Käyttäjän Kurki kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 4,421 - 4,430 (kaikkiaan 5,922)
  • Kurki Kurki

Jos sijoitan satasen niin paljonko tulee euroja vuodessa jos tuotto on 10%. Kestää 7v ennen kuin olen edes omillani ja tuotto on nolla.

Katso linkki.

Jos sen sijoittaa muualle, saa helposti paremman tuoton.

Mistä?

Kurki Kurki

Arvokasvua saa parhaiten lannoittamalla hyvälaatuisia tukkimetsiä. Muut menetelmät lienevät sitten Reima Rannan tapoja, joita hän ei pyynnöitä huolimatta paljasta.

Nyt kun metsätilojen hinnat ovat nousseet, eikä ostaminen ole enää hyvä sijoitus, kannattaa niillä 0-korkoisilla ostoon varatuilla rahoilla nostaa omistuksessa olevien metsämaiden tuottoa, vaikka lannoituksella.

Ja se on vielä kannattavaa.

Metsänlannoitus on erinomaisen kannattava metsänhoitomuoto. Hyvissä kangasmaiden havupuukohteissa lannoitukseen sijoitetulle rahalle saa noin 10-20 prosentin vuotuisen tuoton 7-8 vuodeksi, yhdellä lannoituskerralla.

https://www.mhy.fi/siikalakeus/metsanhoito/metsan-lannoituksen-hyodyt

Kurki Kurki

Olkoon sitten paksuus.

Kurki Kurki

Ei kai sen kasvun tulekaan koko ajan kiihtyä siemenpuidenkaan osalta.

Ei tetenkään pidä, mutta aluksi muutaman juoromis vuoden jälkeen se kiihtyy kymmienisen vuotta luston leveyden pysyessä samana, mutta sitten sykli dramaattisesti tyssää.

Huomio kuivan kankaan siemenpuista.

Kurki Kurki

Ei mistään.

Kurki Kurki

Kasvu alkaa heiketä 15..20 vuoden päästä harvennuksesta. Lustojen leveys tipahtaa dramaattisesti, mutta kasvu tietenkin jakuu.Saman olen huomannut männyn siemenpuista. Ei näy valo yksin riitävän aina vain kovenpaan  kasvuun, jotta luston leveyden pysyminen yhtä leveänä edellyttäisi. Toisen harvennyksen jälkeen  15..20 vuoden päästä uudistamista voi siirtää lannoittamalla, jolla saa kasvua 10% korolla.

Kurki Kurki

Malli, jota voi tähtöarvoilla muunnella.

Esimerkki:100 ha metsälö 100 vuoden kierrolla:

– kasvu 5m/ha, joka vuosi hakattavaa 500m3, josta tuloa 35e/m3 keskihintaan

= +17500e.

Uudistamis- ja hoitokustannukset

-1500e.

Tulos on +16 000e.

Metsätilan hinnaksi tulee 5% korolla on 320 000e.

Metsätilan hinnaksi tulee 3% korolla on 533 000e.

Kurki Kurki

<<<Olen Kurki pahoillani, että minulla ei ole yksinkertaisempaa esimerkkiä sinulle antaa. Raha on tuottavampaa pitää kuuden prosentin tilillä kuin yhden prosentin tilillä.<<<

Minulla on kyllä tuolle antaa esimerkki.

Kun metsän uudistamis- ja hoitokustannukset vähennetään metsätuloista samana vuonna (tietenkin myytävää pitää olla lähes joka vuosi), niin eikö aukko ensimmäisinä vuosina kasva lähes äärettömällä korolla.

Kurki Kurki

Reima Ranta; 20-vuotta sitten käytiin siitä vääntö, onko metsänomistajan taloudellinen tavoite puumäärän maksimointi vai nettotuoton nykyarvo. Vääntö käytiin myös julkisuudessa, josta varmaan löydän vielä arkistostani dokumentit. Mielenkiintoista olla joskus kärpäsenä katossa.

Kerro hyvä mies oikein esimerkin kanssa, mitä tämäkin teksti konkreettisesti takoittaa?

Kurki Kurki

Reima Ranta.   Tapion suosituksethan ovat kokeneet vuosien saatossa muodonmuutoksen moneen kertaan. Parikymmentä vuotta sitten tämä korkojupakka siellä jo käytiin. Esim. uudistushakkuun taloudellinen ajankohta määräytyy metsänomistajan tarkoituksenmukaisen koron perusteella, eikä Tapion suositusten mukaisesti jne.

Saisiko tuosta esimerkin, milloin uudistushakkuu metsänomistajalle on mahdollisimman hyvän koron saamiseksi oikea ajankohta?

Esillä 10 vastausta, 4,421 - 4,430 (kaikkiaan 5,922)