Käyttäjän jpjulku kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 236)
  • jpjulku jpjulku

    Ei varmaan mätästyksessä tai laikutuksissa kiviä tarvitsekaan kaivella.  Eikä kantoja nyppiä.

    jpjulku jpjulku

    Perusteluissa se painoarvo.

     

    jpjulku jpjulku

    Burl, luulen että automatiikka hoitaa aika hyvin tuon sinun katkontaesimerkin. Laatukriteerien suhteen vaikeampaa. Ottaisin sinut mielellään valvomaan hakkuuta!

    jpjulku jpjulku

    Lisäsin tuonne profiiliini sähköpostiosoitteen, jos joku haluaa vaihtaa faktatietoja eri ostajien laatuvaatimuksista. En epäile yhtään, että kukaan motokuski tahallaan tekisi tukkia kuiduksi, mutta tuntuu, että kuskille asetetaan jo lähtökohtaisesti epäinhimillinen vaatimus ohjaamosta käsin arvioida laatukriteerejä. Ja niitä arviointipäätöksiä kun tehdään aika monta työvuoron aikana. Epävarmassa tilanteessa osa kuskeista varmaan taipuvaisempi laittamaan tukiksi, osa kuiduksi. Vähän liian sattumanvaraiselta kuulostaa.

    jpjulku jpjulku

    Olisiko jollain halukkuutta lähettää sähköpostitse kauppojen yhteydessä saamiaan eri ostajien laatukriteereitä? Voisin tehdä niistä yhteenvedon ja toimittaa halukkaille.

    jpjulku jpjulku

    Katsoin tuossa yhden sahan kanssa tekemäni puukauppasopimuksen  laatuvaatimusliitteen. Siinä ei ainakaan ollut eri oksanpaksuusmaksimeja eri paksuisille tukeille. Ja laatuliitteen päivys oli sen verran vanha, ettei sitä kovin usein päivitetä (voi tietysti olla, että heillä on useita liitteitä eri kauppoihin) Mitat on tietenkin kauppakohtaisia, ne eivät ole tässä huomioni kohteena, vaan laatu. Ja lähinnä oksaisuuslaatu. Minun argumentti on, että jaottelu tukkiin ja kuituun perustuu aivan liikaa kuskin silmämääräiseen arvioon. Oksille on määritetty aivan eksaktit maksimipaksuudet (jotka ovat ainakin minusta yllättävän isot), eikä kontrolli sieltä ohjaamosta käsin onnistu. Kyse on kuitenkin aivan ratkaisevasta tekijästä puukauppatiliin.

    jpjulku jpjulku

    Mahtaako oksaisuusvaatimuksissa olla paljon eroa firmojen välillä? Aika nihkeästi löytyy netistä tietoa tukkipuun yleisistä oksaisuusvaatimuksista.

    jpjulku jpjulku

    Topintam, mistäs sinä tehtaan raakkilistan saat? Ei varmaankaan ole tarkoitettu, että isäntä hyppii väijymässä katkontaa kesken hakkuun. Mikäs se hakkuukoneen turvaetäisyys oli, 90 metriä? Näköjään on olemassa mahdollisuus hakea ns. virallista mittausta, jonka tekevät Luken palkkalistoilla olevat viralliset mittaajat. Kustantaa 500 euroa. Jos hakkuukonemittauksen ja virallisen mittauksen poikkeama on riittävän suuri, mittauksen maksaa puun ostaja / urakoitsija.

    jpjulku jpjulku

    Jäi vain yhdeltä hakkuulta asia mietityttämään. Tukkiprosentti jäi aika heikoksi motokuskin mukaan oksaisuuslaadun perusteella. Oksat saa kuitenkin olla aika paksuja, jotta sen perusteella raakkautuu kuiduksi. Aika vaikea asia lähteä kyseenalaistamaan jälkeenpäin. Olisi kai sitä voinut käydä kuitupinosta läpi sellaisia puita, jotka järeyden puolesta täyttäisivät tukin mitat. Kuinka usein olette riitauttaneet motolistoihin pohjautuvia mittaustodistuksia?

    jpjulku jpjulku

    Kun konenäkösovelluksilla pystytään videokuvamateriaalista automaattisesti tunnistamaan kalalajeja ja sitä, onko luonnonkala vai istari, on ihme että hakkuupäiden tekniikka on noinkin heiveröistä. Kun ajattelee sitä työtahtia, mikä hakkuissa on, niin tuntuisi että vähän liikaa asioita jää kuskin ”konenäön” varaan…

    https://www.sssoy.fi/uutiset/2017/kissakosken-kalatie-turvaa-kalojen-vaellusta/

     

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 236)