Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Metsänomistus: ”Räknäsin taas kuitit (39 kpl) ja ajopäiväkirjan rivit (71), sekä laitoin hankintatyön arvot, metsävähennykset, poistot ja menovaraukset. Tuo olikin pelastus,kun kemeratuetkin ovat metsävähennyskelpoisia ja niin kääntyi taas tappiolle verovuosi.”
Itselläni on tapana pitää kirjanpito jatkuvasti ajantasalla. Kuitit ja kilometrit menee saman tien exceliin, jolloin tilanne on aina nähtävissä. Tuon erikoisempaa kirjanpito-ohjelmaa en vielä ole kaivannut ja itse olen aina ilmoitukseni tehnyt. Ja ilmoittaminen viimeiset 3-4 vuotta sähköisesti, mistä täytyy verottajaa kehua. Aina ei nämä digitalisaation ihmeet ole minulle auenneet, mutta verottajan systeemien kanssa olen pärjännyt hienosti. Vielä kun käsittelijöiden tulkinnat pysyisi linjassa ohjeistuksen kanssa, jäisi turha valittaminen pois.
Huikeita foorumitotuuksia viljellään täällä. Pikkuturbo suunnitellaan lyhyemmälle käyttöiälle ja 3008 kippaa kyljelleen vastaantulevan rekan ilmavirrasta. Uskotteko tosiaan omiin juttuihinne?
Tolopainen: ”En ole vielä keksinyt mitään käyttöä tuolle ajonhallinalle. Muuta kuin itutuksen lisääntyminen talvella peräkärryn vedossa. Ei sillä pääse mihinkään jos ei ota pois käytöstä.”
Ajonhallinta on parantanut liikenneturvallisuutta, koska se vähentää riskiä joutua suistumisonnettomuuteen. Lisäksi jos tuollaisella suistuu tieltä, tapahtuu se yleensä keula edellä. Ilman järjestelmää riski suistua poikittain ulos tieltä on isompi, jolloin onnettomuuden seuraukset ovat vakavammat. Se, ettei ajohallintaa ole tarvinnut, on vain hyvä asia. Omassa autossani järjestelmä parantaa etenemiskykyä, joten eroja järjestelmissä on kuten autojen ominaisuuksissa muutenkin. En luopuisi järjestelmästä, koska mitään haittaa siitä ei ole toisin kuin esim. nelivedosta.
Sama juttu taisi olla Turun Sanomissa. Otsikko ainakin oli huvittava: ”Kaksi kuumaa maasturia lyö voimalla läpi”.
Että oikein maasturia. Itse en kuitenkaan osta tietynlaista autoa siksi, että muutkin sellaisen ostaa. Myyjän alkeeellisin kikka on vedota siihen, kuinka moni muukin on tällaisen tuotteen valinnut. Mutta jos tällainen asia pitää nostaa esiin, Corolla-luokan matalia henkilöautoja myydään edelleen huikeasti enemmän kuin katumaastureita ainakin Suomessa.
Muistanko oikein, että Seatin kulutus pyöri testissä 9 litran tuntumassa?
Visakallo: ”Ota huomioon, että minun autoissani on ollut viiden vuoden takuu.”
Ei se kymppitonnin välirahaa yhtään pienennä.
Jees: ”Tommoista naurettavaa merkkiuskovaisuutta muutenkaan käsitä. Jotenkin tuntuu juuri japsikotterot olevan tällaisen ”uskonheimon” käyttökamaa.”
Toisaalta merkkiuskollisuus voi olla käänteistäkin eli ei suostuta edes ajatteleman aasialaisia käyttökelpoisena vaihtoehtona riippumatta siitä, miten hyvin kyseisiin autoihin on tutustunut. Mutta jos sellaisen fengshui on väärä, ei se välttämättä auton huonoutta ole.
Visakallo: ”Vaihda se Pösö uuteen jo kahden vuoden iässä kun takuuta on vielä vuosi jäljellä. Silloin pääset vielä ihan hyviin kauppoihin ja väliraha pysyy pienenä.”
Sinähän sanoit vaihtavasi 3-4 vuoden välein kymppitonnin välirahalla? Tuossa pääomakulut nousee lähes kaksinkertaisiksi verrattuna minun tapaani ajaa auto loppuun saakka.
Miksi ostaja hinnoittelisi riskin, jota ei ole? Siis olettaen, että ei osallistu kartelliin. Vahingossa kartellia tuskin syntyy eli kyse ei ole riskistä, joka pitäisi hinnoitella. Jos kartelliin osallistutaan ja siitä seuraava riski hinnoitellaan, jää kartellin hyöty aika vähäiseksi.
Rane2: ”saksalaisten miljardi-investoinnit aurinkopaneeleihin eivät neljänä talvikuukautena tuota käytännössä yhtään mitään.Tämäkin siis korvataan hiilenpoltolla.”
Voisiko toisaalta ajatella, että investoinnit tuottaa 8 kuukautta vuodessa sähköä päästöttömästi, jolloin tuolta osin hiiltä tarvitaan vain 4 kk vuodessa?
Yhdysvaltain liittovaltion keskusrikospoliisi FBI on pidättänyt autoyhtiö Volkswagenin johtajan syytettynä salaliitosta Yhdysvaltojen huijaamiseksi, kirjoittaa The New York Times.