    Gla Gla

    Osaatko Jees sanoa, millä kriteereillä eurooppalaiset toimittajat autoja arvioivat? C3, Ibiza, Aircross, 3008 tai 5008 ei tarjoa sellaista kokonaisuutta, mikä minun tarpeitani vastaisi, joten ihan suosiolla jätän tuon autoteollisuuden ja toimittajien luoman markkinahumun muiden iloksi. Sitäpaitsi, minua paperilla eniten kiinnosta vaihtoehto eli farkku-Golf ei kisaan edes osallistunut, kun malli on esitelty 2012 tai 2013. Vilpittömästi olen kuitenkin iloinen puolestasi, että löysit tarpeitasi vastaavan auton. Itselläni on vielä haussa tuote, johon 30 k€ omaa rahaa olisin valmis sijoittamaan.

     

     

Esillä 10 vastausta, 8,471 - 8,480 (kaikkiaan 12,074)