Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,811 - 8,820 (kaikkiaan 12,178)
  • Gla Gla

    En tiedä, milla tahdilla Näätä puuta myyt, mutta vertailukelpoisten hintojen saaminen on ainakin muille kuin suurten tilojen omistajille hankalaa tai käytännössä mahdotonta. Kun hinnat vaihtelee myynnin ajankohdan mukaan, leimikon koon mukaan, puutavaralajien mukaan yms. muuttujien mukaan, on noiden vertaileminen faktapohjalta käytännössä itsensä pettämistä. Vain ostaja tietää, milloin kyse on puuntuottajan näpeissä olevasta asiasta ja milloin muista tekijöistä. Toki toisessa ketjussa RR:n mainitsema aivojen toiminta (valtaosa päätöksistä tiedostamattomia) on tuttu juttu, siksi oleellista onkin tunnistaa se, mitä tiedän ja mitä en tiedä. Pahinta on mielestäni luulla tietävänsä. Siksi itse ainakin sallin itselleni näppituntuman, tunteen tms. määritelmän mukaisen päätöksentekotavan käytön, koska kukaan ei pysty läheskään kaikkia asioita laskemalla oikein laskemaan, kun lähtötiedoissa on liikaa tuntemattomia muuttujia.

    Parasta mahdollista tietoa on syytä käyttää, mutta kun paras mahdollinen tieto sisältää liikaa epätarkkuutta, on syytä olla luottamatta sellaiseen laskentaan.

    Gla Gla

    Tilan kokoa kasvattamalla saa useita kuvioita eli käsittelyalan kokoa kasvatettua.

    Gla Gla

    Ylen uutisen alareunassa on laatikko, josta voi laittaa palautetta. Kannattaa siis kirjoittaa, josko se uutisoinnin kriittisyyteen jotain vaikuttaisi. Itse juuri laitoin, joten nähtäväksi jää. Jokin aika sitten laitoin oikaisun liikennettä käsittelevään juttuun (liikennesäännöt mainittu väärin), mutta siihen ei oikaisua tullut. Voi siis olla, ettei toimitusta kiinnosta sisällön laatu. Mutta mitä useampi hirviuutisointin puuttuu, sitä suuremmaksi todennäköisyys oikaisusta tai ainakin jatkossa uutisoitavien asioiden käsittelyn tason paranemisesta ehkä kasvaa.

     

    Gla Gla

    Ihmettelinkin, miksi kirjoittajat ovat aktivoituneet poistelemaan osan tekstistään. Se onkin moderaattori, joka on ollut asialla. Tarve sellaiseen tällä tahdilla kyllä ennakoi viestiketjun lukitsemista, kun muutenkin käsitellään kovin etäisesti metsään liittyviä asioita.

    Jees: ”Nyt kohti Kaakonkulmia joten pureskelkaa kuorineen säilykepurkkinne.”

    En epäile yhtään, etteikö tuo säilykepurkki olisi hyvä ajaa ja etteikö se olisi kuljetuskyvyltään vastaaviin korkeakorisiin verrattuna taloudellisuudeltaan ja suorituskyvyltään kilpailukykyinen ja muihin eurooppalaisiin verrattuna yhtä luotettava eli säilykepurkikisi määrittely aika epäonnistunut, kun tarkoitus on vaihtaa autoa muutaman vuoden välein. Sitä en kuitenkaan tajua, miksi kesämökki pitää varta vasten ostaa 300 kilsan päästä, kun alta 100 km säteelläkin ihan varmasti olisi tarjolla mukavia paikkoja. Toki mökkimatkat ovat henkilöliikennetutkimuksen mukaan vain 1% ajosuoritteesta, eikä siis siten yhteiskunnassa mikään suuri yksittäinen ympäristöongelma. Henkilökohtaisella tasolla tilanne voi silti olla ihan jotain muuta.

    Gla Gla

    Ensin pitää määritellä ylihinta. Sellaistahan ei ole, on vain hinta, joka muuttuu koron muuttuessa.

    Voin kyllä pudottaa laskentakorkoa naapuritilan kohdalla, jos katson siitä olevan hyötyä. Ja mikä ettei olisi, kun verrattuna kahteen erilliseen palstaan näin saisi helpommin leimikkojen kokoa kasvatettua, tieasioiden hoitoa yksinkertaistettua jne. Noiden rahallisen arvon laskenta on käytännössä näennäistarkkuutta eli näppituntuman käytöstä todellisudessa puhutaan, mutta missään tilanteessa yhtenäisen palstan koon kasvusta ei taatusti ole haittaa eli tilan kilpailukyky paranee. Ja tietysti 100 ha tilaan 10 ha liittäminen lisää on eri asia kuin 20 ha tilaan liittäminen 10 ha lisää.

     

    Gla Gla

    Minäkään en pidä itseäni sijoittajana, mutta metsät on vierailta ostettu, joten mitään suku-, yms. rasitteita niihin ei liity ja siksi kaikki periaatteessa on kaupan. Toisaalta jos metsää myisin, pitäisi olla seuraavakin siirto valmiiksi mietittynä. Jos metsästä saa kelpo hinnan, mikään ei takaa uuden metsän hankkimista tätä edullisemmin eli myynti ei välttämättä olekaan hyvä kauppa. Asiaa voisi verrata erääseen autokauppaan, jossa 7 vuotiaasta hyvitettiin 63% sen ostohinnasta. Kuulostaa huippuhyvältä tarjoukselta. Mutta kun samaan aikaan uuden hinta oli noussut 1,86-kertaiseksi, kovin edulliseksi ei vaihto tullutkaan.

     

    Gla Gla

    Tehokkain keino vähentää päästöjä on turhasta auton käytöstä luopuminen. Otatko Jees haasteen vastaan? Perustetaan Metsälehden keskustelupalstan joukkue kilometrikisaan ja kirjataan vain ne ajot, millä on korvattu autoilua. Ei siis kelpuuteta lenkkeilyä.

    http://www.kilometrikisa.fi/

    Gla Gla

    Berzan maininta maanomistamisesta ei ole kiinnostava. Onhan todettu, että omistajilla on erilaisia intressejä. Osittain tämän monipuoistumisen jopa metsälaki uusittiin.

    Kiinnostavaa on se, moniko hirvimies harjoittaa metsätaloutta kestävästi. Juurikääpäisen metsän kasvattamista en sellaiseksi laske.

    Gla Gla

    Jees: ”Mistähän luulette niitä dieseleitä kohta ostavanne kun auton valmistajat lähes kilpaa ilmoittelevat aikeestaan lopettaa kokonaan dieselkoneiden tarjonta?”

    Katsotaan sitten, kun tarjontaa ei ole, mutta oman auton vaihto on ajankohtainen. Harvalla kriteerinä on diesel, useimmat varmaan ostaa markkinoiden vaihtoehdoista tarkoituksenmukaisimman vaihtoehdon. Tällä hetkellä monille se on diesel, tulevaisuudesta ei tiedä kukaan.

    MJO: ” Jos sähköauto lyö itsensä tosiaan läpi jeesin arvion mukaan, niin pösön arvo romahtaa varmasti mukana.”

    Käytetyn arvo on tosiaan kiinnostava aihe sikäli, että minulle asialla ei juurikaan ole merkitystä. Jälleenmyyntiarvoa ei kuitenkaan ole, kun autostani luovun. Toisaalta jos markkinoille sähköautot tulee suosituksi, minkä logiikan mukaan se polttomoottoreiden arvon romahduttaisi? Jos lyhyttä työmatkaa ajavat hoksaisivat pärjäävänsä sähköautolla, edelleen on runsaasti pitemmän toimintasäteen tarvitsijoita. Ei dieselin suosion kasvu Suomessa jokunen vuosi sitten bensa-autojenkaan arvoa romahduttanut. Täällä on sähköautoiluun liittyen muutenkin niin monta muuttujaa ilmassa, ettei mitään äkkikäännöksiä tule ainakaan ilman, että valtio siihen puuttuisi esim. verotuksella eli autoilun kustannusten tasaamisen kautta. Johan jo on kilometrikohtaista veroa yritetty ja ellei sähköautojen latausta saada verolle, kilometrit on ainoa tiedossa oleva ja poliittisesti mahdollinen tapa kompensoida polttoaineen verot.

     

    Gla Gla

    Jätkä: ”Volkkarien mittariin ei tule isompaa lukemaa kuin 300 000.”

    Älytön väite. Esim. työkaverini luopui juuri Passatistaan, jonka mittarissa oli 450 tkm. Ja kun laittaa autotalli.comin hakuun VW ja vähintään 300 tkm mittarilukemat, tulee 302 kpl autoja.

    <EDIT: tekstiä muokattu>

Esillä 10 vastausta, 8,811 - 8,820 (kaikkiaan 12,178)