Käyttäjän Kurki kirjoittamat vastaukset
-
VIHREIDEN POLIITTINEN TAVOITEOHJELMA 2019-2023.
– Metsätalouskäytössä olevien turvemaiden uudis- ja kunnostusojitukset muutetaan luvanvaraisiksi. Avohakkuista luovutaan turvemailla vesien- ja ilmastonsuojelun edistämiseksi.
Ei ole mitään perusteita tuollaisille hakkuun tai metsämaan käytön rajoituksille.
Mistä puolueesta löytyy puheenjohtaja, joka kevään vaalikeskusteluissa hokisi hokemasta päästyään, että Suomen hiilitase on reilusti ylijäämäinen eikä mitään muutoksia tarvita ilmastonmuutoksen vuoksi Suomessa nykyisille metsien käyttömuodoille.
Voidaan jatkaa kuten tähänkin saakka ja pyrkiä lisäämään metsänkasvua tavoitteena kasvun nostaminen 150 milj.m3 vuodessa ja hiilitase ei kun paranee.
Jos itse mätästäisi (menoja vain polttoainekulut) ja kylväisi itse keräämänsä siemenet, niin siitä vasta hurja kuvitteellinen tuotto tulisi. Sivutoimenaan uudistaisi 60 ha metsäpinta-alaa yhden hehtaarin vuodessa. Kaiken hyödyn yhdestä hakkuukierrosta saisi, kun aloittaisi 20 vuoden ikäisenä ja eläisi vielä 100 vuotiaaksi.
Ehkä päästäisiin miljoonan kuvitteelliseen hyötyyn.
En ihan pysty seuraamaan Kurjen logiikkaa. Ajattelet siis, että vuotuisista hakkuista, ei vaan siis 100 milj. m3 kasvusta 70 % on hakkuupoistumaa eli päästöä ja loput hiilinielua.
Laskin tuon hiilinielun 100 milj.m3 vuotuisista hakkuista eli hakkuita voitasiin nostaa nykyisestä n.80 milj. m3 ja silti hiilinielu olisi suurempi kuin hiilipäästöt. Lisäksi lasken että hakkuiden hiilestä 30 % sitoutuisi puutuotteisiin ja maahan pitemmäksi aikaa tai pysyvästi. Maahan jäävistä hakkuutähteistähän niiden lahotessa jää hiiltä maaperään ja kannotoista, jotka ovat puolet vuotuisesta runkopuun kasvusta huomattava osa jää hiilenä maaperään pysyvästi.
Puunhalaaja:Muistelisin jossain viherpalstoilla lukeneeni sellaista ajatusta, että LUKE:n tutkijoilla silmä harittaa liikaa Sipilän biotalouskattilaan, ja siksi tulee epäluotettavia lukemia. Lienee aika yleisinhimillistä epäillä sellaisia tietoja jotka ei sovi omaan maailmankuvaan.
Eiköhän LUKE ole ollut kallellaan sinne vihreiden suuntaan ennemminkin kuin Sipilän biotavoitteisin.
Minun laskujen mukaan Suomen metsäpinta-alan biomassan kasvu sitoo vusittain n. 200 miljoonaa tonnia hiilidioksidia ilmasta.
Suomen koko vuosittaiset hiidioksidipäästöt ovat 45 miljoonaa tonnia.
https://tilastokeskus.fi/til/khki/2017/khki_2017_2018-05-24_kat_001_fi.html
Minun laskujen mukaan 70% CO2 -päästöillä hakkuista 100 milj.m3/ v, oksista, kannoista ja muusta pusikosta, Suomen HIILINIELUKSI jäisi 60 milj.tonnia, joka on enemmän kuin Suomen kaikki CO2-päästöt.
Minun laskujen mukaan Suomen hiilitase on kunnossa.
Kauhaa voinee muotoilla vielä niin, että samalla koneella voisi kaivaa ojaakin kosteimpiin paikkoihin. Minulla viime kesänä muokkaaja oli itse tehnyt ojakauhan sisään teräsosan ruuvikiinnityksellä, että sillä kääntyi pintamaa aivan kuten tässä Risutekin mallissa ja painautti sitten kauhalla kasan tiiviimmäksi.
Laskeeko nyt uudistamiskustannukset tämän uuden Risutec PM 160 muokkaus- ja istutuskoneen myötä? Istutus ei juuri hidasta muokkausta.
Ainakaan minä en istuta yhtään tainta, jos koneistutushinta ei ole enmpää kuin 200e/ha muokkauksen päälle. Vielä kun mukana oleva taimimäärä riittäisi yhdelle hehtaarille.
Päällimmäisenä vuodesta 2018 jää mieleen LUKEn hiilinielulaskelmakiemurat. Näkyvät olevan poliittista salatiedettä. Kolme vuotta sitten hiilinieluksi se sai 16,5 milj.tonnia ja 2018 marraskuussa Luke ilmoittaa lukemaksi n. 40 milj. tonnia ja joulukuussa 35 milj.tonniksi.
Suomen metsien kasvu (runkopuu, juuret, oksat ja kaikki pusikko) sitoo vuodessa hiilidioksiadia ilmasta n.200 milj. tonnia.
Vertailuksi kaikki Suomen hiilidioksidipäästöt ovat 45 milj.tonnia.
Minulla on taimikoita täällä länsi-Kainuussa monessa paikassa ja nyt näkyy olevan peltomyyräkannat nousussa. Yhdeltä 2 ha taimikolta, jossa olen pitänyt loukkuja, niihin on jäänyt jotain 50 peltomyyrää. Pitää vielä käydä tarkistamssa siellä nuo hengitysaukot, kun lumikaan ei haittaa liikkumista.
Ruskeaselkäinen metsämyyrä on se, joka kiipeilee aina 5m korkuisissa taimissa syömässä silmuja. Ei mustaselkäinen peltomyyrä.
Syksyllä taimikolla juoksin kiinni ison mustan peltomyyrän ja sain sen polettua hengiltä. Nyt olin samalla paikalla levittämässä Tricoa ja huomasin lumessa myyrien hengitysaukkoja parin aarin alueella jotain parikymmentä. Ovat siis vielä aika pienellä alueella, joten pitää käydä ripottelemassa rottien myrkkyrakeita hengitysaukkoihin, kun sattuu olemaan vanhaa varastoa.