Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Uusi ketju oli siis käyttämätön? Väärin päin olevalla ketjulla tuskin viittä senttiä saa sahattua.
Jos laippa näyttää ehjältä, ostaisin uuden ketjun ja kokeilisin uudestaan. Varaketju pitää aina olla mukana, joten hukkaan ei tuo hankinta mene.
En oikein pysy Tolopaisen kärryillä. Ensin sanot kaikkien uusien investointien sähköntuotantoon olevan turhia. Kuitenkin Äänekoskella rakennetaan lisää tuotantokapasiteettia. Pidätkö sitäkin turhana?
Itse en usko energian kulutuksessa laskevaan trendiin. Toki se on toivottavaa, jos trendi syntyy kulutuksen vähentämiseen tähtäävien investointien seurauksena. Toistaiseksi kuitenkin talouskasvulla on ollut merkittävä rooli.
Huollon hinnat ovat yhtä helposti verrattava asia kuin vakuutukset, joissa ehtojen erilaisuus tekee vertailusta käytännössä mahdotonta. Kukaan ei pysty sanomaan, onko halpa huolto yhtä hyvä kuin kallis. Kaikkein tärkeintä mielestäni on se, että työt tehdään hyvin. Toki jälleen jos vaihtaa kolmen vuoden välein, asialla ei niin ole väliä. Kunhan öljyt vaihdetaan. Muuta varsinaista tehtävää ei tuossa ajassa paljon ehdi tulla tai ainakaan niiden laiminlyönti ei ehdi isompaa ongelmaa aiheuttaa.
Harrastelija: ” Sen verran katselin 3008 SUV_malleja, etteikö niillä ole nelivetoa?”
Ei näytä olevan, mutta mielestäni se ei ole mikään ongelma.
Harrastelija: ”Suomi on pitkä maa ja keliolot vaihtelevat, ehkä H-vallan talvet ovat niin lyhkäisiä, että 2-vedolla pärjäilee? Näillä korkeuksilla puoli vuotta on ongelmakeliä, joten aion kyllä vielä pysyä nelikolla ja dieselilläkin.”
En tiedä, millä korkeuksilla ajelet, mutta Lapissakin pärjätään hienosti kaksivetoisilla, kun puhutaan yleisillä teillä ajamisesta. Taannoin TM:n talvitestissä oli pelkkiä nelivetoisia poislukien referenssiautona farkku-Auris hybridinä. Etenemiskyky (vetokyky ylämäessä yms. testit) oli ainoa kohta, missä eroa nelivetoisiin syntyi. Normaalissa maantieajossa ja jopa jääradalla ei kaksivetoisuus millään tavalla haitannut suoritusta, eikä ole mitään viitteitä siitä, miksi enemmistön käyttämällä autotyypillä ei läpi Suomen pärjäisi.
Tarpeesta puhuttaessa maastoajo on sitten asia erikseen ja sen suhteen on muiden toisille vaikeampi vaatimuksia määritellä. Sen olen huomannut, kun minun ratkaisujani on moni huonona pitänyt. Itse en kuitenkaan osaa olla pahoillani siitä, että pärjään kaksivetoisella henkilöautolla, kaiken lisäksi matalan maavaran omaavalla, yleisten teiden lisäksi metsätalouden ajoissakin. Toki seuraavassa autossa saisi tilaa hiukan enemmän olla tien ja pohja välissä, kunhan asiasta ei ole havaittavaa haittaa siinä yli 99% osuudessa kilometreistä, jotka yleisiä teitä pitkin ajan.
Muista maista en tiedä, mutta Suomessa on kulutus alkanut kasvaa. Lisäksi vanhat laitokset vanhenee ja fossiilisen käyttöä pitää korvata uusiutuvalla, joten uutta tarvitaan tilalle. Ajoissa.
Minulle riittää tarkistuspisteeksi vuosi pyöräilyn osalta. Johan 8.1.17 klo 9.06 viestissä viitteitä muutoksesta alkoi tulla. Kesäkauden suorituksesta 50 €, ympärivuotisesta satanen. Räntäsateessa yms. keleissä saa ajaa uudella autolla.
En ota kantaa siihen, onko kolmen vuoden sopimus kallis vai edullinen, koska en tiedä niistä mitään. Voihan se olla vaikka työsuhdeauto, kun Jees tällaisen äkkikäännöksen teki. Kuitenkin 3008 tuottaa pelkästään bensalaskussa säästöä noihin möhköihin verrattuna niin paljon, että pelkästään se jo tuntuu. Yhdellä mökkimatkalla 50 euroa ja ero jatkossa vain kasvaa, kun bensan hinta on taas nousussa.
Maavaraa luvataan 22 cm, mutta veikkaan valmistajan tehneen mittauksen jostain muualta kuin matalimmasta paikasta. Tavaratilaa Pösössä näyttää olevan vähntään saman verran kuin Touaregissa, samoin riittävästi tilaa neljälle henkilölle.
Yleensä paikka vararenkaalle auton tavaratilan pohjalta löytyy, kun heittää sen täyttävän styroxin pois. Meistä suurimmalla osalla on toinen rengaskerta kotona ja siitä voi yhden laitaa varalle. Tunkki ei tarvikeliikkeessä montaa kymppiä maksa, joten tämän isompaa ongelmaa vararenkaan puuttumisesta ei kannata tehdä. Itse asiassa suomalaisittain onkin täysin järjetöntä, että vuosikymmenet autoihin on ylimääräinen rengas laitettu. Joskus jopa erilainen kuin normaali rengas, jolloin sitä ei ole voinut ottaa edes kiertoon mukaan. 20 vuotta käytännössä käyttämättömänä se mukana on roikkunut.
Mutta Jees, mieti vielä pyöräilyä uudestaan. Auttaa siihen, että tasapaino on tallella vielä siinä vaiheessa, kun seuraavan kerran 2oo tkm ajon jälkeen autoasi vaihdat.
Mutta etkö sinä kehunut Renaultin viattomuutta? Ei kai Pösö yhtään huonompi ole.
308 samalla koneella vei tm:n testissä vajaat 5 litraa maantiellä, kevyesti alta 6 pitäisi tuonkin mennä.
Ihailen sitä, että pystyy muuttamaan mieltään ja sen myötä tekemään nykyaikaisen ratkaisun, vaikka vähän aikaa sitten kulutuksella yms asioilla ei ollut väliä. Jos vielä jees alat kulkea työmatkat pääsääntöisesti pyörällä, saat minulta lahjakortin turkulaiseen pyöräkauppaan.
Ostit Corolla kokoisen etuvetoisen Pösön! Kolmepyttyinen kone. En olisi uskonut, mutta hieno juttu. Toivottavasti on luotettava. Ainakin hienolta näyttää.
Mainos perustuu johonkin vuoden moottori valintaan.
Kodiaqin ostit? En ikinä usko, että pääset sillä 6 litran koulutuksiin.
Anneli, tee kauppamatkalla kolmaskin koe. Kulje kilsan matka polkupyörällä. Itselläni ainakin tulee todella tyhmä olo, jos tuollaiseen matkaan käytän autoa. Itselläni on kauppaan matkaa 7 km ja 20 kiloa tavaraa sieltä pyörällä tulee sivulaukuissa hienosti kotiin.