Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,571 - 8,580 (kaikkiaan 12,070)
  • Gla Gla

    Koivuja voi mielestäni jättää, mutta kannattavuus on toinen juttu, kun tiheys on tuota luokkaa. Täytyisi katsoa ja arvioida, tuleeko niistä tukkia ja jatkuuko kasvu ylipäätään, vai onko kyse kituvista tupsulatvoista, jotka harvevettuna tuuli kaataa.

    Millaisesta alasta on kyse eli kun käytännössä hyvään lopputulokseen tuollaisessa kohteessa pääsee käytännössä vain metsurityönä, mutta palkattu metsuri tulee kalliiksi. Onko sinulla siis mahdollisuus hakata tuo itse, ajattaa puut ajokoneella ja myydä rangat energiapuuksi? Parin hehtaarin leimikosta saa sen verran puuta, että kauppa saattaa kiinnostaa ja aikaa sen tekemiseen kuluu kuukauden päivät. Pelkkä raivaus teettää sellaisen määrän tavaraa maahan, etten minä ainakaan lopputulokseen tyytyväinen olisi.

    Kaksijaksoista kasvatusta en hylkäisi tässä kohteessa, jos koivuja voi jättää kasvamaan harvakseltaan eli kuuset ehtii kasvaa kohtalaisen isoiksi ennen seuraavaa harvennusta. Nekin voi kasvattaa ensiharvennuksen jälkeisessä runkoluvussa, joten tilaa seuraavaan koneelliseen harvennukseen pitäisi jäädä.

    Ennakkoraivaus on kuitenkin ensimmäinen toimenpide. Sen jälkeen puusto avautuu katsojan silmiin selkeämmin kuin nyt.

     

     

     

    Gla Gla
    Gla Gla

    ”Kait se VW sentään aika puhtaasti saksalaisvalmisteinen oli ”

    Valmistettu Slovakiassa.

     

    Gla Gla

    Jees: ”Mutta en näe myöskään mieltä siinä että kehuskellaan vanhalla riisikupilla ryynäämistä.”

    En saa AC:n kuvasta selvää, että tunnistaisin autoa. Tuon ikäinen tuskin mikään katumaasturi on, kun CRV villityksen aloitti vasta vajaat 10 vuotta myöhemmin. Sitä kuitenkin ihmettelen, että vanhalla autolla ajamisen mainitseminen olisi kehumista. Ellei sitten uuden auton kulut pakota niin kovasti mieltä, että pitää hyökätä 0 € pääomakulujen kanssa autoilevia vastaan.

     

    Gla Gla

    Helge6: ”Metsuri motokuskin kanssa täysin samaa mieltä.”

    AJ:n kanssa täysin samaa mieltä.

     

    Gla Gla

    Jees: ”Kun ajaa suurimmat ajot kesällä matkailukäytössä on sitten talviajo lähinnä nurkissa pyörimistä. Eli suuri osa suomalaisia kuitenkin ajaa juuri samanverran ajosuoritteita kuin meidänkin talous. Eli alle 20000 km:iä vuodessa.”

    Kun taloudessasi on kaksi autoa, joista toinen on metsäkalustossa ja toisella sinä kuljet työmatkat (1,5 km/suunta), täytyy vain ihmetellä, mistä saat 20 tkm vuodessa kerättyä. Itsellä työmatkat ja muut työajot poislukien tulee tuskin puolta tuosta.

     

    Gla Gla

    Meikäläisen auton jälleenmyyntiarvon lasku saattaa pysähtyä tähän (olettaen, että löytyy tilalle uusi ehdot täyttävä malli):

    https://www.lvm.fi/-/romutuspalkkio-ja-tuet-vauhdittamaan-liikenteen-paastojen-vahenemista-952804

    Sopivan mallin kohdalla voi arvo jopa nousta. Vaikeammin arvioitava asia tietysti on se, mitä tuo vaikuttaa kauppiaiden hinnoitteluun eli mikä on asian kokonaisvaikutus kuluttajalle.

     

    Gla Gla

    Taneli: ”Miten huono metsästäjien tuntemus on elukasta nimeltä hirvi kun tuollaisia väitteitä esitetään?”

    Oletetaan, että taimet on syöty polviltaan. Sitä vain jäin ihmettelemään, että konttaamallako hirvi taimikkoon on tullut, kun noista tassun tai mistä lie kavion jäljistä keskustelua aseenkantoluvan omaavien kavereiden taholta käydään. Yhdenlainen älyttömyyden ennätys tämäkin ja toivottavasti ei kantaudu päättäjien tietoon, muuten aselakia aletaan taas kiristää.

    Ihan vain lajien evoluution kannaltakin voi asiaa pohtia seurauksia, jos tuo Planterin kuvan mukainen syömistapa ei olisi arkitodellisuutta.

     

    Gla Gla

    Visakallo: ”Ainakin meilläpäin tuntuu nyt, että niitä pirulaisia on enemmän kuin koskaan ennen!”

    Sama juttu täällä. Toissapäivänä pyöräilin ihan yleisiä teitä pitkin kauppaan ja silläkin matkalla yksi otus jostain mukaan tarttui. Viikonlopun sieniretki oli sitten oma lukunsa. Fiilis oli korkealla myös hirvikarkotetta ruiskutettaessa. Ihan varma en ollut siitä, tuliko tehtyä tarpeellista vai täysin turhaa työtä. Riippuu siitä, mistä näkökulmasta asiaa katsoo. Ajatteleeko sitä, että 100% riski taimien tuhoutumisesta pienenee vai sitä, että tämä yhteiskunta teettää moista hommaa moisen asian takia omillansa samalla, kun syö velaksi.

     

     

    Gla Gla

    Mutta käyttökulut ei, kun Touaregiin verrataan.

    Uusi on tosiaan vaihtoehto, mutta sitäkin aion yli 10 vuotta pitää. En aio niin surkeaa ostaa, että muutaman vuoden kuluttua pitää vaihtaa pois. Jos käytettyyn päädyn, sitten tilanne on toinen. Riippuu olennaisesti auton iästä ostohetkellä. Suurin ongelma on sopivan mallin puute. Farkku-Golf korotetulla alustalla olisi hyvä, mutta näytöt laadun suhteen on viime vuosina olleet aika heikot (tsi, dsg, haldex jne…). Uuteen 1,5 evo-malliin ei korotusta edes saa. Pitää mennä Skoda-kauppaan.

     

Esillä 10 vastausta, 8,571 - 8,580 (kaikkiaan 12,070)