Käyttäjän Kurki kirjoittamat vastaukset
-
Jostain oli muka löytynyt kaksi nuorta ammattikalastajaa Oulujärveltä.
Väittivät, että Nuasjärven kala ei kelpaa kaupalle eikä jalostajille, kun Terrafamen jätevettä lasketaan järveen.
Suomen ympäristökeskus on arvioinut Nuasjärven egologisen tilan HYVÄKSI.
Nimi: Rehja-Nuasjärvi
Järvet, ekologinen luokittelu
Tunnus: FI59_811_1_001_001
Ekologisen luokittelun taso:Laajaan aineistoon perustuva ekologinen luokitus
Ekologinen tila: HyväMitäs vikaa minun ”kulttuurissani” lienee?
Ei nyt liene viisasta lyödä kuusen taimia maahan, kun ovat vaivalla istutettujakin.
Voi hyvä ihme. LUKEn professori ei tiedä, että avohakkuita nyt juurikaan ei sellupuun puoksi tehdä ja että kestää kauan, että istutukset korvaavat sellun teon tuotannon.
Eikö professori tiedä, että Kainuussa metsät kasvavat 6,9 milj. m3 ja hakkuut ovat vain 2,9 milj.m3 ja että kestävästi voisi hakata lisää pari milj.m3 vuodessa. Miksi aukkojen istutusten pitäisi korvata heti sellun teon tuotanto? Eikö riitä se, että muiden kuin aukkojen puiden kasvu vuosittain on suurempi kuin sellun tekoon käytetyn puun.
Professorin pitäisi ajaa Mieslahdetsta Ristijärvelle ja katsella sivuilleen, että puuta on ja kasvaa kuin Savossa.
Luonnonvarakeskuksen professori Jussi Uusivuoren mukaan
Sellutehtaiden ilmasto- ja luonnon monimuotoisuusvaikutukset tulevat lähinnä metsien hakkuiden seurauksena. Mitä enemmän sellun tuotantoa on, sitä enemmän tarvitaan avohakkuita. Uusivuoren mukaan kestää pitkään, ennen kuin uuden metsän istutukset korvaavat sellun tuotannon ja niiden kulutuksen aiheuttamat kasvihuonepäästöt.https://www.metsakeskus.fi/sites/default/files/smk-alueellinen-metsaohjelma-kainuu.pdf
Yksi tuuma on 2,5 cm.
Sitra esittää turpeen alennetusta verokannasta luopumista nopeutetulla aikataululla. Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) ei lämpene ajatukselle.
Lintilä voisi vähän vielä hämmentää turvekeskustelua sanomalla, että tupeenkäyttönkäytön lopettamiselle ei ole perusteita, sillä 5 milj.ha metsäojitukset ovat vähentäneet kasvihuonekaasu päästöjä 25 milj. ekv tn verran vuodessa, joita ei ole ole laskelmissa otettu huomioon. Pelivaraa on.
”Tämä turpeen verotuki” voidaan nähdä turpeen vastustajien poliittisena sanoilla kikkailuna, jotta suuriin osa kuulijoista ymmärtäisi sen niin, että minun maksamillani veroilla ei sitten tueta turpeen polttoa eikä lisätä hiilipäästöjä.
Nyt kun hallituksen pitäisi tehdä päätöksiä 30 000 uuden työpaikan luomiseksi, niin turpeen alasajossa menetetäisiin niitä veroja tuottavia tuhansia.
Kovin on ristiriitaista.
MaalaisSeppo: Suurimmat turpeen käyttäjät ovat suurien kaupunkien kaukolämpölaitokset, jotka siis saavat näitä ympäristölle haitallisia tukia.
Mitähän tukia nuo ovat? Turpeella on haittavero eli siitä saadaan verotuloja.
Jos haluaa johonkin oman mielenmukaisen
Minulla on ollut tapana ensiharvennuksissa leimata nauhoilla parhaat puut ja sitten niiden mukainen harvennus jättäen 900 puuta hehtaarille.
Muutaman kerran olen huomannut kotona, että puhelin on siellä metässä. Viimeksi löytyi ilman, että olisi toisella puhelimella tarvinnut soitella. Nykyisin puhelin on pitkässä pullapitkon muovipussissa ja sen näki jo kaukaa.
Gla: myyrät reijittäneet maan juustoksi tms.
Vesimyyrä syö peltoistutuksilla koivuntaimien juuria. Minulla juuri siitä syystä kallistelivat ja kuolivat. Koetin tuhota niitä rotanloukuilla ja myrkkyrakeilla aikoinaan. Muutaman sain loukkuihin, jolla ei ollut mitään merkitystä. Täällä Kainuussa oli kovasti vesimyyriä pelloilla joskus 10..15 vuotta sitten. Nyt hävinneet.
Metsänkasvattajan kannattaa tarkistaa ovatko vesimyyrät olleet asialla.
Tämän vuoden männyntaimet MHY:llä ovat olleet huonoja. Latvasilmuja taimista ( taimet olleet yleensä lyhyitä ja rukehtavia) on puuttunut ainakin 20%:lla, jotka olen heittänut menemään. Istutettujen kasvukin jäänyt vain muutamaan senttiin.