Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 9,131 - 9,140 (kaikkiaan 12,178)
  • Gla Gla

Testiin valittiin uutuuksia. Kannattaa lukea testi, ennen kuin julistaa sen fiaskoksi.

Gla Gla

Minusta on hyvä, ettei hintaa sekoiteta arvosteluun, vaan keskitytään vertailemaan ominaisuuksia.

Maavarat autoista on mitattu, mutta ne ei vaikuta arvosteluun. Etenemiskyky ja maavara yhdessä muodostaa kenties metsänomistajaakin kiinnostavan kokonaisuuden. Nyt haarukka taisi olla 11 ja 19 sentin välillä ja sillä on jo merkitystä metsäautoteillä.

Gla Gla

Kenelle sopii, kenelle ei sovi. Itse en näe paljonkaan järkeä maksaa autosta sellaista rahamäärää, mitä Volvoon, Audiin tai Mersuun tarvitaan. Eikä TM:n testivoitto ole edes mikään osoitus auton soveltuvuudesta minulle. He painottavat asioita omalla tavallaan, minä omallani.

Gla Gla

Ajelen satunnaisesti autolla, jossa on öljynlämpömittari. Normaalisti maantiellä lämpö on n. 92 astetta, koskaan en ole huomannut sen menevän yli sadan. Toki noissakin lämmöissä vesi haihtuu tehokkaasti. En tosin tiedä, miten se öljyn seassa käyttäytyy ja muodostaako vesi emulsion. Mutta kertyyhän öljyyn varmasti paljon muutakin törkyä.

Gla Gla

En vain tiedä, mistä nuo raivaustilastot revitään. En minä ainakaan ole kenellekään ilmoittanut, paljonko on tullut raivattua.

Gla Gla

Autojen takuun vaikutus hintoihin on muuten asia, jota on kuluttajan mahdoton todentaa. Erilaisten autojen hinnoittelussa on niin monta tekijää, ettei sieltä pysty yhden muuttujan vaikutusta ottamaan erilleen.

Gla Gla

Selvää suomeahan tuo on, itselläni on vastaava rajoitus pienemmillä kilometreillä. Volkkarissa auto kertoo, milloin huoltoon pitää mennä ja siinä on maksimi 30 tkm tai 2 vuotta, ellei sitten käyttö poikkea optimista ja käsky tule aikaisemmin. Käytännössä varmaan hyvissä olosuhteissa ajaville asia on samantekevä, koska silloin kilometrejä tulee paljon. Vähemmän ajaville kilometrejä kertyy ajosta, joka rasittaa öljyjä. Toki poikkeuksiakin on, jos joku ajaa vain silloin tällöin pitkiä mökkimatkoja tms. mutta noin siis käytännössä.

Visakallon kysymys sitoutuneen pääoman määrästä, jota et aiemmin tajunnut: Kun vaihdat 30000 euron autosi 3-4 vuoden välein uuteen, autosi arvo on jatkuvasti n. 20-30, sanotaan keskimäärin 25 k€. Itse kun vaihdan autoani harvemmin, pääomaa on kiinni autossa 0-30 k€, keskimäärin n. 15 k€. Tosin autoni ei noin paljon maksanut, joten todellisuudessa puhutaan pienemmästä pääomasta. Jos vaihdan 15 vuoden välein uuteen ja sinä 3,5 vuoden välein, sinä ylläpidät pääoman tuolla tasolla sijoittamalla siihen tuossa ajassa neljä kertaa 10 000 euroa.

Gla Gla

” Jos 300 euron huoltokulu vuodessa tuntuu liian suurelta, taitaa  ongelma silloin olla jossain muualla.”

Kyse on siitä, maksetaanko tuo turhasta. Ei siitä, montako prosenttia se on kokonaisuudesta.

Gla Gla

Ei takuut ilmaisia aasialaisissakaan ole. Ne on leivottu auton hintaan mukaan. Ero tulee vain siitä, paljonko takuukustannuksia arvioidaan eri malleissa olevan.

Jos sinä maksat 3-4 vuoden välein 10 k€ välirahaa, palaa 15 vuodessa 43 k€. Lisäksi pidät jatkuvasti kiinni 20-30 k€ pääomaa autossa. Vaihtoehtona on ostaa 25-30 k€ auto kerran 15 vuodessa. Tietysti rengas- ja korjauskuluilla on vaikutusta, mutta näin karkeasti haarukoituna auton vaihdossa aina palaa rahaa. Myyjä ottaa omansa.

Gla Gla

Mitä Taneli ja Hemputtaja vastaavat 12.2.17 klo 7:21 esittämääni kysymykseen?

Esillä 10 vastausta, 9,131 - 9,140 (kaikkiaan 12,178)