Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Reima Ranta: ”vahingon määrä on parhaassakin tapauksessa vain ja ainoastaan valistunut arvaus.”
Olen samaa mieltä. Nyt ei käsitellä parasta tapausta, vaan näytön saamisen kannalta huomattavan vaikeaa.
Oikeus tekee päätökset näytön perusteella, joten voin vain ihmetellä monien halua polttaa rahoja oikeudessa ilman näyttöä. Tässä tapauksessa, Puun takaan kommentit huomioiden, edes vahinkosumman etumerkistä ei ole näyttöä.
Puun takaa: ”Kartellikäräjille lähtijöitä varoiteltiin laajasti ja hyvin perustellusti, mutta turhaan.”
Se oli MTK, väärin varoitettu.
MJO: ” Minulle ainakin Suomen riistakeskus toimitti 10l pöntön 50 euron hintaan ”
Sama juttu, tosin parin vuoden takaa. Tarkistin kuitista ja omituista oli se, että hinta oli alv 0%. Eikö tuollaisen tuotteen myynnistä tarvitse maksaa alvia?
Hauska video muistuttamassa siitä, että auto ei ole läheskään aina ainoa tai edes paras tapa mennä metsään. Toki saalis oli tuossa aika vaatimaton ja isompien erien kuljetus kannattaa miettiä etukäteen. Ongelma se ei yleensä kuitenkaan ole.
Polkupyörällä mustikkametsään:
https://www.youtube.com/
watch?v=emTS2NNXLQoHarrastelija: ”Karkotteet, hajusteet ja muut keinot vähentävät taimivahinkoja.”
Tarkoitat varmaan, että siirtää vahingot alueille, joissa ei vastaavia menetelmiä ole käytössä. Itselläni on Trico käytössä nyt ensimmäistä kertaa, teho jää nähtäväksi. Ilman on turha koivua tai mäntyä yrittää kasvattaa.
Harrastelija: ”Kovin yksinkertainen konsti on tappaa kaikki eläimet tai yrittää ne syottää susille.”
Siksi tuollaisia ajatuksia viljeleekin ainakin tämän palstan keskusteluissa vain metsästäjät. Muiden ajatuksissa kyse on kannan pienentämisestä.
”Toinen keino on petojen vapaa kannankasvu ja hyväksyä sitä kautta tulevat vahingot.”
Hirvien suhteen päättäjät ovat hyväksyneet kannan kasvun merkittäviä vahinkoja aiheuttavalle tasolle. Sidosrymien mielipidettä on kuultu, mutta vaikutusta sillä ei ole ollut. Miksei siis susien kohdalla toimittaisi samoin. Vai olisiko sittenkin loogista leikata hirvikantaa 30-50% ja poistaa vahinkoa aiheuttavat sudet?
Kivelänhanttu: ”Maalaisjärjellä oikeudenkäyntikulut kuuluisi maksaa rikoksentekijä eli metsävirmat ”
Maalaisjärkeä ei oikeudessa käytetä. Siellä luetaan lakia ja tehdään päätökset esitetyn näytön perusteella.
Kasetissa on irtotavaraa siis n. 20 m3. Kun sitä levitetään n. 2,5 m leveydeltä 10 cm kerros, pitäisi tavaraa riittää n. 80 m. Käytännössä varmaan vähemmän ja varsinkin, jos tie on huonossa kunnossa. Lava ylhäällä ei kuoppaista tietä ole turvallista ajaa.
Jos ajattelelee vain kuoppien tasoitusta, matoksi veto on ongelma, koska tavaraa tulee väkisinkin liikaa. Samoin jos haluaa käyttää karkeaa tavaraa, sillä ei aivan ohuen kerroksen teko onnistu ainakaan ilman höylää. Mutta jos tosiaan on tarve vain yhdelle kuormalle, voihan kipata pieniä kasoja pahimpiin paikkoihin. Pieni riski kuoppien täytössä on. Jos liikennettä on vähänlkin enemmän, paikat ei tahdo kestää. Nykyinen pinta pitäisi saada rikottua. Mutta jos kyse on omasta metsätiestäsi, jossa ei juurikaan muuta liikennettä ole, tätä ongelmaa tuskin on.
40 t.
Riittävyyttä voi arvioida siten, että tiivistettynä 1 m3 soraa tai mursketta painaa n. 2,1 – 2,3 t.
HInta riippuu kuljetusmatkasta, mutta materiaalin hinta on n. 6-10 €/t alv 0%. Periaatteessa mitä hienompaa murske on, sitä kalliimpaa. Sora voi kuitenkin olla saman hintaista tai halvempaa kuin karkea murske. Kannattaa kuitenkin miettiä, mitä tielle laittaa, koska sopivaa tavaraa menee vähemmän ja se kestää kuopissa paremmin kuin vähemmän sopiva. Tiestä riippuen 0-16 tai 0-32 mm murske on sopivaa. Joskus käytetään karkeampaakin, mutta se alkaa olla epämiellyttävää henkilöauton alla. Lisäksi täytyy miettiä levitys. Kasetti levittää murskeen kyllä matoksi, mutta ei siitä valmista tienpintaa tule. Yhden kuorman 0-16 mursketta muotoilee vaikka käsin kolan kanssa, mutta karkeampaan tarvitaan jo traktori, höylä tms. kone.
Kasetin tuntiveloloitus on n. 90 €/h alv 0%, joten siitä voi haarukoida kuljetuksen osuutta. Kysymällä saa tietysti tarkan hinnan kuormalle kipattuna.
Ok, eli ensiharvennuksilla, jossa 13″ laippa on hyvä, sitä käytetään ns. tyhjäkäynnillä. Onhan 50 cc saha muutenkin turhan kömpelö pieniläpimittaisen puun käsittelyyn, painoakin kolmanneksen enemmän kuin 201:ssä. Omassa isossa sahassa tosin on 13″ laippa, eikä sen kanssa sellaista ongelmaa ole ollut, että pitempää olisin hankkimassa. 201:ssä taitaa olla 12″, mikä sekin riittää sille sahalle luonteviin kohteisiin.