Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Suomen luontoon kuuluvan lajin sukupuuttoon hävittäminen ei ole realismia sukupuuttoaallon kanssa painivassa yhteiskunnassa. Kohtuullinen ja suuruudeltaan luonnonmukaisempi kanta aiheuttaa kohtuulliset eli metsätalouden sietokyvyn rajoissa pysyttelevät vahingot. Hirven osalta aloittaa voisi vaikka kannan puolittamisesta. Sen sijaan tällä kantilla Suomea valkohäntäpeurakanta on räjähtänyt käsiin ja se pitäisi hävittää. Liekö saman orkesterin tekoja kuin mistä AC:n kirjoituksessa kerrotaan, mutta metsästäjien tarpeisiin tuo vahinkoeläin meille on tuotu. Vieraslajin hävittäminen sukupuuttoon on huomattavasti helpommin yhteiskunnassa hyväksyttävä ajatus.
Ensin Jees sanot, että ”en tietenkään talvikelissä paljoa nopeusrajoituksia ylitä.”
Vähän aikaisemmin sanoit kuitenkin, että ”Minulla on aika loppuun tapetut talvirenkaat eikä lipsu ja voin ajaa kesänopeuksilla kuten olen vuosia tehnyt.”
Tuon perusteella en kyllä saa selkeää käsitystä ajotavastasi. Liikenneviraston ajonopeustilaston mukaan rajoitusten ylittäminen on muuten talvella paljon yleisempää kuin kesällä. Poikkeaako sinun ajotapasi tässä suhteessa valtavirrasta?
Voitko myös luetella ne autot, joilla ei voi ajaa rajoitusten mukaan ympäri vuoden? Olisiko Touareg kuluneilla renkailla yksi tuollainen? Ennen varma merkki oli 80-lätkä takalasissa, mutta sekin on poistunut käytöstä jo neljännesvuosista sitten ja viittasi kuljettajaan, eikä autoon.
AR: ”Jaa-a, mikähän auto se sit on.”
Kai se sinun pitäisi tietää, kun niin varmoja mielipiteitä asiasta olet laukonut.
Tolopaisen mainitsemasta asiasta käytännössä vain harvoin tulee ongelmaa, koska matka-ajo ei pääty suoraan maantienopeuksista perille, vaan pääteiltä siirrytään pois hitaammille kaduille ennen moottorin sammuttamista.
AR väisti jälleen kysymykseni keksimällä itse mielipiteen minun välinpitämättömästä suhtautumisestani turvallisuuteen.
Autossani on ajonhallintajärjestelmä. Oliko AR:llä silloin, kun nykyisen kotteroni uutena ostin?
Visakallo: ”Eihän nykyiset katumaasturit maksa sen enempää kuin samankokoiset sedanitkaan. Omanikin on Toyota Corollaa edullisempi.”
Riippuu taas kerran, mihin vertaa. Kovin herkästi myydyimmän kokoluokan (Rav4, CRV jne.) nelivetoisen katumaasturin hinta nousee 35 000 euroon tai jopa yli, mutta tilaa on saman verran tai vähemmän kuin Corollan tai Golfin farkussa. Mutta jos vaihtoarvo säilyy, mikäs siinä. Pääomaa on autossa vaan enemmän kiinni kuin halvemmalla autolla ajavalla. Ja kuten minulla joka ajan autoni loppuun, elinkaaren aikana palaa kalliimmassa autossa rahaa enemmän, koska katumaasturi ei yhtään pitkäikäisempi ole kuin tavallisetkaan henkilöautot.
Ei hyvä vaihtohyvitys auta, kun auto uutenakin on kallis. Väliraha ratkaisee.
Kohtalaisen hyvä bisnes katumaasturit täytyy olla, kun imagoaan uhmaten Mersu ja Bemari ensin, Jaguar ja Porsche perässä ja nyt myös Rollssikin lähtee apajille.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/tassa-ensimmaiset-viralliset-kuvat-rolls-roycen-katumaasturista/
Täytyy olla tarkkana, ettei Jätkä pääse väliin. Ekassa kommentissa puhuin tasauspyörästön jarrusta, toisessa jo lipsahti lukkoon. Mutta se, miten hyvin elektroninen lukko (=jarru) toimii, riippuu valmistajasta. Järjestelmän nimi ei kerro mitään. Testeissä on todettu, että yksi auto jää paikalleen, jos yksi pyörä on tyhjän päällä ja toinen auto samankaltaisella järjestelmällä liikkuu, vaikka kolme pyörää olisi rullien päällä. Toki pääsääntöisesti katumaasturien nelivedot ovat niin heppoisia, ettei niitä tuollaisilla olosuhteilla kannata kovin kauaan kiusata. Alkaa savu nousta ja järjestestelmä kytkeytyy pois päältä. Eli jos oikeasti tarvii päästä pahoihin paikkoihin ja sieltä toivottavasti myös pois, aito maasturi on oikea valinta.
Visakallolle selvisikin jo mainintani vuosittain uudistuvasta autokannasta. Mutta kun keski-ikää on nyt kauhisteltu, osaako joku sanoa, mitä merkitystä asialla on. Paljonko tietyn suuruinen keski-iän nuorentuminen vaikuttaisi esim. päästöihin, turvallisuuteen ja kauppataseeseen? Jatketaan asian kauhistelua, kun saadaan vastaukset noihin asioihin.
Sanoinkin, että ajonhallinta toimii lukon tavoin. Se siis jarruttaa sutivaa pyörää, jolloin voima ohjautuu pitävälle pyörälle. Nelivedoissakin käytetään elektronisia tasauspyörästön lukkoja ja perinteinen mekaaninen 100% lukko on vain yksi tapa muiden joukossa estää pyörien sutimista. Lisäksi keskitasauspyörästön osalta viskokytkin toimii periaattessa samoin.
Ainakin minulla ajonhallinta jarruttaa jokaista pyörää erikseen eli toimii tasauspyörästön lukon tavoin.