Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Traktoreista en tiedä, mutta onko kyse Nesteen öljystä ja millaiset vaatimukset autosi öljylle on annettu? Vai oletko kaatanut moottoriin öljyä tietämättä mitään sen soveltuvuudesta ja samaan hengenvetoon puhut säästämisestä?
Google antaa ensimmäisenä Nesteen öljyn ja sen luokitukset ei omaan autooni riitä. Seuraava osuma tulee Hankkijan sivuilta, mutta se ei aukea.
Onko öljysi Nesteen tuote vain jonkun muun?
Toki Nesteen öljy käy moneen paikkaan, mutta erilaiset moottorit vaativat erilaista öljyä. Yksi ja sama moottoriöljy vaan ei kaikkiin moottoreihin käy. Ainakin ennuste moottorin elinkaaresta lyhenee, jos luokitukset jää vajaaksi.
Tolopainen: ”Vai bulkkiöljyä, jos se täyttää vaatimukset traktorin yleisöljyksi, kelpaa se vanhaan dieselautoonkin.”
En tiedä, mikä on sinulla vanha dieselauto, mutta öljyn luokituksia kannattaa katsoa. Omassani on bensakone ja öljyn pitää olla vähintään API SL tai ACEA A3. En myöskään tiedä tarkalleen, mitä öljyä käytät, mutta googlettamalla ainakin SF-luokituksen mukaista Nesteen yleisöljyä näyttää olevan markkinoilla. ACEA A-luokitusta tuolla ei ole ollenkaan, vain E-luokitus eli en rankaisisi autoani yli 300 tkm luotettavasta palveluksesta syöttämällä sille tuollaita tavaraa, vaikka sitten olisi vanha diesel. Minulla ei rahaa olekaan haaskattavaksi asti kuten monilla muilla, joten joudun käyttämään synteettistä henkilöautoon tarkoitettua moottoriöljyä (15 €/l huollossa) ja vaihtamaan sen suunnilleen huolto-ohjelman mukaisesti.
Ei laskentatapa olekaan virheellinen. Ongelmat liittyy oletuksiin, joita laskelmaa varten pitää tehdä. Ja kun lasketaan väärillä oletuksilla eli lähtöarvoilla, ei itse laskelmalla ole enää suurtakaan arvoa. Toki silti itsekin suuruusluokat koitan pitää näpeissä laskemalla, kun parempaakaan menetelmää en tiedä.
Katsastuksen harvennus koskee vain alle 10 vuotiaita autoja. Ja tuollaista bulkkiöljyä ei 2000-luvun autoon saa laittaa. Huollon tarvekaan ei iän myötä vähene, päinvastoin.
Suzuki ei hyvin pärjännyt, vaikka huipputuloksia jossain muualla olen nähnyt. Halvalla katumaasturin kuitenkin saisi, tarjolla vain nettikaupassa:
http://www.suzuki.fi/mallisto/ignis/
Markkinamiehet ovat keksineet Igniksen olevan ikoninen paketti. Ehkä maine on saavutettu edellisen mallin väistökokeen tuloksilla:
Laatua voi selvittää monella tavalla. Tässä yksi näkemys aiheesta:
http://www.jdpower.com/press-releases/jd-power-2016-germany-vehicle-dependability-study-vds
Uudehkojen autojen vikamäärä keskimäärin on yli 1,3-kertainen Pösöön verrattuna ja Bemarissa lähes kaksinkertainen Pösöön verrattuna. Volkkari edustaa jokseenkin keskitasoa.
Itse jouduin ostamaan ensimmäisen kerran öljyä sitten vuoden -97, jolloin ajelin 70-luvun autolla. Mittarissa reilut 330 tkm, huoltoon matkaa 4 tkm ja öljy tikussa alarajalla. Puoli litraa riittänee huoltoon saakka. Huoltoasemalla litran pullo maksoi 18 €, joten ylläpitokulujen kasvu on näillä kilometreillä vielä siedettävää, vaikka tuollainen ikääntyminen tavallisella japsilla ajavana koville ottaakin. Juurihan tuon auton uutena ostin.
Risuparta: ”Uskokaa tai älkää mutta maailma ei lopu siihen höttö puu ropsi pinonne viereen.”
Ei lopu, ei ole ainakaan ihmiskunnan historiassa tähän menessä loppunut. Historia on osoittanut, että kilpailukyvyttämissä yhteiskunnissa ongelmat kasautuvat. Vahvemmat naapurit kyllä lopulta osaa pitää näiden asioista huolta.
Siihen maailma kyllä voi loppua, että jatketaan fossiilisten raaka-aineiden käyttöä, kun kotimaista uusiutuvaa ei ole käytettävissä.
Metsälehden jutusta kävi ilmi, että MTK tasapainoilee metsätalouden harjoittajien ja metsästäjien välissä. Selkeästi kummankaan etuja ei ajeta, hymyillään vain siihen suuntaan, kuka sattuu vastassa olemaan.
Leppä osoittautui metsästäjäksi ja koska Tiirolan mukaan metsästäjien metsissä ei hirviongelmaa ole, tulos on aika lohduton.
Vakuutusten (kasko) vertailu on hankalaa, kun korvausehdot eivät ole samoja. Lisäksi kannattaa seurata tulevien vuosien maksujen kehitystä. Sainhan minäkin talouden vakuutusmaksuja pudotettua, kun vaihdoin yhtiötä. Seuraavien vuosien korotukset vaan tahtoi olla kovia ja osa tarjouksen ehdoista olikin ihan rehellisesti määräaikaisia ja henkilövakuutuksiin tuli uusia rajoitteita jonkun lääkärikäynnin takia. Plussalla silti olen, kun ei korvauksia ole tarvinnut hakea eli ei ole tullut testattua, kuinka paljon huonommin nykyinen yhtiö korvaa vanhaan verrattuna.
Jees: ”Kyllä minulla varallisuus riittää toimia lain mukaan myös metsäautolla ajellessa. Surkeaa kyllä tuo Tolopan köyhyys kun noistakin rahoista on vajausta.”
Jos perintörahaa riittää, voi metsäharrastusta jatkaa millä kustannustasolla tahansa. Minulla ei riitä, joten joudun kustannuksia laskemaan ja silloin letukat, muut metsäautot ja e-Golfit jää kauppaan. Mahtaako sinullakaan metsätalous kakkosauton myötä niin paljon tehostua, että autosta aiheutuvat kulut tulee katetuksi. Pianhan se parin hehtaarin uudistamiskulut vuodessa aiheuttaa, pääomakulujen laskentatavasta riippuen enemmänkin.
Onneksi Harjavallassa on Jessenkin liikkumisen tulevaisuutta ajateltu. Liikkeelle pääsee silloinkin, kun kaikki rahat on kaadettu letukan tankkiin:
https://yle.fi/uutiset/3-9697677