Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Ainakin Stihlin käsikirjassa kerrotaan oktaanivaatimukseksi 90 ROZ. Tuossa on kyllä miina, koska on olemassa useampi standardi oktaaniluvun ilmoittamiseen. Yhden koneeni käsikirjassa tosin puhutaan vain oktaaniluvusta ilman mainintaan rozista tai muusta yksiköstä. Kaikissa kuitenkin luku on 90.
Uudempiin suositellaan Stihl MotoMix-bensaa, joka lienee samanlaista alkylaattibensaa kuin Nesteen ja Aspenin tavara. 201:n käsikirjan mukaan sellaisen oktaaniluku on korkea. Neste ei lukemaa suoraan ilmoita, mutta riittää 98:n vaativaan koneeseen. Ilmailukäyttöön bensaa ei sallita, kun siellä oktaanivaatimus on korkeampi.
Bensaa, jossa on etanolia enintään 10% ei pitäisi Stihlissä käyttää, koska siitä voi tulla käyntihäiriöitä ja 95 mittaribensahan tuollaista nykyään on. Etanolia kone sinänsä kestää, kun käsikirjan mukaan valmistajan imoittama suorituskyky saavutetaan bensalla, jossa on enintään 25% etanolia.
http://www.stihl.fi/stihl-manualer.aspx?spm=MS&Search=
Niin kauan kuin meillä on mahdollisuus lisätä metsään sitoutuvan hiilen määrää, mitään syytä olla käyttämättä tätä mahdollisuutta ei mielestäni ole. Toisaalta kysymys on epäolennainen, koska suojelun varsinainen merkitys on ihan muualla kuin hiilen sidonnassa.
Sen sijaan olisikin syytä saada julkiseen keskusteluun hirvieläinkantojen suora ja epäsuora vaikutus luonnon monimuotoisuuteen. Tällöin punnitaan se, kuka haluaa suojella luontoa ja kenelle riittää sen jalostaminen elämysmatkailun tai muun virkistyskäytön tarpeisiin. Vaikka esim. kansallispuistot ovat hieno juttu, unohtaa ei sovi kansallispuistoista annetun lain 1§ sisältöä:
”…eliöstön, geologisten ominaispiirteiden ja maiseman sekä siihen kuuluvan kulttuuriperinnön suojelemiseksi ja hoitamiseksi sekä yleistä virkistys- ja retkeilykäyttöä ja luonnonharrastusta varten perustetaan luonnonsuojelulain mukainen xxx kansallispuisto.”
Käytännössä virkistys- ja retkeilykäyttö on merkittävässä roolissa, koska kansallispuiston statuksella halutaan saada alueelle matkailijoita paikallisten yrittäjien iloksi. Puiston reittejä yms. palveluja täytyy kehittää, jotta tavoite kymmenien tuhansien turistien määrästä ja niiden alueelle jättämästä rahamäärästä toteutuisi. Aikanaan Teijon kansallispuiston perustamista koskevaa keskustelua seuranneena olen huomannut, että mahdollisuus nähdä hirvieläimiä metsässä on ns. luonnon ystävien mielestä yleensä tärkeämpää kuin poistaa vieraslaji ja pudottaa muiden lajien määrä kestävälle tasolle. Metsästyksen aiheuttamaa häiriötä eläinten rauhaan pidetään huonona juttuna, mutta alueella vuosittain vierailevan vajaan 100 000 turistin vaikutusta ei.
Itse en ennen pakokaasujen hajuun kiinnittänyt huomiota. Mutta kun olen siirtynyt alkylaattibensaan ja nyt joskus satunnaisesti tulee käytettyä tavallista bensaa, eron huomaa heti. Savutuksessa on kuitenkin kyse jostain muusta kuin bensalaadusta.
Parempi ottaa kantaa vasta myöhemmin uudistuksen onnistumiseen, kun tottuu uuteen muotoon. Tällä hetkellä vielä tuntuu sekavalta, kun ei ole tuttunut uusiin juttuihin. Muistellaan vaan edellistä uudistusta ja siihen liittyvää narinaa. Mutta niin vain sekin vaimeni ja homma keskittyi oleelliseen eli sivuston käyttämiseen narinan sijaan.
Yhden selkeän parannuksen jo huomasin: Linkkien teko toimii kuten kuuluukin toisin kuin ennen.
Valtavien riskien otto jatkuu, Audissa on ilmeisesti käytetty päästöhuijausta vielä keväällä 2016:
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001953790.html
”ainoa tapa täydennysojituksessa on hajoa sarat keskeltä”
Tarkoitat varmaan kunnostuojitusta?
Muutamana vuonna kun ainakaan etelässä pakkasia ei enää ole riittänyt lopputalveen, on joutunut talvileimikoissa jännittämään ajokoneen selviytymistä. Pienillä vahingoilla olen selvinnyt, mutta täydennyksiä tehtäessä kannattaa ottaa huomioon sekin, mitä ojien määrän kasvaminen vaikuttaa tässä suhteessa korjuukelpoisuuteen.
”Vähän tekee raskaaksi hiilijalanjäljen jos autokin tarvitsee vielä ylimääräisen katon päälleen.”
Vaikea on laskea tallin hiilijalanjälkeä, kun sitä tulee käytettyä muuhunkin kuin auton säilytykseen. Mutta vaikka kasvattaisikin, minun kengissä on kasvuvaraa sinuun verrattuna, kun keskikulutus on muutaman litran Touaregiä pienempi.
”Nuo Glan hinnat on kyllä jostain muusta kuin 315mm:n rumpuputkesta kotoisin. Mutta alle satasen kyllä nykyään mutta alv-0% lähinnä.”
Antaa tämän aiheen olla, kun ei kuulu tähän keskusteluun ja muutenkin ollaan harmaalla alueella, kun ne ovat kolmanteen osapuoleen liittyviä asioita.
Nuoren metsän hoidon hakemus joskus tammikuussa, toteutusilmoitus maalis-huhtikuussa ja rahat tilille pari viikkoa sitten. Kaikki paperit sähköisesti lähetettynä, mutta ei kuitenkaan metsään.fi-järjestelmän kautta.
Papereiden käsittelyssä painotetaan eri työlajeja eri tavoin, joten nuoren metsän hoidon käsittelyn nopeudesta saa infoa varhaisperkauksen käsittelyn nopeuteen, jos selvittää tuon prioriteettilistan järjestyksen.
Ei talliin tarvitsekaan ajaa, jos ei koe sille tarvetta. Jää siinä sentään lumen harjaus tekemättä, kun katukuvaa katsomalla se noissa 1,7 m korkuisissa autoissa näyttää olevan yllättävän työläs homma tehtäväksi ainakin, jos ajossa olevien autojen katolla olevan lumen määrästä voi jotain päätellä. Mutta vaikka ajaisi vain kahden auton väliin parkkipaikalle, ei leveydestä ole kuin haittaa.
Kai sinulla muuten on suhteet putkitoimittajaan sen verran kunnossa, että kun 6 m rumpu maksaa 64 € alv 24% + kaukokiidon rahtia pari kymppiä, on 300 kilsaa/suunta mökkeilyn kannalta saman tekevää, jääkö tuosta 20 € enemmän vai vähemmän maksettavaksi kuin pätkissä auton sisällä kuskattuna. Tietty jos kyse olikin urakasta yli jääneestä putkesta, jonka sosialisoit itsellesi, vajaan satasen siinä säästät. Ehkä Juha tuollaiselle hommalle siunauksen antaa.
Itse muuten olen ottanut rumpuputket suoraan tehtaalta kuorma-autolla toimitettuna metsään. Turha niitä on oman auton sisätiloissa toiselle puolelle Suomea raahata varsinkaan, kun 315 putki ei paikallisessa rautakaupassakaan mitään maksa. Pätkissä joutuu vaan laittamaan turhia muhveja.