Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 9,861 - 9,870 (kaikkiaan 12,176)
  • Gla Gla

Jessen tyylillä hehtaarin taimikon (1600 tainta) suojaaminen (3 tainta/kerta) aiheuttaa ajamista (14 km/kerta) n. 7467 km. Jos auton käytöstä aiheutuu kuluja 0,25 €/km, maksaa se 1867 €/ha. Verottajan laskemalla yksityisauton käytöstä aiheutuvalla kustannuksella luvun saa kertoa suunnilleen kahdella.

Sitä en ole vielä keksinyt, miten tuollainen ajaminen metsätalouden kalustoon kuuluvalla autolla ilman toiminnan luokittelemista metsätalouden ajoksi verohyötyineen on mahdollista.

Jos aikaa matkoihin kuluu 0,5 h/kerta, tekee se yhteensä 267 h eli 33 työpäivän verran.

Suojaukset pitää jossain vaiheessa purkaa, joten luvut kerrotaan kahdella. Jessen tapauksessa luvut jaetaan lopuksi viidellä, koska kyse on pienaukosta. Yli 100 tuntia p**se penkissä ns. lenkkeilyä se silti on.

Toki tässä tapauksessa on taustalla muutkin syyt kuin taimien suojaaminen. Itse juuri totesin, että oman autoni mittariin on viimeisen vuoden aikana tullut n. 40 tkm, vaikka harrastusten osuus ajoista on ollut olematon. Samoin metsätalouden. Suomessa pitäisi autolla tapahtuvan liikennesuoritteen määrää vähentää, ei kasvattaa. Aamu- ja iltalenkit lähtee minulla kotiovelta, ei puolen tunnin autolla ajamisen seurauksena. Olen hiljattain ostanut maantie- ja maastopyörät, jotka varusteineen ovat maksaneet yhteensä yli 3000 euroa. Pidän noita kalliina, vaikka niillä onkin tarkoitus ajaa vuosikaudet. Eipä hankinta silti kalliimaksi tullut, kuin Jessen lenkkeily.

A. Jalkasen ja Peten tavoin pidän siis edelleen korkean hirvikannan ylläpidon vaatimaa taimikon suojausta hölmöläisten peiton jatkamisena. Varsin hauska iltasatu hölmöläisten tarinat lapsille ja miksei aikuisillekin on, mutta sellaisena se saa pysyäkin. Luin kirjan hiljattain ja nyt tämän keskustelun kohdalla voin todeta hirvipolitiikan ja taimikon suojaamisen valitettavan vahvan yhteyden tuohon klassikkoon.

Gla Gla

Tuohon kysymyksen olen vastannut jo ainakin kaksi kertaa, mutta olkoon kolmas kyllästymisen äiti.

Olen raivannut hirviä houkuttelevat puskat pois, olen tehnyt vahinkoilmoituksen metsäkeskukseen, olen ottanut yhteyttä paikalliseen metsästysseuraan ja tänä vuonna kokeilen tricoa, kun taimet muutamalla kuviolla alkaa hirviä kiinnostaa.

Onko vielä jotain, minkä takia pitäisi kokea syyllisyyden tunnetta tai onko jokin taloudellisesti kannattava toimenpide jäänyt huomiotta?

Gla Gla

Eli asialla ei ole mitään tekemistä talousmetsien kanssa. Kyse on puutarhan hoidosta, mikä tietysti sekin voi olla mielekästä puuhaa.

Gla Gla

Vaikka en metsäpalstalle ajakaan p**se penkissä 2-3 krt viikossa, voit olla varma, ettei aikani kulu sohvalla istuen.

Tämän aiheen kannalta vain sillä on merkitystä, millaiset taloudelliset edellytykset metsätalouden harjoittamiseen hirvien suhteen on. Hirvien mussutus yöunissa ei vaikuta tähän asiaan millään tavalla.

Gla Gla

Jees: ”Minulle on aikakin rahaa ja tuo 8% on todella minulle lyhyt aika. Voisi jopa sanoa ettei maksa vaivaa.”

Mutta yksittäisten taimien verkottamiseen aikaa riittää.

Gla Gla

Paljonko tarkalleen matkaa per suunta tuolle palstalle tulee?

Gla Gla

Matti Kärkkäinen jossain kirjassaan tai haastattelussa kertoi kokeilleensa lupiineja metsätaloudessa, mutta heikoin tuloksin. Tarkempia tietoja tuosta kokeesta ei minulla ole.

En laske itseäni kiilisilmäiseksi lupiininvihaajaksi, mutta omassa vaikutusvallassani olevalta alueelta lupiinit saa lähtöpassit. Onhan se vielä hetken kaunis, mutta kukinnan päätyttyä tavattoman ruma ja herkkä leviämään.

Gla Gla

Mitään viiksiä en tehnyt, ainoastaan muutamaan kohtaan hautasin sanomalehtiä. Useana vuotena korvasieniä noihin kasvoi, muualla samalla alueella ei, joten uskon tuon viljelyn toimivan.

Gla Gla

Laitilassa varmaan kiitellään Metsälehden otsikkoa: ”Sininen istutusputki jäämässä historiaan”

Toimitusjohtaja Lasse Aaltonen: ”Meillä on kaikki tarvittavat työkalut valmiina, joten jatkamme putkien valmistusta. Nyt on vain löydettävä uusi myyntikanava”.

Gla Gla

Tuo menetelmä sopii ehkä 0,2 ha puutarhaan, mutta ei talousmetsään. Sinullakin tulee kai matkaa palstallesi 20-50 km/suunta, joten melkoinen määrä ajamista tulee tuolla systeemillä taimien suojaamisesta (jota sanot iltalenkiksi, verovähennykset kuitattuna tietysti).

Esillä 10 vastausta, 9,861 - 9,870 (kaikkiaan 12,176)