Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,721 - 8,730 (kaikkiaan 12,178)
  • Gla Gla

    Harrastelija: ”Nuo kulutusmittaukset ovat tehty ei-normaalilla ajotavalla.”

    Tarkoititko minun mainitsemiani? Ne nimenomaan on tehty normaalilla ajotavalla, vieläpä samaa reittiä käyttäen. Toki olosuhteet (keli) hiukan vaihtelee, joten 100% vertailukelpoisia ne ei ole. Riittävällä tarkkuudella kuitenkin.

     

    Harrastelija: ”Nuo 79 km/h nopeudella sopivalla vaihteella ajelut eivät ole normaalia ajotapaa.”

    79 km/h on keskinopeus, mikä toteutuu tavallisessa maantieajossa tavallisella ajotavalla rajoitusten vaihdellessa 60…100 km/h.

     

    Gla Gla

    Jätkä: ””Paras keino ottaa lisää tehoja moottorista, on lisätä kuutiotuumia”.  (Vanha jenkkiläinen sanonta)”

    Sanonta on peräisin ajalta, jolloin ilmastonmuutoksesta ei tiedetty mitään ja moottorit oli lähinnä legopalikoiden tasoa nykyiseen aikaan verrattuna. Harrastelijakin puhuu kiihdytyspumpusta, vaikka kaasuttimet on korvattu suihkuilla ja ruiskuilla yli neljännesvuosista sitten.

    Jenkkilässä on varmaan edelleen monia muitakin sanontoja tai näkökulmia varsinkin politiikassa (esim. Trumpin näkemys päästöjen vähentämisen tarpeesta), mutta paremmuuden ratkaisee se, miten paremmuus määritellään. Siten on mielestäni täysin kestämätöntä tarkastella asiaa vain yhdellä tavalla.

    Jätkä: ”Tuosta voisi umpiluisinkin autihminen päätellä, että kun koneesta puristetaan suhteellisen suuria tehoja, sen kestävyys heikkenee.”

    Jees sen jo sanoi, mutta yhtään lähemmäs reaalimaailmaa ei päästy formulavertauksillakaan.

     

    Gla Gla

    Visakallo: ”Jokainen voi toki kysyä itseltään, kuinka suuri merkitys jollakin litran tai kahden kulutuserolla oikeasti on, kun  kysymyksessä on vain muutama satanen vuodessa.”

    Niin, 25 tkm vuotuisella ajomäärällä litra bensan hinnalla 1,45 e/l tekee 362,5 €. Kaksi litraa on tietysti tuplat eli 725 €. Hyvän raivurin saa metsätaloudenharjoittaja halvemmalla, mutta harvempi meistä huvikseen noita tuohon tahtiin vaihtaa eli jotain merkitystä asialla useimmille varmaan on. Minulle ainakin. Turhasta ei kukaan tietenkään halua maksaa, vaikka kyse olisi pienestäkin summasta. Suuresta kulutuksesta ei kuitekaan ole mitään hyötyä. Jos valitsee auton, jossa on suuri kulutus, pitää mielestäni sille saada jotain lisäarvoa. Metsätalouteen liittyen toimintaa tehostettua vähintään vastaavalla summalla. Ja kun hyvin tiedämme, kulutuksen merkitys tulee vain kasvamaan. Nyt uutena ostettavan auton kulutus vaikuttaa koko sen elinkaaren ajan. 1,5 litraa tekee 350 tkm matkalle bensan nykyisellä hinnalla 7612,5 € + muut päästöistä aiheutuvat verot.

    Toinen juttu on se, että Visakallonkin puheet autokannan nuorentamisen merkityksestä saa nyt ihan uuden käänteen. Uusimman Tekniikan Maailman pääkirjoituksen mukaan lehden testeissä mitatut kulutukset on pienentyneet reilussa 10 vuodessa maantieajossa 20-25% ja kaupunkiajossa 5-8%. Tavallisen auton 7 litran kulutuksesta 20% = 1,5 l eli jos 1-2 litran kulutuksella ei ole merkitystä, ei sitä myöskään ole 10 vuoden kehityksen tuloksella. Tätäkö halusit sanoa?

    Gla Gla

    Pykälää pienemmässä luokassa Mazda CX3 nelivetoisena dieselinä ja automaattina vei 5,3 l/100 km. Vapaastihengittävällä bensakoneella etuvetoisena 5,1 l/100 km. Tuosta luokasta Vitara vapaastihengittävällä bensakoneella vie nelivetoisena 5,7 l/100 km. Hyvä lukema Pösöön verrattuna, joten ei yksi ropeli pakoputkessa ole edellytys kilpailukykyisille lukemille.

    Jätkän puheet kuorma-autoista, kun kyse on henkilöautojen pikkuturboista, menee tosiaan aika kauas ja vahvistaa käsitystä siitä, ettei mielipide perustu muuhun kuin puhtaaseen arvaukseen. Puuki taas luottaa asiantuntijaan, josta emme tiedä yhtään mitään puhumattakaan siitä, mihin ko. asiantuntijan mielipide perustuu. Noita asiantuntijoita on joka alalla. Metsässäkin, jossa ei olla päästy yksimielisyyteen siitä, miten metsää kannattaa kasvattaa tai onko metsätalous ilmastonmuutoksen kannalta hyvä vai huono juttu.

     

    Gla Gla

    AJ: ”Jos muutkin kuin jeeves saa vastata, niin esimerkiksi bensa-Karoq (1.5 TSI 150 Hp Automatic) kuluttaa maantiellä 4.9 l/100 km, mutta tämä ei ole neliveto. Diesel-Karoqin saisi nelivetona.”

    Tuo lienee valmistajan ilmoittama kulutus, joka Mazdan tapauksessa poikkesi mitatusta 1,2 l/100 km. Karoq on niin uusi malli, ettei sitä taida olla missään vielä testattu. Tiguan 2-litraisella dieselillä nelivetona ja automaattina vie vastaavassa testissä maantiellä 79 km/h keskinopeudella  6,1 l/100 km.

    Bensakoneista nelivetoautomaattina viime vuoden testissä CRV vei 6,7 l, Tucson 6,9 l, Forester 6,4 l. Manuaalina mukana ollut Ateca vei 6,4 l ja RAV4 hybridinä 6,1 l. Tuo nyt vaan on se taso, mihin tuolla kombinaatiolla tällä hetkellä päästään.

    Peugeot 3008 1,2-litraisella bensakoneella (130 Allure) vei etuvetoisena ja manuaalina 5,8 l/100 km. Valmistajan ilmoitus on 4,3 l/100 km.

     

    Gla Gla

    Paljonko Jees hyvä katumaasturi bensakoneella, nelivedolla ja automaattivaihteilla kuluttaa 79 km/h keskinopeudella? Mikä tuo auto on?

    Gla Gla

    No tuo vastaus kyllä vakuutti varmaan kaikki skeptikot.

    Gla Gla

    Taas täällä julistetaan pikkuturbojen heikkoa kestävyyttä. Mihin tietonne perustuu, kun itse en ole kuullut mistään pikkuturboja yleisesti vaivaavasta ongelmasta? Vai levitättekö omia luulojanne tietona?

     

     

    Gla Gla

    Uusimman TM:n koeajossa on Mazda CX5 nelivetoisena 2-litraisella bensakoneella ja automaattivaihteistolla.

    Auto on 3,5 cm matalampi kuin ennen, mutta maavaraksi mitattiin 19 cm eli varsin hyvää tasoa katumaasturiksi ja riittävä tuon tyyppiselle autolle. Auton korkeus on silti 168 cm eli 20 cm tavallista henkilöautoa enemmän ja se näkyy yhdessä automaatin ja nelivedon kanssa kulutuksessa: 7,0 l/100 km maantieajossa keskinopeudella 79 km/h. Valmistajan ilmoittama maantiekulutus on 5,8 l/100 km. Toki ajosykli on eu-normissa erilainen kuin TM:n testilenkillä, eikä luvut siten vertailukelpoisia. Minusta tuo 7 litraa maantiellä ja 8,5 l/100 km moottoritiellä keskinopeudella 114 km/h on silti liikaa, joten kun tavaratilakin on vain 420 litrainen, Mazdan katumaasturista ei tule seuraavaa autoani. Kulutus on varmaan pienempi manuaalina etuvedolla, mutta se ei poista korkean ja ahtaan korin ongelmia. Eikä hinnoittelukaan tue ajatusta ominaisuuksista tinkimistä.

    Katumaasturiksi luvut on silti kilpailukykyisiä, joten omassa luokassaan tuo on varmasti kilpailukykyinen vaihtoehto.

     

    Gla Gla

    Sama juttu, tuo paljastus oli varsin yllättävä. Olosuhteita on erilaisia ja se näkyy toimenpiteissä, mutta kukaan ei ole kehoittanut istuttamaan jalostettuja taimia Lapin kylmille ja karuille maille. Jo vanhankin lain aikana on ollut vaihtoehtoisia tapoja uudistamiseen, mikä ilmeisesti on suurin ongelmakohta tässä tapauksessa.

Esillä 10 vastausta, 8,721 - 8,730 (kaikkiaan 12,178)