Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,731 - 8,740 (kaikkiaan 12,069)
  • Gla Gla

    Koillissanomat: ”Poliisi ei halua olla metsästyksen ilonpilaaja, mutta haluamme metsäs­ty­sa­lu­eista riittävän suuria, jotta turvallisuus säilyy.”

    Onko metsästys aiheuttanut ongelmia turvallisuudelle alle 1000 ha alueilla? Verrataan tätä turvallisuusuhkaa vaika hirvikolareihin.

    Nyt on kyllä poliisilla resurssien määrä kohdillaan, kun tuollaisen valvontaan aikaa riittää.

    Gla Gla

    Loimaan lehdessä 20.7.17 on iso juttu siitä, miten peurojen määrä on kasvanut sietämättömän suureksi. Artikkelin nettiversio on maksullinen.

     

    Gla Gla

    Hirvituhotilastojen taakse on turha piiloutua. Meillä on liikenteestä ihan tarpeeksi tilastotietoa ja kun suorittavakin on sanonut hirvien liikkuvan eli ns. hirvityhiöiden (todellisuudessa kestävän hirvikannan alueet) täyttyvän nopeasti, käyttökelpoista tietoa kyllä olisi tarjolla. Jos sitä haluttaisiin käyttää. Jos 100 000 yksilön hirvikantaan ammutaan reikiä, mitkä tasoittuu vuoden tai parin kuluessa, ei minkäänlaista vahinkoa siinä pääse syntymään. Kyse onkin vain ja ainoastaan halusta olla vähentämättä hirvien määrää kestävälle tasolle.

     

    Gla Gla

    Jees: ”Glanhan on tietysti helppo arvostella kun itse ajelee niin tuoreella ja edistyksllisellä autolla. Mitenkähän ne omat työmatkat sujuukaaan?”

    Omalla autolla ja kilometrejä tulee aivan liikaa. Toivottavasti työni muuttuu syksyllä, jolloin olisi mahdollisuus järjestää kulkeminen uusiksi. Mutta nyt kyse ei olekaan siitä, kuinka paljon minä tai sinä autolla ajetaan. Kyse on siitä, paljonko ajaa autolla sellaisia matkoja, jotka voisi hoitaa fiksumminkin.

    Jees: ”Tuo jota kuljen on lähinnä joen ylitys joka on vain kesällä miellyttävää puuhaa parhaaseen loma-aikaan. Muullosti lähinnä hyvin kylmä ja ankea siltaväli jonka vuoksi itsensä kastelemisessa tahi kylmäämisessä ei ole mitään mieltä.”

    Olisin huolissani itsestäni, jos ajattelisin 1,5 kilsan matkasta noin.

    Jees: ”Kun tuo työmatka on niin lyhyt ettei sillä ole mitään merkitystä ilmaston tai minkään taloudellisuudenkaan vinkkelistä. ”

    Iltalukemista sinulle ja kaikille muillekin:

    https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78114/Ohjelmia_ja_strategioita_4-2011_K%C3%A4velyn_ja_py%C3%B6r%C3%A4ilyn_strategia_2020.pdf?sequence=1

    Ellei jaksa lukea koko julkaisua, kannattaa ainakin sen verran katsoa että tietää, mihin suuntaan yhteiskuntaa kehitetään ja mikä on oma rooli tässä kokonaisuudessa.

    Jees: ” Joka tässä onkin lähinnä alkanut tuntua hänen työnsä markkinoinnilta näillä palstoilla.”

    En työskentele pyöräilyn parissa. Ihan vain ideologiastani tuossa on kyse. En voi ymmärtää, miksi tuottavuutta ja tehokkuutta eli kuílpailukykyä pitäisi tarkoituksella heikentää ja vastaavasti lisätä menoja, joista emme tälläkään hetkellä selviä ilman syömävelkaa.

    Jees: ”Silti en ala edes sähköpolkupyöräilemään.”

    En ole pessimistinen asian suhteen, kun muistamme millä vauhdilla ajatuksesi Touaregin kulutuksen suhteen muuttui. Ollaan jo puolivälissä prosessia, kun 3008:n valinta puolitti kulutuksen.

    Viikonloppuna kävin kylässä pyörällä, matkaa tuli vajaat 40 km/suunta. Paluu kotiin klo 0:00-1:30. Oli muuten huikea fiilis ajella tuohon aikaan kauniissa säässä. Yksi peurakolarikin oli aika lähellä, ei minun vaan vastaantulevan auton kanssa.

     

     

    Gla Gla

    Visakallo: ”Autojen sähköistäminen on ympäristön kannalta pelkkää näpertelyä. Muutama kymmenen vuotta sitten olisi ollut vielä toisin.”

    Tarkoitatko, että nykyään autot kuluttaa aiempaa vähemmän? Katalysaattorien myötä suuri osa päästöistä on tosiaan leikattu pois, mutta kasvihuonekaasut ei ole vähentyneet. Vaikka autojen kulutusta on alennettu, kehitys on ollut hidasta ja liikenteen määrän kasvu syönyt tuon hyödyn.

    Gla Gla

    Jees: ”Mitään erityistä ”heräämistä” ei tarvita vaan on kyse vain siitä mikä on lähitulevaisuutemme arkitrendi.”

    Yksi arkitrendeistä on lyhyiden matkojen kulkeminen jollain muulla tavalla kuin autolla. Mutta koska sinulla on varaa, sinä haluat jatkossakin kulkea nuo matkat fossiilista polttoainetta käyttävällä autolla. Ja samaan aikaan olla huolissaan muiden aiheuttamista ympäristöhaitoista, kun omat ajot ei mihinkään vaikuta.

    Ei vaikuta, kuten ei 6 miljardin muunkaan ihminen ajamiset. Suotta tässä mitään muuttaa.

    Gla Gla
    Gla Gla

    Tuskin on kovin merkittävä ongelmien aiheuttaja verrattuna siihen metsästäjien oman edun tavoitteluun, mitä lihan tuotannon maksimointi ylisuurten kantojen ylläpidon avulla aiheuttaa.

    Gla Gla

    RR: ”Sinä tiedät Gla mitä tarkoitan. ”

    Niin, otit kantaa kasvatustapaan nollakorkoa käyttävän näkökulmasta. Siihen minäkin olisin pystynyt. Mutta otitko kantaa kasvatusmenetelmään muista lähtökohdista toimivan näkökulmasta, esim. 3% korolla metsää kasvattavan?

    Gla Gla

    Timppa: ”Hyvä konsultti kertoisi kunkin tavan riskit, antaisi oman suosituksensa ja jättäisi vastuun päätöksestä kuitenkin omistajalle.”

    Tässä tapauksessa konsultin mieleen ei tullut selvittää kuvion historiaa. Mielipide muodostui pelkästään kasvupaikkaluokituksen ja hirvituhoriskin perusteella. Vähemmän ammattimaista toimintaa tuollainen mielestäni on kuin oma puuhasteluni.

     

Esillä 10 vastausta, 8,731 - 8,740 (kaikkiaan 12,069)