Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
”Sähköisessä asioinnissa tulee huhtikuun lopussa metsänomistajalle mahdollisuus tehdä taimikon varhaishoidon ja nuoren metsän hoidon Kemera-hakemus.”
Rahoitushakemus, toteutusilmoitusta ei ilmeisesti voi siellä tehdä.
Erikoinen on tosiaan nykyinen systeemi, jossa tukien maksu voidaan sormia napsauttamalla lopettaa. Muita yritystukia, kuten tuulivoimatukia, ei voida lopettaa, koska siinä annettaisiin luva Suomesta epäluotettavana ympäristönä harjoittaa taloudellista toimintaa.
Toisaalta, kun loppuvuodesta jätettyyn rahoitushakemukseen ei ole päätöstä tullut, vaikka työt on tehty, jotain muutakin ongelmaa koko systeemissä on. Paperinpyöritystä koko homma, kuten sairaaloissakin, jossa puolet työajasta menee tällaiseen. Harmi, jos ongelma koitetaan ratkaista keskeyttämällä prosessi.
Voi olla, että olen kysynyt sinulta Jees ennenkin, mutta kun en muista, kysyn uudestaan: Mikä saa sinut katselemaan seuraavaa autoa, vaikka nykyinen on ollut sinulla vasta vähän aikaa?
Itse kun autoni aikanaan ostin, ajattelin ajaa sillä 10 v tai 200 tkm. Nyt on molemmat rajat ylitetty jo aikaa sitten, eikä yhtään tee mieli vaihtaa. Muutaman vuoden kuluessa se on kyllä edessä, halusin tai en.
Jees: ”Ja näkyvyys liikenteessä aivan eri kuin tavishenkilöpiilillä.”
Niin, näkyvyys eteenpäin on hyvä, kun on keskivertoautoa korkeampi. Vastaavasti näkyvyys noista 145 cm korkuisista henkilöautoista on heikompi katumaasturin takana eli liikenteen kannalta näkyvyys ei yhtään parane. Ja sitten tietysti kun katumaasturin ikkunalinja on korkealla, näkyvyys taaksepäin esim. peruutettaessa on heikko, kun taakse jää pikkulapsen mentävä katve.
En minäkään ole monestakaan paukahtaneesta volkkarista. Heti tulee mieleeni vain yksi, jonka vaihteisto paukahti kaksi kertaa. Jos kuitenkin kirjoittaa googleen ”tsi ongelmat” tai ”dsg ongelmat”, alkaa tarinaa löytyä. Tuollainen määrä tuskin satua on. Se on sääli, kun konsernilla on muuten todella houkuttelevia malleja useita.
Mhy:n kautta hoidettuna ei hankintanökkösissä ainakaan minulla ole ongelmaa ollut koskaan. Rahat on tilillä muutama viikko siitä, kun puut on ajettu tienvarteen ja siinä samointein mitattu. Ajokoneen lasku tulee joskus pari kuukautta myöhemmin.
Mistä päättelet, että metsään.fi:n takana oleva henkilöstö tekee työtään ilmaiseksi?
Jessen avolavan saavutus on hieno. Touaregin ennuste on huomattavasti alempi. Harmi vain, että tällä hetkellä amerikkalaiset henkilöautot ovat katsastustilastojen häntäpäässä todella suurilla hylkäysprosenteilla esim. keskivertojapsiin verrattuna. Joko siellä osattiin ennen tehdä asiat paremmin tai sitten työkalut tehdään käyttöä ja henkilöautot jotain muuta tarvetta varten.
Tuohon avolavaan on tullut vajaat 15 tkm vuodessa. Sillä tahdilla ruoste on olennainen juttu. Omaan autooni tulee tällä hetkellä yli tuplasti tuon verran, joten ruostuminen ei ole iso ongelma. Kun tämän vuoden aikana tulee 300 tkm täyteen, muutaman vuoden kuluttua ikää ja kilometrejä on sen verran, että korjauskulut alkaa nousta liikaa. Silloin auton arvo on käytännössä nolla ja sen voi vaikka paalata. Turha sellaista enää on liikenteessä pitää suomalaista autokantaa vanhentamassa.
Jees, minun käsittääkseni japanilaiset Mitsut ovat luotettavia autoja, kun Hollannissa tehdyt Carismat alkaa jo hävitä katukuvasta. Japsien keskikasti ei ole huono saavutus.
Luotettavuus on ainakin minulle ehkä tärkein asia. Kun auto on yli 10 vuotiaana ja yli 200 tkm ajettuna vielä luotettavassa kunnossa, hohto sen kun paranee, vaikka maalipinta himmenisikin.
Mitä Touaregin jakoketjulle kuuluu?
Nyt sitten Mitsukin keikkuu konkurssin partaalla, kun tunnusti huijanneensa kotimarkkinoiden miniautojensa lisäksi kulutusmittauksissa 25 vuoden ajan ja myös vientimallin autoissa. Lehtitietojen mukaan konsernin muut yksiköt ei tällä kertaa ole kiinnostuneita pelastamaan autovalmistajaa.
Harmi juttu, jos noinkin laadukas auto häviää markkinoilta.