Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 9,741 - 9,750 (kaikkiaan 12,028)
  • Gla Gla

    ”Itä-Suomen yliopiston tuore väitöstutkimus osoittaa, että kasvukeskusten hyvinvointi leviää heikosti valtaosaan Suomesta.”

    Tuo varmasti pitää paikkaansa. Valitettavan yleistä on korostaa sitä, kuinka kasvukeskuksissa tuotannon määrä on suuri. Kuitenkin mm. energia- ja elintarviketuotanto muun ns. biotalouden lisäksi, jotka ovat Suomessa merkittäviä sektoreita, sijaitsevat pääosin kasvukeskusten ulkopuolella. Ulkomaista rahaa maahamme tuova ala on matkailu, mikä sekin suurelta osin on kasvukeskusten ulkopuolisen juttujen varassa. Se, että nämä ja muutkin kasvukeskusten ulkopuolella toimivat alat voivat jatkossa kehittyä, edellyttää läpi Suomen toimivaa infraa. Huomion keskittäminen suuriin kaupunkeihin vaikeuttaa huomattavasti muiden alueiden toimintaedellytyksiä.

    Gla Gla

    Puuntuottajat: ”Istutuksen kustannuslaskentaa laskien metsänviljelyn kannattavuutta on tehty hyvin harvoin, eli miten metsänuudistaminen Pohjois-Suomessa kannattaa.”

    Kyllä jokseenkin jokaisessa metsätaloutta käsittelevässä kirjassa, jonka olen lukenut, on tämä asia huomioitu. Uusimmasta Tapion suosituksista en tiedä kun en ole lukenut, mutta ainakin edellisessä oli oma lukunsa pohjoisten metsien kasvatusten erityispiirteille. Portimon kommenttiin liittyen pitää muistaa, että kasvumallit meni hiljattain uusiksi.

    Gla Gla

    Kovin osoittautuikin vaatimattomaksi Touaregin vetokyky, ellei kärry tule perässä. Kannattaisi kokeilla Corollan kanssa tai edes jollain autolla ennen vahvojen mielipiteiden laukomista. Mutta jos tienpäällä näkyy kärry viallisilla valoilla, miten se vaikuttaa oman kärryn valojen toimivuuteen? Samojen sääntöjen mukaan niillä pitäisi ajaa kuin tukkirekat tai vaikka jakeluautot, jotka toimittavat tavaraa putkikauppoihin. Tässä taloudellisessa tilanteessa minua ilahduttaa suuresti, mitä enemmän noita tien päällä näkyy, eikä tulisi mieleenikään valittaa niiden ajoneuvokohtaisesta nopeusrajoituksesta.

    Gla Gla

    Parhaassa tapauksessa käy kuten amatimies sanoo eli perkaamalla saa hyväkasvuisen kuvion. Taloudellinen tulos kuitenkin riippuu aikajanan pituudesta, paljonko metsästä maksaa ja paljonko sen hoitoon käyttää rahaa.

    Gla Gla

    Touaregilla ei sitten pärjääkään, kun pitää vielä Transportteri saada rinnalle? Ajaisiko jarruton peräkärry (1000 € + 20 €/v) maasturin perässä samat asiat kuin Transporter?

    Gla Gla

    MJO: ”Eiköhän jesse tuossa iässä ole parempi luopua kuin hankkia metsää. Ihan sama mitä puuta siinä kasvaa.”

    Miksi pitäisi, jos pitää metsänhoidosta? Mikä onkaan parempaa puuhaa tuon ikäiselle kuin metsänhoito, jos siitä kerta pitää.

    Gla Gla

    Yhden taimikon arvoa on vaikea hinnoitella, kun kauppasumma muodostuu koko tilan arvosta. Kun lasket arvon n. 2,5% korolla, ollaan lähellä summaa jolla kaupat syntyy. Sinun tehtäväksesi jää arvioida, kannattaako sen verran maksaa. Toki tuollaisen taimikon perkuuseen kuluu sitten aikaa ehkä 0,1 ha/pv, mutta jos aikaa on ja ennuste lopputuloksesta on kelvollinen, mikäs siinä. Ulkopuolisella tuskin kannattaa teettää kohtuuttomiksi kasvavien kulujen takia.

    Rajanaapuri ja tieyhteys on yleensä kiinnostava kohde, joten muutama satanen ylihintaa ei olisi ainakaan minulle ongelma, jos kyse ei ole kovin isosta tilasta. Onko tilalla muuta kuin tuo taimikko ja kuinka suuresta taimikosta ja tilasta on kyse?

    Gla Gla

    Suorittava porras: ”” puukaupan tulos ratkaistaan korjuuvaiheessa ”

    Tuo väite osuu kohdalleen vain silloin , kun metsää on hoidettu suositusten mukaisesti eivätkä luonnontuhot ole vaikuttaneet metsän kasvua ja laatua alentavasti .”

    Kun puhutaan puukaupasta, silloin ei puhuta aiempien vuosien hoitovirheistä.

    Gla Gla

    Jees: ”Valitettavasti itelläkin homma on pakannut pelaamaan niin päin että ensin on tehty hakkuut sieltä kilometrin päästäkin ja sitten vasta on tietä rakennettu. Kahdestakin syystä: ensin pitää kaataa puut tiealueeltakin ja samalla on syytä tehdä hiukan enempi että saa kaupan. Toisteksi pitää saada myös rahaa sen tien tekoonkin. Joten tavallaan väärinpäin mennään olosuhteiden vaatimana.”

    Minusta tuossa on kyse enemmänkin suunnitelmallisuuden puutteesta kuin olosuhteiden pakosta. Toki hakkuu voi tulla suunnittelemattomana vastaan vaikka myrskyn seurauksena, mutta yleensä ei kuitenkaan. Palstalla yleensä myös tehdään hakkuita aiemminkin, jolloin tielinja on mahdollista avata.

    Jos kesämökkejä ja ökymaastureita ostellaan, ei rahasta voi olla tienteko kiinni. Päätehakkuun jälkeisen tien teossa kannattavuuslaskelmiin saa laittaa ihan uusia kertoimia, jotta hommasta tulee taloudellisesti kannattavaa. Eri juttu on se, että maasturilla on mukava ajaa kuvion laitaan.

    Olet kehunut, kuinka yhteistyökumppanisi kautta saat kaupaksi 13-50 m3 leimikotkin, joten nyt käsittelyalan laajentaminen päätehakkuun kaupaksi saamisen perusteena tntuu yllättävältä kommentilta.

    Jees: ”Voin aivan rehellisesti sanoa että oli koska olen joskus tiettömään aikaan sinne kilometrin päähän taimet,suojat, ja vielä aitavärkit kuskannut metsää pitkin kottikärryillä. Eikä järin monta vuotta siitä. Kyllä nyt on mitta kottikärrytöitä täys ja sinne minne joku ajoura menee mennään kyllä perille vaikka matkallisesti olisi hyvinkin vähän iloa.”

    Minusta ei ole mitään merkitystä sillä, että kilometrin päähän on tylsää kärrätä tavaraa, jos nyt matka tieltä kuvion laitaan on kyhyempi kuin kuvion laidalta sen keskelle. Mutta tässäkin tapauksessa rahalla saa mukavuutta. Siinä ei ole mitään väärää, kunhan pitää sen erillään metsätalouden kannattavuudesta.

    Gla Gla

    Siis kuinka pitkä on tuo pengertie eli paljonko kävelymatka lyheni nelivetomaasturin ansiosta ja montako kotikärryreissua siksi säästyi, kun et vielä ole kerinnyt tietä tehdä valmiiksi?

Esillä 10 vastausta, 9,741 - 9,750 (kaikkiaan 12,028)