Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 9,931 - 9,940 (kaikkiaan 12,175)
  • Gla Gla

    Maastureiden verovapaus perustui puolustusvoimien vaatimukseen, jolle ei enää nähty perusteita.

    Joka tapauksessa autoveron alennus rahoitettiin käyttömaksuilla. Uusien autojen hinnan laskuhan on liki yksimielinen toive kansan keskuudessa. On ollut 80-luvun lopun hulluina vuosina ja on edelleen. Perusteet on pysyneet ennallaan eli turvallisuus ja taloudellisuus.

    Gla Gla

    Jos asiat olisi kuten haluaisin, maailma olisi kovin toisenlainen paikka. Vaan ei ole.

    Aitaaminen ei ilmaiseksi pelasta yhtään koivua. Jostain syystä et ole vieläkään halukas tunnustamaan kustannuksia, jotka sinulle aitaamisesta aiheutuvat. Muutaman glyfosaattilitran ruiskuttamisesta olet ympäristösyistä huolissasi, mutta ökymaasturin mukavuus on sen polttoaineen kulutusta merkittävämpi asia.

    Kukin painottaa asiat omalla tavallaan, mutta kuka meistä onkaan oikeassa.

    Gla Gla

    Uusimmassa Tekniikan Maailmassa on koeajettu Subaru Outback. Isokokoinen, mutta muuten mukavan oloinen auto. Selvittää rullakokeen yhdelläkin pyörällä, mutta nelivetojärjestelmä ei edellenkään sovellu raskaaseen käyttöön. Ajonhallintaa ei saa kokonaan pois ja testin mukaan se saattaa halvaannuttaa menon kokonaan. Lisäksi järjestelmä voi ylikuumentua. Takaveto palautuu vasta auton jäähtymisen myötä.

    Gla Gla

    Lehdessä oli teesit uudelle hallitukselle. Yksi kohta oli otsikoitu: Metsätilat nuoremmille.

    Hyvä tavoite, mutta miksi siinä pitää keskittyä vain perintöasioihin? Onko metsätalouden harjoittamisen edellytys kultalusikka suussa syntyminen? Miten edistetään niiden asemaa, jotka ovat onnistuneet metsää ihan oma-aloitteisesti hankkimaan ja joilla olisi halu laajentaa toimintaa? Miksi perillisiä pidetään etuasemassa?

    Toinen asia on omistusmuotojen yhdenvertaisuus. Onko yhteismetsän saama veroetu hyvä asia? Omistus halutaan toisen teesin mukaan yksiin käsiin, mutta yhteismetsässä päätökset tekee joku muu kuin omistaja.

    Gla Gla

    Muistaahan Panu ja 6 m3, että käyttömaksun vastineeksi autoveroa alennettiin.

    Gla Gla

    Rankasahaketjussa Riikilä kertoi Metsälehden kokeilleen 439:ä ja sen osoitautuneen alimittaiseksi metsätöihin. 201:n uusi versio pitäisi tulla markkinoille näihin aikoihin ja sen suhteen odotukset ovat korkealla.

    Gla Gla

    Timppa, edelleenkään ei totaalisuuteen (kaikkien hirvien ampuminen Suomesta) tarvitse pyrkiä. Jälleen kerran kyse on kulmakertoimesta. Tällä hetkellä se on muuten hyvä, mutta etumerkki on väärä.

    Valtakunnallisia tilastoja odotellessa joudutaan tyytymään eri uutistista saatavaan ennakkotietoon. Sen mukaan tilanne näyttää olevan sama muuallakin kuin Pohjois-Savossa.

    Gla Gla

    Monilla on käsitys, jonka mukaan metsätaloudessa ei glyfosaattia tarvita. Onko käsitys oikea vai väärä, riippuu tietysti siitä, miten määritellään tarve. Kun kaikki on mennyt edeltävät vuosikymennet ja tulevat vuodet kuten kuuluukin, ei glyfosaattia tietenkään tarvita. Mutta aina kaikki ei ole mennyt/ei mene noin. Esimerkiksi kun hirvet syövätkin haavanvesojen sijasta parivuotiaan istutuskoivikon pilalle, tuloksena on metriseen heinikkoon/vatukkoon tehtävä uudistaminen. Tietysti tuosta selviää mekaanisella heinäyksellä, kun seuraavat vuodet jaksaa pari kertaa vuodessa taimet pelastaa. Ihan varteenotettava vaihtoehto silti on tällaisissa tilanteissa hoitaa homma glyfosaatin avulla henkilösuojauksesta huolehtien. Ei toki mielekkäin menetelmä, mutta ei ylisuuren hirvikannankaan ylläpito sitä ole. Satakunnasta tarjotaan pian lääkkeeksi nopeakasvuisten taimien kasvatusta. Hyvä ajatus, mutta kun ne satakuntalaisen esimerkin valossa edellyttää aitaamista. Sen ylläpito taas edellyttää ainakin satakunnassa muutaman vuoden ajan säännöllisiä tarkastuskäyntejä n. 3 viikon välein. Jos edestakainen matka on 80 km ja V6-moottorilla varustettu nelivetoinen maasturi kuluttaa satasella 9 litraa syöpävaarallista ainetta eli vuositasolla n. 120 litraa, ei aitaaminenkaan osoittaudu kilpailukykyiseksi ratkaisuksi.

    Sama tulos kuin hirvituhoalueilla, on edessä esim. rehevillä mailla epäonnistuneen jk-harrastuksen jälkeen tai pellonmetsityksessä.

    SInänsä uutisointi on hiukan hämmentävää. Vanhoja keskusteluja selaamalla käy selväksi, että uudesta asiasta ei ole kyse. Omat kommenttini viestiketjun toisella sivulla:

    Metsalehti/Keskustelut/
    Aihe/Viestiketju/?topicId
    =1314

    Gla Gla

    Jees: ”En ole tarinoinut mistään sellaisesta joka ei kunnioittisi lakia. Liikenteen sujuvuus on vain ja ainoastaan yhteinen etumme ja jos siihen joutuu hiukan rajoja hetkellisesti siirtelemään ei vielä olla lainrikkojia. Siihen on jopa lainsäätäjä kehittänyt termin rike ja se on myös mahdollisen sakon nimenä.”

    Ajaessasi ylinopeutta tai väsyneenä et kunnioita lakia, olkoonkin kyse rikoksesta tai rikkeestä.

    On hienoa, että puhut liikenteen sujuvuudesta. Tiedätkö, mitä eroa on liikenteen sujuvuudella ja Jessen liikkumisen sujuvuudella?

    Navigaattorin käyttö ei ole kiellettyä, eikä sen käytöstä kameravaroittimenakaan ole yksiselitteistä linjausta olemassa. Navigaattoriin viittasin edellä siksi, että sakottomuuteni olen saavuttanut ilman minkäänlaisia tutkavaroittimia.

    Gla Gla

    Taneli: ”Olin jo alkanut uskomaan että automaattilootien vierastamiseni on pelkkää ennakkoluuloa. Täällä tullut kuitenkin yhtä sun toista esiin, joten eipä taida tarvita seuraavaankaan automaattilootaa haaveilla.”

    Merkki ja mallikohtainen asia tämä on. Automaattivaihteet sinänsä ei ole ongelma.

    Taneli: ”Kehittely on siis pahasti kesken, jos automaattiloota ja vakionopeuden säädin yhdistelmällä ei pystytä voittamaan taloudellisuudessa varvassäätöä.”

    Kuka mitäkin arvostaa ja on valmis mukavuudesta maksamaan. Pientä vakionopeudensäätimen kulutuslisä taitaa nelivetoon tai 10-15 cm korkeammalla korilla olevaan henkilöautoon verrattuna olla. Eteläpohjalaisilla teillä vakionopeudensäädin tuskin kulutusta havaittavasti lisää toisinkuin em. tekijät.

Esillä 10 vastausta, 9,931 - 9,940 (kaikkiaan 12,175)